نگه‌داري منابع ارزي به صورت دلار آمريكا در اين برهه از زمان اشتباه بزرگي است

يك كارشناس امور بانكي اعلام كردكه نگه داشتن منابع ارزي به صورت دلار آمريكا در اين برهه از زمان اشتباه بزرگي است چرا كه بهبود وضعيت اقتصادي دنيا موجب كاهش شديد ارزش دلار آمريكا خواهد شد.

خبر را برای من بخوان

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد محقق در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که در حال حاضر مشکل بدهی برخی از کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاران در نقاط مختلف جهان را مجبور کرده است که منابع ارزی خود را به منظور خرید اوراق خزانه آمریکا به دلار تبدیل کنند، گفت: در حال حاضر حدود سه تریلیون دلار منابع مالی کوتاه مدت به اوراق خزانه دولتی آمریکا پناه برده‌اند. نکته حائز اهمیت این‌که منابع مالی مذکور اغلب منابعی است که حساسیت بسیار بالایی نسبت به تغییرات کوتاه مدت شرایط اقتصادی داشته و لذا جزو منابع فعال محسوب می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر وابستگی و نیاز بانک‌های عمده سرمایه‌گذاری دنیا به وام‌های بین بانکی به شدت کاهش یافته و حداکثر یک درصد کل تعهدات بانک‌ها را تشکیل می‌دهد. افزون بر این، احتمال وارد شدن شوک طرف عرضه یا پولی بر اقتصاد دنیا بسیار کم است.
محقق تصریح کرد: از سوی دیگر سیستم بانکی در عمده کشورهای صنعتی دنیا دسترسی وسیعی به تسهیلات مالی داشته و لذا تبدیل تدریجی بحران بدهی کشورهای اروپایی به مشکل رشد اقتصادی بسیار غیر محتمل است.
این کارشناس مسایل بانکی با بیان این‌که وضعیت بازار کار در کشورهای غربی به طور محسوسی در حال بهبود بوده سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی در تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به طور قابل توجهی افزایش یافته، خاطرنشان کرد: هزینه واحد نیروی کار تقریبا با ثبات بوده و همچنین قیمت فلزات صنعتی به واسطه تقاضای کشورهایی نظیر برزیل روسیه هندوستان و چین افزایش یافته است؛مجموعه این شرایط نشان می دهد که وضعیت اقتصادی دنیا به صورت قابل توجهی بهبود یافته است.
به گفته وی با افزایش بسیار تدریجی رشد اقتصادی جهان، منابع مالی باهوش و سفته بازی یه طور قطع اوراق خزانه دولتی آمریکا را که در حال حاضر بازدهی آنها حدود سه درصد می باشد را ترک کرده و به سمت دارایی های ریسکی تر بازخواهند گشت.
محقق خاطرنشان کرد: در این فرآیند دلار آمریکا فروش رفته و به جای آن دلارهای کشورهای دیگر و ارزهای دیگر خریداری خواهند شد. این اتفاق حداکثر تا پایان امسال محقق شده و لذا تبدیل منابع ارزی کشور به دلار آمریکا بزرگترین اشتباهی خواهد بود که کشور می تواند آن را انجام دهد.
محقق با اشاره به اینکه در چنین شرایطی استراتژی اقتصادی ایران چه می تواند باشد،گفت: اینکه معاملات ما به صورت دلار آمریکا باشد یا نه، چندان اهمیتی نخواهد داشت، اما نگه داشتن منابع ارزی به صورت دلار آمریکا در این برهه از زمان اشتباه بزرگی است چرا که بهبود وضعیت اقتصادی دنیا موجب کاهش شدید ارزش دلار آمریکا خواهد شد.
وی تاکید کرد: سفته بازی منابع ارزی کشور به احتمال زیاد به ضرر ما تمام خواهد شد. معقول ترین استراتژی بلندمدت می تواند این باشد که بانک مرکزی منابع مالی خود را به صورت سبدی از دلار کانادا (یا استرالیا)،یوان چین ( که به احتمال بسیار بسیار زیاد بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی به تدریج نسبت به دلار آمریکا و بقیه ارزهای عمده دنیا تقویت خواهد شد)، یورو و ین ژاپن نگه داری کند.