اونس طلا2293.09
مظنه15,406,000
18 گرم3,556,400
ارزش سکه34,709,718
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,250,000
نیم25,100,000
ربع15,300,000

فايننشال تايمز: بهره وری پايين هشداری براي سياست گذاران آمريکا است

پایین بودن بهره وری نیروی کار در آمریکا هشدار اقتصاد دانان را درباره روند بهبود اقتصاد این کشور برانگیخته است.


روزنامه فایننشال تایمز در اینترنت امروز گزارش داد: طبق ارقام رسمی که روز چهارشنبه منتشرشد،‌ نرخ سالانه بهره وری نیروی کار در آمریکا در سه ماهه اول سال یک و نه دهم درصد کاهش داشت در حالیکه هزینه های واحد کار به شدت افزایش داشت. ارقام مربوط به میزان بازده بر حسب ساعت در حالی منتشر می شود که تولید ناخالص داخلی این کشور طی سه ماهه اول با وجود اضافه شدن به طور متوسط دویست هزار شغل در ماه رشد محسوسی نداشت.

این ارقام تاییدی بر یک روند درازمدت کندی بهره وری است که هشداری برای سیاست گذاران است و روند تصمیم سازی در بانک مرکزی آمریکا را پیچیده می سازد. تورستِن اسلاک اقتصاد دان بین المللی ارشد دویچه بانک روند کند بهره وری نیروی کار در آمریکا را بسیار نگران کننده خواند.

درحالیکه مبتکران آمریکایی ادعا می کنند هیچگاه اینقدر سرشان شلوغ نبوده است،ایده های آنها هنوز نتوانسته است تحوی در داده های اقتصادی کشور ایجاد کند.

بهره وری مقیاسی برای بکارگیری موثر نیروی کار و سرمایه است و معمولا طی چند سال بدرستی مشخص می شود. اما ارقام جدید که در پی کاهش دو و یک دهم درصدی بهره وری سالانه در سه ماهه چهارم سال قبل منتشر می شود، تاییدی بر یک گرایش وسیع تر در تعدادی اقتصادهای پیشرفته است که موجب سردرگمی اقتصاد دانان شده است.

تجزیه و تحلیل بانک مرکزی سانفرانسیسکو نشان دهنده افزایش بهره وری در آمریکا بین سالهای هزار و نهصد و نود و پنج و دو هزار و سه به علت شکوفایی صنعت آی تی افزایش داشت و رشد آن از متوسط سالانه یک و نیم درصد در دهه هفتاد و هشتاد و اوایل نود تقریبا دو برابر شد. اما این تصویر دگرگون شده است و آمریکا از آن زمان با روند کاهش رشد بهره وری مواجه بوده است. ارقام مشابه بین المللی رکودی وسیع تر را در میان اقتصادهای پیشرفته از جمله انگلیس و ژاپن طی دهه های اخیر نشان می دهد که از نظر اقتصاددانان نگران کننده است.

توضیحات بسیار مختلفی در مورد علت ارقام ضعیف بهره وری ارائه می شود. بانک مرکزی سانفرانسیسکو می گوید که نمی توان آسیب موقت ناشی از رکود سالهای دو هزار و هفت - تا دو هزار و نه را علت این امر دانست چون رکود در بهره وری به قبل از آن دوره باز می گردد. اقتصاددانان این مشکل را با پایان دوره شکوفایی آی تی در دهه هزار و نهصد و نود مرتبط می دانند.

پل آشوورث از موسسه کپیتال اکونومیکس می گوید، ضعف بهره وری می تواند به مباحثات درباره لزوم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در نیمه دوم سال دامن بزند.

در سطح وسیعتر استفاده کارآمد از سرمایه و نیروی کار نقش مهمی در بهبود استانداردهای زندگی دارد، بویژه در زمانی که اقتصاهای پیشرفته به علت پیری جمعیت بطور بالقوه با کاهش رشد اقتصادی مواجه اند. اگر آمریکا نتواد بر عملکرد ضعیفش در زمینه بهره وری فائق آید، مشکل رشد پایین اقتصاد آن سالها ادامه خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد