اونس طلا2391.71
مظنه14,871,000
18 گرم3,432,900
ارزش سکه33,504,363
قدیم (بهار)37,800,000
جدید (امامی)41,450,000
نیم23,400,000
ربع15,400,000

افول عصر طلایی « طلا »

سایت طلا: سخنان دیشب رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر احتمال توقف بخشی از طرح محرکه اقتصادی این کشور، موجی از التهاب و کاهش شدید را در بازارهای جهانی رقم زد، این در حالیست که بهای دلار در بازار داخلی نیز همچنان بر مسیر نزولی قرار دارد.



به گزارش سایت طلا، در پی اعلام رئیس بانک مرکزی آمریکا در خصوص احتمال توقف اجرای بخشی از سیاست های انبساطی پولی این کشور تا پایان سال میلادی، بهای جهانی طلا با افت شدید مواجه شد و این سقوط امروز نیز تداوم یافت و هر اونس طلا با کاهش بیش از 60 دلاری به 1310 دلار رسید.

موج دوم افت بهای جهانی طلا پس سقوط شدید روز گذشته، از صبح امروز آغاز شد و این بازار بهای اونس طلا را فقط امروز بیش از 30 دلار کاهش داد و از سطح سقوط معروف 26 فروردین سال جاری(15 April) پایین تر آورد.

براساس این گزارش، بن برنانکه، رئیس فدرال رزرو آمریکا ضمن بیان بهبود وضعیت اقتصادی این کشور از کاهش روند اجرای برنامه خریداری اوراق قرضه خبر داد که این امر موجب افزایش ارزش دلار و کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی شد.

برخلاف رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی، بازار داخل امروز با افت بهای دلار توأم بود و هر دلار آمریکا در بازار ارز با 150 تومان کاهش به 3280 تومان رسید.

گزارش سایت طلا حاکیست، سقوط همزمان اونس جهانی طلا و دلار داخل سبب کاهش شدید بهای طلا و سکه در بازار شد، بطوریکه هر قطعه سکه بهار آزادی امروز پنج شنبه با کاهش 40 هزار تومانی، یک میلیون و 165 هزار تومان در بازار به فروش رسید.
هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز با سقوط بیش از 5 هزار تومانی به رقم 109 هزار تومان رسید. هر مثقال طلای 17 عیار نیز در بازار امروز با افت 23 هزار و 400 تومانی، 472 هزار و 100 تومان معامله شد.

پیش بینی کاهشی قیمت جهانی طلا همچنان بحث اصلی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بازارهای جهانی می باشد، این در حالیست که به اعتقاد فعالان بازار طلا همیشه اونس طلا در طول تاریخ در مسیر صعودی گام برداشته است، ولی بهای جهانی طلا طی دو سال اخیر بر خلاف این نظریه بر روند نزولی استوار بوده است.

این گزارش می افزاید، تأثیر پذیری بازار داخل از بازارهای جهانی نیز از موارد اصلی قیمت ها در بازار داخل می باشد. بهای دلار طی هفته گذشته بیش از 300 تومان کاهش داشته و به تبع آن طلا و سکه نیز در این مدت با افت چشمگیری مواجه شده است.

در همین حال غلامرضا محمدزاده کارشناس مسائل پولی به ایسنا درباره دلایل کاهش قیمت طلا و ارز در بازار طی چند روز اخیر گفت: قیمت ارز در ایران آنچنان تحت تاثیر تحولات جهانی نبوده و بیشتر تحت تاثیر مسائل احساسی و روانی همچون انتخابات است که هیچ پشتوانه اقتصادی مانند افزایش فروش نفت و افزایش تولید ندارد، و تغییراتی که بنا بر مسائل احساسی و روانی در کشور ایجاد می‌شود تغییر زودگذر بوده و قیمت‌ها نیز پس از مدتی به روال قبلی بازمی‌گردد.

این کارشناس مسائل پولی افزود: می‌توان گفت که همواره اوایل هفته افزایش قیمت و اواخر هفته کاهش قیمت را شاهد هستیم و این موضوع به دلیل آن است که آخر هفته‌ها با تعطیلی بازار تقاضا همچنان وجود دارد اما آنچنان عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد واین تقاضا به روزهای اول هفته بعد منتقل می‌شود و در خرید و فروش خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اما تا زمانی که تغییرات در شالوده اقتصادی و سیاسی کشور صورت نگیرد نمی‌توان قیمت‌ها را پیش بینی و کاهش قیمت طولانی مدتی را برای قیمت ارز در نظر گرفت.

به هر حال باید یک چشم فعالان بازار به اونس جهانی طلا و چشم دیگر آنها به بهای ارز در داخل دوخته باشد تا از نوسان این دو متغیر اصلی بازار طلا غافل نمانند.
اما سؤال اساسی برای سرمایه گذاران در بازار طلا این امر می باشد که آیا این کاهش بهای اونس آغازگر روند نزولی دیگریست ؟/ج


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد