اونس طلا2330.9
مظنه15,321,000
18 گرم3,536,800
ارزش سکه34,518,213
قدیم (بهار)39,100,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم24,200,000
ربع16,100,000

حذف یارانه ۲ دهک ثروتمند و افزایش ۴ برابری یارانه بیکاران در دولت روحانی

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب در برنامه پایش به تشریح برنامه‌های اقتصادی حسن روحانی پرداخت و گفت:‌ برای سال ۹۲ تا ۹۶ سه نوع برنامه خوشبینانه،‌ واقع‌بینانه و بدبینانه با توجه به شرایط کشور طراحی شده است.


محمدباقر نوبخت با اشاره به اجرای بد قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت، افزود:‌ طبق ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها یا کاهش یارانه‌ها را به‌نسبت درآمد خانوارها بین سرپرست خانواده‌ها تقسیم کند. متأسفانه در مرحله اول هدفمندی مشکلاتی داشتیم و یارانه به‌طور یکسان بین فقیر و غنی تقسیم شد.

وی با بیان این‌که به همین دلیل کسانی که به یارانه احتیاجی نداشتند، این مبلغ را دریافت کردند، تصریح کرد:‌ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران بیش از 3.5 میلیون نفر از هموطنان بیکارند و با درآمد صفر زندگی می‌کنند.

عضو مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که تعریف بیکاری در کشور بسیار سختگیرانه است، گفت: بر اساس تعریف بیکاری کسی که در یک هفته یک ساعت برای خانواده خودش حتی بدون مزد کار نکرده باشد، به‌عنوان بیکار شناخته می‌شود، اما با وجود این تعریف بسیار سختگیرانه باز هم 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار داریم.

نوبخت ادامه داد: این افراد همان 45 هزار تومانی را می‌گیرند که دهک‌های مرفه جامعه می‌گیرند. ممکن است که دهک‌های بالای جامعه به یارانه نیاز نداشته باشند، اما نیازمند سایر حمایت‌های دولت یعنی امنیت سرمایه‌گذاری و اجتماعی هستند.

وی با تأکید بر این‌که دکتر روحانی معتقد است که در بحث یارانه‌ها باید عدالت را رعایت کند نه مساوات، گفت: بنابراین اگر به دو دهک ثروتمند یارانه نقدی ندهیم و به‌نوع دیگری از آنها حمایت کنیم به‌راحتی می‌توانیم مبلغ یارانه 3.5 میلیون نفر بیکار جامعه را چهار برابر کنیم و به‌طور قطع با این کار عدالت بهتر رعایت می‌شود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری منتخب با بیان "خوشبختانه بانک اطلاعاتی تا حد قابل توجهی برای شناسایی غنی از ضعیف در اختیار داریم"، گفت: قبلاً بحث این بود که برای پرداخت یارانه خوشه‌بندی شود. هدف اصلی ما در این بخش بازتوزیع ثروت ملی به‌صورت عادلانه است، بنابراین اولین گام در این مسیر در اختیار داشتن یک بانک اطلاعاتی کامل است در غیر این‌صورت منابع به‌صورت بهینه تخصیص نمی‌یابد.

نوبخت با اشاره به سؤال پیامکی برنامه پایش گفت: باید به بهبود فضای کسب و کار که در واقع تعیین آن در بهبود معیشت مردم تأثیرگذار است رأی داد، بین این موارد نباید تفاوت قائل شویم اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند.

عضو مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که مردم از دولت آینده چه انتظاری دارند، گفت: قطعاً هرکسی می‌خواهد زندگی و وضعیت معیشتی بهبود یابد حالا این دولت است که برای این بهبود معیشت که مطالبه و حق مردم است، راهکار مناسب را انتخاب کند.

*هدفمندی یارانه‌ها اقشار متوسط را فقیر کرد

نوبخت با بیان اینکه دو اتفاق باید در زندگی مردم بیفتد تا بتوان گفت نسبت به آغاز کار دولت یازدهم در سال 92 و پایان کار این دولت در سال 96 وضعیت معیشتی بهتر شده است، تصریح کرد:‌ در گام اول باید انتظار بکشیم این‌که هر خانوار ایرانی احساس کند قدرت خریدش در سال 96 نسبت به سال 92 افزایش پیدا کرده است. این به این معنی نیست که بگوییم در سال 92 ماهانه یک میلیون تومان می‌گرفتم و امروز 2.5 میلیون تومان می‌گیرم.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی در آخرین گزارش که مربوط به سال 90 است نشان داده که قدرت خرید مردم در سال 90 برای کارمندان و کارگران به‌شدت کاهش پیدا کرده است، افزود:‌ بر اساس مستند دیگری که در حال حاضر در سایت بانک مرکزی است در سال 90 همزمان با اجرای هدفمندی اندکی وضعیت دهک پایین بهبود یافت اما به همین نسبت دهک ثروتمند هم ثروتمندتر شد این مسئله به‌قیمت فشار بر دهک‌های متوسط جامعه تمام شده است.

به‌گفته وی: یک سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اقشار متوسط فقیرتر شدند و وضعیت اقشار کم‌درآمد اندکی بهبود یافت. در تلاشیم تا فاصله و شکاف درآمدی و مصرفی دهک‌های پایین به بالا را کم کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری منتخب با بیان این‌که برای این هدف باید از دو سری راهبرد استفاده کرد، افزود: باید راهبردی که ثروت ملی را افزایش دهد و راهبرد توزیع ثروت ملی به‌صورت عادلانه در جامعه داشته باشیم. اگر بتوانیم فعالیت‌هایی داشته باشیم که ثروت ملی تولید شود نهایتاً باعث افزایش درآمد خانوار ایرانی خواهد شد.

نوبخت با بیان "سه نوع برنامه خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه را برای دوره سال 92 تا 96 در نظر داریم"، تأکید کرد: فکر می‌کنم انتظار مردم این است که آقای دکتر روحانی باید از مزیت و توانایی خودش کنار سایر مزیت‌ها در عرصه مذاکرات بین‌المللی به‌نحوی شایسته استفاده کند. تلاش می‌کنیم از تجربیات دیپلماسی خودش استفاده کند و این فشار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که با عرف بین‌المللی توجیه ندارد از این مسیر را تقلیل دهد، تا به این ترتیب گشایشی روی دهد.

وی تأکید کرد: این رویکرد به این منزله نیست که ما از اهداف ملی و منافع ملی عدول کنیم. قطعاً مردم خوب ایران به‌درستی و هوشمندی این را دریافت کرده‌اند اگر یک روز بحث چرخه سوخت و بحث تعلیق به‌نوعی در مذاکرات ما مطرح شد در یک شرایط خاصی بود.

وی ادامه داد: بعد از 11 سپتامبر بحث محور شرارت پیش آمد و افغانستان، عراق و ایران را به‌عنوان محور شرارت معرفی کردند و افغانستان و عراق اشغال شد. در آن زمان سربازان گلنگدن کشیده آماده برای حمله بودند و ما در این مرحله باید کاری می‌کردیم، آقای دکتر روحانی مأموریت داشت به‌گونه‌ای مذاکره کند که این پرونده به شورای امنیت نرود که قطعنامه علیه ما صادر شود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری منتخب گفت: اعتقاد داریم با پشتوانه بسیار قوی مردمی دکتر روحانی، سوابق رئیس‌جمهوری منتخب در نظام و همچنین ظرفیت بزرگ رهبری نظام و فرصت‌هایی که مقام معظم رهبری برای هر دولتی ایجاد می‌کند باعث کاهش تهدیدات می‌شود. در این صورت باید انتظار یک بهبود سریع را داشته باشیم این همان برنامه خوشبینانه ماست.
به‌گفته نوبخت می‌توان نگرانی‌های جهان را با تدبیر و حوصله حل کرد و این قفل را با کلید باز کرد و البته می‌توان حرف‌هایی را هم زد که طرف مقابل را تحریک کنیم.
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد