اونس طلا2391.71
مظنه14,866,000
18 گرم3,431,800
ارزش سکه33,493,098
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,500,000
نیم23,400,000
ربع15,400,000

کوهن: تخفيف محدود در تحریم به ایران می دهیم

پايگاه اينترنتي اداره برنامه هاي اطلاعات بين المللي وزارت امور خارجه آمريکا (ipp)، سخنان ديويد اس کوهن، معاون وزیر خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالي را در جلسه استماع کميته مجلس سنا درباره طرح کاري مشترک با ايران، منتشر کرد.



**شهادت دیوید اِس کوهن، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در جلسه کمیته بانکداری، مسکن، و امور شهری مجلس سنا

کوهن: آقای جانسون، رئیس کمیته، آقای کراپو، عضو ارشد، و اعضای محترم کمیته: با تشکر از اینکه فرصت دادید تا امروز در برابر شما حاضر شوم و درباره کوشش های جاری وزارت خزانه داری و همکاران ما در بخش های مختلف دولت برای قرار دادن اقتصاد ایران تحت فشار؛ تخفیف موقت، محدود و قابل بازگشتی که در طرح کاری مشترک (JPA) برای ایران قایل شده ایم؛ و فشارهای فزاینده ناشی از تحریم ها که ایران، همزمان با کوشش طرف ها برای حل و فصل جامع و بلند مدت نگرانی های جامعه بین المللی از برنامه هسته ای ایران با آنها مواجه خواهد بود، صحبت کنم. همکاری مستمر ما با کنگره و به ویژه این کمیته، در موفقیت ما در پرداختن به این مسئله ضروری امنیت ملی، اهمیت حیاتی دارد.

تأثیر تحریم ها:
ما از ابتدای کار دولت اوباما مسیر دو گانه ای در پیش گرفتیم که پیشنهاد به ایران برای بازیابی جایگاه خود در جامعه بین المللی را با تحریم‌هایی همراه می کند که به طور روزافزون قدرتمند و پیشرفته اند.

همانطور که این کمیته اطلاع دارد، ایران در چندین سال گذشته از فرصت‌های مختلف برای استفاده از تعامل مؤثر(!) خودداری کرده است. بنابراین، همانطور که از همان ابتدا تصریح کردیم، این دولت با همکاری با شرکای بین المللی ما، جامع ترین، قدرتمندترین و مؤثرترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اعمال کرده است.

فشاری که اکنون بر اقتصاد ایران وارد می شود یک شبه پدید نیامده است. با کنگره ـ و از جمله این کمیته ـ دست به دست کار کردیم تا مجموعه پیچیده و جامعی از تحریم ها را علیه ایران برقرار کنیم. ما تأثیرگذاری و اثربخشی ساختار تحریمی خود را با تعامل و ارتباطات فعال با دولت‌های خارجی و بخش خصوصی به حداکثر رساندیم.

در حالی که تحریم در عمل، ابزار بسیار پرقدرتی بوده، دلیل اعمال این تحریم‌ها این نبود که فقط تحریم کرده باشیم. یکی از اهداف اصلی تحریم ها این بوده که محاسبات ایران تغییر کند و اهرم‌های لازم برای استفاده در مذاکرات جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران ایجاد گردد.

استراتژی مسیر دو گانه ما اکنون در حال ثمر دادن است. فشار تحریم ها ایران را در ژنو به پای میز مذاکره آورد.

محدودیت هایی که تحت طرح کاری مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران اعمال شده است، زمان و فضای لازم را ایجاد می کنند تا بیازماییم آیا ایران حاضر است با مذاکره به راه حل جامعی برسد. ایران در صورتی که گام‌های ملموس و قابل راستی آزمایی برندارد تا اثبات کند که برنامه هسته‌ای‌اش منحصراً در خدمت اهداف صلح آمیز است، مورد فشار روز افزون تحریم‌های عمیق‌تر قرار خواهد گرفت.

** تخفیف محدود، موقت و قابل برگشت در تحریم ها:
همکارم، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه، در شهادت خود جزئیات تعهداتی را تشریح خواهد کرد که ایران، در قالب طرح کاری مشترک، برای متوقف کردن و در چندین بْعد مهم، به عقب برگرداندن برنامه هسته اش متقبل شده و در عین حال، موجب شده تا امکان شفافیت و نظارت بیشتر نیز فراهم گردد. ایران متعهد شد که این کارها را در ازای تخفیف محدود، موقت و قابل برگشت تحریم ها انجام دهد.

اجازه دهید توضیح دهم که منظور از "تخفیف محدود، موقت و قابل برگشت" چیست؟

تخفیفی که به ایران پیشنهاد شده است از لحاظ مختلفی محدود است. نخست اینکه ما، در قالب طرح کاری مشترک، به ایران اجازه می‌دهیم تا به مقداری از پول های خود ـ یعنی 4.2 میلیارد دلار به صورت قسطی در دوره شش ماهه طرح کاری مشترک ـ با نظارت دقیق دسترسی پیدا کند. دوم، برخی از تحریم ها به حالت تعلیق در می آیند تا ایران بتواند به فعالیت های تجاری مشخصی بپردازد ـ صادرات پتروشیمی، واردات برای صنایع خودروسازی در داخل کشور، و تجارت طلا ـ و سوم، بخش اعظم تحریم ها ـ و از جمله تحریم های اصلی نفتی، مالی و بانکی برقرار خواهند ماند.

تخفیفی که در قالب طرح کاری مشترک به ایران داده شده همچنین موقتی است و در پایان شش ماه منقضی می شود. در پایان شش ماه، وجوه بیشتری در دسترس ایران قرار نخواهد گرفت و تحریم‌هایی که به حال تعلیق درآمده اند مجدداً اجرا خواهند شد. با توجه به اینکه طرح کاری مشترک تنها "با رضایت طرف ها" قابل تمدید است، در پایان شش ماه می توانیم تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم با توجه به شرایط موجود تخفیف های بیشتری به آنها دهیم و تا چه اندازه. ولی اگر تصمیم بگیریم تخفیف‌های بیشتری به آنها ندهیم، تخفیف‌های مندرج در طرح کاری م‌شترک بعد از شش ماه پایان خواهند گرفت.

و تخفیف های مندرج در طرح کاری مشترک قابل برگشت هستند. در صورتی که ایران به تعهدات خود در طرح کاری مشترک عمل نکند، یا از تن دادن به راه حل جامع بلند مدت خودداری ورزد، می توانیم آزادسازی تدریجی پول ها را متوقف کنیم، تحریم های معلق را دوباره اجرا کنیم، و تحریم های جدید و بهتری اعمال کنیم.

** بسته تخفیف ها:
بسته تخفیف های مندرج در طرح کاری مشترک از چندین عنصر مجزا تشکیل شده است.

دسترسی به وجوه مسدود:
بخش اعظم این تخفیف ها عبارت از این است که به ایران اجازه دهیم تا در دوره شش ماهه طرح کاری مشترک به 4.2 میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود این کشور که در بانک‌های خارج از ایران نگهداری می شود به صورت قسطی دسترسی پیدا کند. اجازه دهید بر این نکته تأکید کنم. این وجوه متعلق به خود ایران است.

توقف موقت در کاهش فروش نفت خام ایران:
توافق کرده ایم که بجای الزام کشورهای وارد کننده نفت به کاهش چشمگیر مقدار نفت خریداری شده از ایران، صادرات نفت خام ایران را برای مدت شش ماه ثابت نگه داریم. در اینجا باید متذکر شوم که این کار به ایران اجازه نمی‌دهد که صادرات نفت خود را افزایش دهد. بلکه، صادرات نفت ایران در همین میزان که نسبت به آنچه در اوایل سال 2012 صادر می کرد 60 درصد کاهش یافته است، خواهد ماند.

تعلیق موقت تحریم‌ها در بخش پتروشیمی:
تحریم های ایالات متحده بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران در قالب این توافق گام نخست به صورت موقت معلق خواهند شد. برآورد می‌کنیم که ایران بتواند در شش ماه آینده از این راه حداکثر 1 میلیارد دلار درآمدهای جدید حاصل کند.

تعلیق موقت تحریم‌های صنعت خودروسازی:
ما همچنین تحریم های جاری ایالات متحده بر صادرات کشورهای ثالث به صنعت خودروسازی ایران را به صورت موقت معلق خواهیم کرد. برآورد می کنیم که ایران از این راه در حدود 500 میلیون دلار درآمد کسب کند.

تعلیق موقت تحریم تجارت طلا:
تحریم های موجود بر توانایی ایران برای خرید و فروش طلا نیز موقتاً معلق خواهند شد. ا

دسترسی به وجوه برای استفاده در بخش آموزش:
ما تحت رهنمودهای بسیار دقیقی به ایران اجازه می دهیم تا 400 میلیون دلار از وجوه مشمول محدودیت خود را برای پرداخت هزینه آموزش دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در خارج از ایران منتقل کند و شرایطی مهیا می کنیم تا از این وجوه برای همین منظور استفاده شود.

صدور مجوز تعمیر و بازرسی ایمنی هواپیماهای برخی از شرکت های هواپیمایی ایران:
اجازه می دهیم تا هواپیماهای ایران در داخل ایران مورد تعمیرات و بازرسی های ایمنی قرار گیرند. تا پیش از این، اجازه این فعالیت ها فقط شامل هواپیماهای ایرانی در خارج از ایران بود.

مجرای مالی به منظور تسهیل تجارت بشردوستانه:
سرانجام این که در برقرار کردن یک مجرای مالی همکاری خواهیم کرد تا داد و ستد بشردوستانه مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی برای رفع نیازهای داخلی ایران تسهیل شود و هزینه مخارج پزشکی شهروندان ایرانی در خارج از کشور پرداخت شود.

بسته تخفیف ها در عمل:
ارزش کل این بسته تخفیف ها در حدود 6 تا 7 میلیارد دلار است.

نظام تحریم های بین المللی به قوت خود باقی می مانند:
ما با اعمال و اجرای تحریم ها که اکثریت وسیع آنها از برنامه طرح کاری بی تأثیر خواهند بود، اقتصاد ایران را همچنان تحت فشار روزافزون خواهیم داشت.

ما همچنین در حال تمرکز روی به اجرا درآوردن عناصر بیشتری از برنامه تحریم های ایالات متحده هستیم که ایران را از منابع دیگر درآمد محروم می سازند. برای مثال، تحریم ها همچنان باعث انقباض بخش انرژی ایران خواهند شد. حتی یک مورد ممنوعیت یا تحریم که در مورد سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران وجود دارد برای شرکت های ایالات متحده و خارجی معلق نخواهد شد. تمامی تحریم های ایالات متحده علیه سرمایه گذاری های بلند مدت در بخش انرژی ایران برقرار خواهند ماند و تحریم های مرتبط علیه ارائه کالاها و خدمات فنی به بخش انرژی این کشور نیز به همین ترتیب.

افزون بر این، تمامی فهرست های سیاه سازمان ملل و اتحادیه اروپا، و همچنین تحریم های هدفمند ما بر بیش از 600 فرد و سازمان همچنان برقرار و نافذند.

اجرای قاطعانه تحریم های موجود:
همانطور که پرزیدنت اوباما در اعلام طرح کاری مشترک در 23 نوامبر خاطرنشان کردند، "ساختار کلی تحریم ها برقرار خواهد ماند و ما نیز آنها را همچنان با قاطعیت اجرا خواهیم کرد."

همانطور که ذکر کردم، بیشتر تحریم های ما همزمان با اجرای طرح کاری مشترک برقرار خواهند ماند و همچنان با قاطعیت اجرا خواهند شد.

علاوه بر این، اقدامات جدید در قرار دادن اشخاص و سازمان های دیگر در فهرست تحریم ها و در اجرای تحریم ها تنها بخشی از راهبرد ما برای این هستند که شرایطی مهیا کنیم تا جامعه شرکت ها و بانک های بین المللی متوجه باشند که حالا وقت گسترش فعالیت با ایران نیست.

نتیجه گیری:
در حالی که مذاکره کنندگان ما به دنبال راه حلی جامع هستند که تضمین کند که برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است، وزارت خزانه داری و شرکای ما در بخش های مختلف دولت تحریم های دولت را همچنان با شدت اجرا خواهند کرد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد