اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بورس پس از توافق کامل هسته ای، از بلاتکلیفی خارج خواهد شد

سایت طلا : یک کارشناس بازار سرمایه علت نوسانات شاخص کل بورس را تفسیرهای مختلف این تفاهم عنوان کرد و افزود: تا توافق کامل هسته ای شاهد بلاتکلیفی بازار بورس خواهیم بود.



بابک اخیانی مدیر معاملات کارگزاری آثل در گفت و گو با سایت طلا، مهمترین علت نوسانات شاخص بورس اوراق بهادر را بعد از مذاکرات لوزان سوییس تفسیرهای مختلف از سوی گروه های ایران و کشورهای 1+5 بیان کرد و ادامه داد: بلافاصله بعد از قرائت متن بیانیه لوزان اختلافات و تفسیرهای مختلف از متن تفاهم نامه آغاز شد که فراز و فرود شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را رقم زد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس به عنوان بازار پیش رو است و سیگنال های رشد اقتصادی را به سرعت دریافت خواهد کرد، گفت: به دلیل اینکه امواج رشد اقتصادی به صورت محدود توسط فعالان بازار حفظ شده است، رشد محدودی را در بازار سرمایه شاهد بودیم که بلاتکلیفی اقتصاد کلان نیز بر این رشد موثر بوده است.

وی تصریح کرد: از طرفی در بازار امید است ولی اطمینان نیست که باعث بلاتکلیفی در بازار سرمایه و رفت و آمد آن در یک کانال خنثی می شود و در مقاطعی سرمایه گذاران اعتقاد به رشد بازار و ارزنده بودن سهام خود دارند و در مواقعی نیز ریسک خرید و نگهداری سهام را ندارند و تقاضا را کنترل می کنند.

اخیانی تاثیرات مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه را بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: مذاکرات از نظر همگرایی با اقتصاد کلان کشور به طور زیاد بر بازار سرمایه موثر خواهد بود.

مدیر معاملات کارگزاری آثل بلاتکلیفی در اقتصاد کلان به خصوص در پروژه های دولتی را عامل اصلی کاهش شاخص بورس اوراق بهادار در روزهای اخیر عنوان کرد و افزود: دولت در مرحله اول می خواهد خیال خود بابت فروش نفت که مهمترین درآمد کشور می باشد را راحت کند و پس از آن به انجام برنامه های توسعه ای بپردازد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در زمینه فروش نفت هنوز برای دولت نگرانی وجود دارد و ابهامات رفع نشده است که بر این اساس دولت کنترل شده عمل می کند و اجازه رشد و تورم را به بخش های مختلف اقتصادی نمی دهد.

اخیانی با بیان وابستگی شدید بازار سرمایه به اقتصاد کلان کشور و تاثیرپذیر بودن اقتصاد کلان از مذاکرات هسته ای آینده بازار بورس را مبتنی بر این دو موضوع دانست و افزود: چشم انداز اقتصاد کلان کشور بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی شده است، که در این بین اقتصاد مبتنی بر تفاهم هسته ای که همان اقتصاد باز است بر بازار اثر گذار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا برنامه کلان اقتصادی کشور تعیین تکلیف نشود، در بازار سرمایه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و این بلاتکلیفی احتمالاً تا خرداد ماه طول خواهد کشید و شاهد روند خنثی در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی در عین حال تأکید کرد: تا زمانیکه برای توافق نهایی مذاکرات هسته ای باقیمانده، موقعیت خوبی برای چیدن پرتفوی های بزرگ است و خریداران کوچک یا باید به نوسانات در حال حاضر مشغول باشند و یا صبر کنند تا سیگنال های مطمئن تری از بازار مشاهده کنند.

مدیر معاملات کارگزاری آثل ضمن اشاره به کنترل سازمان بورس و دولت در بازار سرمایه، در خصوص عوامل جذب سرمایه گذاران در بازار سرمایه نیز گفت: مطمئناً دورنمای مثبت بازار باعث جذب سرمایه گذاران به بازار سرمایه خواهد شد و در حال حاضر با ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و آمادگی آنها برای حضور در بازار ایران روبرو هستیم.

اخیانی ضمن بیان ورود سرمایه گذاران ریسک پذیر به بازار تصریح کرد: خودروسازان اروپایی و آمریکایی با رصد معاملات و انجام مذاکرات با شرکت های داخلی آمادگی خود را به عنوان اولین گروه ها برای سرمایه گذار در کشور بعد از توافق کامل اعلام کردند.

وی عامل ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار کشور را داشتن دورنمای مثبت رشد اقتصادی در کشور و شفافیت های اقتصادی به خصوص در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: عدم شفافیت و رانت در هر بازاری به مرور باعث بی اعتمادی از سوی سرمایه گذاران خواهد شد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد