مویسانیت، ترکیب عالی علم و هنر

مویسانیت یک جواهر ساخته شده از یک پدیده نادر زمین شناسی است که بیش از 110 سال پیش ساخته و در سال 1893 توسط دانشمند فرانسوی، دکتر هنری مویسان (Henri Moissan) – که بعدها برنده جایزه نوبل شد – کشف شد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


ریشه اصلی مویسانیت را میتوان در ذرات موجود در دهانه آتشفشانی شهاب سنگی واقع در آریزونا ردیابی کرد. این بلورهای مویسانیت طبیعی بسیار کمیاب و ریز بودند که امکان استفاده آنها بر روی جواهر نبود. البته در حال حاضر و از طریق قدرت تکنولوژی پیشرفته، چارلز و کولوارد (Charles &Colvard) مویسانیت را برای افراد زیادی قابل دسترس کردند.مویسانیت امتحانش را در طول زمان پس داد .

دومین سختی را در میان سنگها و تنها از الماس سختی کمتری دارد. مویسانیت بادواموسخت بوده و بشدت نسبت به خراشیدگی ، سایش، شکستن وتراشیدن مقاوم است. چارلز و کولوارد مویسانیت هایی را بوجود آوردند که گارانتی محدود داشته و به مشتری اطمینان میبخشد که هرگز تغییر رنگ نداده و درخشش و جذابیت خود را از دست نمیدهد.

مویسانیت چگونه بوجود آمد؟

مویسانیت تک بلوری، از طریق یک فرآیند رو به رشد حرارتی -که به ثبت رسیده - بوجود آمده است. این فرآینداختصاصی ،پیچیده ،وقتگیر وگران است که به همین علت امکان تولید انبوه وجود ندارد. در علم گوهرشناسی وگوهرتراشی همواره میتوان مبتکر و پیشرو بود چراکه همیشه مواردی هستند که هنوز کشف نشده اند.

همانطور که آریان گوهر رخشان موفق به ساخت دستگاههای گوهرتراشی شد که برای اولین بار در ایران تولید و پیش از این تنها در کشورهایی مانند آمریکا ساخته شده بود، شرکت چارلز و کولوارد نیز تنها منبع و پخش کننده مویسانیت های ساخته شده است. هر جواهر مویسانیت ساخته شده با دقت فراوان و کنترل کیفیت بالا تولید میشود و تک تک جواهرات با دستان یک گوهرتراش ماهر، فست میشوند تا به حداکثر میزان درخشندگی و حرارت استثنایی مویسانیت اصل برسند. شکل مورد پسند مویسانیت مدور است اما بصورت محدود در اشکال فانتزی تراش خورده نیز موجود است: قلعه (گرد)،کوسن، قلب، نوعی گلابی، بیضی(تخم مرغی شکل)، گلابی، برلیان مربع (شکلپرنسس)، مثلث وتریلیون.

ویژگیها ومزایا

مویسانیت دارای ضریب شکست (درخشندگی) 2.65-2.69 می باشد .این سنگ ظاهری خیره کننده بادرخشندگی و تلالو بیشتری نسبت به سایر جواهرات معروف دارد. شاخص انکساری (درخشندگی) جزو ویژگیهای نوری سنگ جواهر است که به طورمستقیم به درخشندگی جواهر مرتبط میشود (ضریب شکست بالاتر ،درخشندگی بالقوه بیشتر). درخشش یعنی برقی از نورسفید که یک جواهر یا گوهر به چشم بازتاب میدهد. درخشندگی یک ویژگی باارزش درسنگهای قیمتی است.

پراکندگی مویسانیت 0.104 است .پراکندگی جزو مشخصه های ارزشمند گوهرها محسوب میشود و به آن درخشندگی بیش از سایر گوهرهای معروف میدهد . پراکندگی نیز یک ویژگی نوری سنگ جواهراست و به معنای شکستن نور سفید به رنگهای طیفی (رنگین کمان) ، هنگامی که نورازیک جواهر یاسنگ قیمتی عبور میکند.

با سختی 9 ¼ که مویسانیت روی مقیاس موس دارد، از یاقوتویاقوتکبود سخت تر بوده و تنها نسبت به الماس در درجه دوم قرار میگیرد. بطور استثنایی در مقابل خراش و سایش مقاوم است.

از آنجا که وزن مخصوص مویسانیت 10% سبک تر از الماس است، جواهرات ساخته شده با مویسانیت با وزن معادل الماس خود مشخص میشوند. مویسانیت معمولا با وزن معادل الماس خود به فروش میرسد تا مطابق با اندازه های الماس و توقعات خریدار باشد.



نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها