اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مهمان‌پرست:برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا منعی نداریم/برای مذاکره جدی با 1+5 آماده هستیم

مهمان‌پرست اخبار منتشر شده مبنی بر انجام گفت‌وگوی مستقیم ایران با مقامات آمریکایی در نشست "آلماتی 2" را رد کرد.



سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نشست "آلماتی 2" بین ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: مذاکرات بسیار صریح، جدی و عملیاتی و فنی صورت گرفت که فضای روشنی از مذاکرات به نمایش گذاشت. کشورهای 1+5 باید در مقابل توضیحاتی که ارائه دادیم و پیشنهاداتی که برای عملیاتی کردن بحث‌های مطرح شده داشتیم، پاسخ خود را ارائه دهند. خانم اشتون نیز اعلام کرد که برای گفت‌وگو با پایتخت‌های کشورهای 1+5 به وقت بیش‌تری نیاز دارد و پس از آن جمع‌بندی انجام شده را به آقای جلیلی اعلام خواهد کرد.

از نظر ما مذاکرات ایران و 1+5 می‌تواند سریع به نتیجه برسد

او افزود: از قبل معلوم بود که بحث‌ها و گفت‌وگوهای فشرده و سنگینی خواهد بود. به هر حال وقتی می‌خواهیم وارد اجرا شویم باید دقیقا چشم‌انداز نهایی کار معلوم باشد. باید ببینیم در نهایت دوطرف می‌خواهند به چه نقطه‌ای برسند. از نظر ما بحث می‌تواند سریع به نتیجه برسد.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما دو خواسته داشتیم که محور اساسی ایجاد اعتماد در بین ملت ما خواهد بود. باید حقوق هسته‌یی کشور ما بر اساس معاهده ان‌. پی. تی برای اهداف صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شود ضمن این که دشمنی‌ها باید قطع شود و فشارهایی که براساس یک رویه غیرمنطقی علیه ملت ما به کار گرفته شده باید متوقف و برطرف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این که آیا مشخص نشدن تاریخ و مکان بعدی گفت‌وگوها به معنای بی‌نتیجه بودن مذاکرات "آلماتی 2" است؟ گفت:‌ هیچ کدام از دو طرف نگفتند که مذاکرات به بن‌بست و یا شکست رسیده است؛ اتفاقا همه طرف‌ها از این که مذاکرات وارد جزییات شد و به صورت جدی بحث بین دو طرف صورت گرفت را نکته جدیدی دانستند.

وی گفت: کشورهای 1+5 باید در مورد مذاکرات با قدرت تصمیم‌گیری بالاتر بتوانند چشم‌اندازی از نقطه پایانی و مراحلی که باید انجام شود تا به آن نقطه برسیم را ترسیم کنند.

او با اشاره به اظهارات جلیلی در نشست مطبوعاتی‌اش پس از برگزاری نشست "آلماتی 2" ادامه داد: در دو شکل می‌شود مذاکرات را ادامه داد؛ یا از ابتدا نقطه نهایی که می‌توانیم به آن برسیم را برای هم تعریف کنیم و هم‌زمان اقدام کنیم، یعنی آن‌ها حقوق هسته‌یی ما را به رسمیت بشناسند و هر اقدامی که علیه ما و به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان انجام داده‌اند را برطرف کنند و ما نیز همه اقدامات و نگرانی‌هایی که اعلام می‌کنند را برای جلب اعتمادشان در چارچوب مباحث فنی به صورت توافق دو طرف برطرف کنیم. اما اگر آمادگی ندارند که یک‌باره به نقطه مقصد و نهایی برسیم و برای این کار گام‌هایی را تعریف می‌کنند، باید این گام‌ها کاملا روشن باشد و نشان دهد که در نهایت به کجا می‌رسد و در هر گامی اقدماتی که دوطرف انجام می‌دهند کاملا هم وزن و متناسب و هم جنس باشد.

ما برای مذاکره جدی آماده هستیم

مهمان‌پرست تاکید کرد: ما برای مذاکرات جدی آماده هستیم و آن را نیز اعلام کرده‌ایم، فضا را فضای منفی نمی‌بینیم و معتقدیم مذاکرات "آلماتی 2" کامل کننده مذاکرات "آلماتی 1" بود و حتما می‌تواند در همین چارچوب که وارد آن شده‌ایم ادامه پیدا کند و نتیجه مناسبی برای دو طرف داشته باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود 1+5 مذاکرات را کش‌دار می‌کند تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تهران با توجه به شرایط جدید گام‌هایی بردارند. آیا انتخابات تغییر اساسی در مواضع کشورمان خواهد داشت؟ گفت: تحلیل جدی‌ای در این زمینه مطرح شده است. شاید بحثی که کشورهای غربی دنبال می‌کنند از این جهت مهم نباشد که فرد بعدی انتخاب شده به عنوان رییس‌جمهور چه گرایش‌هایی داشته باشد. شاید آن‌ها به خوبی متوجه هستند که موضوع فعالیت‌هسته‌یی صلح‌آمیز خواست همه ملت ماست و حمایت همه گروه‌های سیاسی و مقامات ارشد کشورمان را دارد. اگر قصد تاخیر هم باشد به علت این است که فکر می‌کنند فشارهایی که براساس تحریم‌ها و قطع‌نامه‌ها علیه مردم ما انجام می‌دهند ممکن است مردم را از مشارکت جدی در انتخابات بازدارد. آن‌ها ممکن است امیدوار باشند فشارهای همراه مذاکراه بتواند وضعیت داخلی ما را متزلزل کند و انتخابات خوبی که به دنبال آن هستیم برگزار نشود و پس از آن نخواهند حقوق ما را در بحث هسته‌یی با این بهانه‌ها به رسمیت بشناسند.

دستیار ویژه وزیر امورخارجه ایران افزود: اگر انتخابات ریاست جمهوری برای آن‌ها می‌تواند نقطه امیدی باشد که به خواسته‌های‌شان برسند و حقوق ملت ما را به رسمیت نشناسند، پاسخ ما این است که اتفاقا این انتخابات بزرگ‌ترین نقطه امید ماست که تبدیل به نمایش اقتدار واقعی خواهد شد. وقتی ملت اقتدار ملی ایران را به نمایش بگذارند آن‌ها متوجه می‌شوند که باید به حقوق ملی ما احترام بگذارند.

برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا منعی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه که در برنامه تلویزیونی کنکاش با عنوان "واکاوی در دلایل تشدید چالش‌ها در روابط ایران و آمریکا" سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که اخباری مطرح شده که ایران در این دوره از مذاکرات با نماینده آمریکا مذاکره مستقیم 40 دقیقه‌ای انجام داده است، گفت: در نشست‌هایی که داریم طرف آمریکایی بارها درخواست مذاکره مستقیم را مطرح کرده است البته طبق بیانات مقام معظم رهبری ما به گفت‌وگوهای مستقیم چندان خوش‌بین نیستیم اما با آن مخالفتی نداریم؛ بنابراین اگر شرایطی باشد که گفت‌وگوی مستقیم می‌تواند اثر مثبتی بگذارد از چارچوب‌هایی که توسط مقام معظم رهبری تعریف شده است منعی وجود ندارد.

اخبار منتشر شده درباره گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در آلماتی صحت ندارد

وی ادامه داد: اخبار منتشر شده درباره انجام این گفت‌وگو صحت ندارد؛ آن‌ها درخواست داشتند اما انجام نشد. همه حرف‌هایی که طرف آمریکایی مایل است در موضوع هسته‌یی مطرح کند، در نشست آلماتی با حضور همه نمایندگان کشورها مطرح کرده است شاید منظورشان این بوده که بحث‌هایی که صورت می‌گرفته بیش‌تر توسط طرف آمریکایی بوده است. اگر معنی صبحت‌شان این باشد بله، در این نشست‌ها حرف‌ها بسیار صریح و راحت زده می‌شد. طرف مذاکره‌کننده ایران پاسخ می‌داد و طرف آمریکایی هم کاملا وارد بحث شده بود و نظراتش را ابراز می‌کرد.

مهمان‌پرست افزود: در بحث مذاکره مستقیم با شرایط و چارچوب‌هایی که اعلام شده اگر علائمی را در بر داشته باشد که طرف آمریکایی دست از دشمنی می‌خواهد بردارد و رفتارش را تغییر دهد و برخلاف ادعایی که همیشه مطرح می‌کرده و در عمل خلاف آن کاری انجام داده تجدیدنظر کند شاید جایگاهی برای بررسی پیدا کند.

او در پاسخ به این پرسش که این علائم چه چیزهایی هستند و آمریکایی‌ها چه اقداماتی انجام دهند که از نظر ما مثبت ارزیابی شود؟ گفت: پس از 60 سال خصومت و دشمنی و ادامه آن بلاخره فضای روابط بسیار تیره است. برای رفع آن باید رفتار مقامات آمریکایی در جهتی باشد که بخواهند دشمنی‌ها را قطع کنند و به جای آن اقداماتی برای جبران انجام دهند. مذاکرات هسته‌یی می‌تواند یک میدان و فرصت برای طرف مقابل باشد که تغییر رویکردش را در عمل به اثبات برساند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد