اونس طلا2391.71
مظنه14,871,000
18 گرم3,432,900
ارزش سکه33,504,363
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,500,000
نیم23,400,000
ربع15,400,000

تداوم ريزش قيمت سكه‌هاي آتي با شيب ملايم

بعد از توافق اخير ژنو و حركت بيش از 20 توماني دلار به سوي افزايش قيمت، حالا بازار ارز دوباره در حال بازگشت به روزهاي متعادل خود است و به نوسان اندك در محدوده 2945 تا 2955 تومان مي‌پردازد كه اين مساله بازار سكه را باز هم متوجه تغييرات بهاي جهاني طلا كرده است.



به‌طور کلی طی روزهای بعد از توافق هسته‌ای با 1+5، قیمت‌ها افت شدیدی را تجربه نکردند اما انتظارات افزایشی تعدیل شد و حالا دیگر بازار با خیال راحت تری به خوش‌بینی خود ادامه می‌دهد. سکه‌های بازار قراردادهای آتی هم که روز دوشنبه بیش از یک درصد افت قیمت گرفته بودند، سه‌شنبه گذشته در شروع معاملات این بازار کمتر از یک درصد بر قیمت‌ها افزودند، اما در این میان دو سررسید نزدیک و دور این بازار (سکه‌های دی و تیر) کمی کاهش قیمت داشتند.
در مورد نوسانات روز سه‌شنبه سکه در بازار نقدی، پس از رسیدن افزایش قیمت این سکه‌ها به 6000 تومان، روند بازار معکوس شد و بهای سکه تمام بهار طرح جدید 2000 تومان کاهش یافت. به این ترتیب کمترین و بیشترین بهای سکه به ترتیب 871 و 877 هزار تومان بود. در این روز قیمت سررسید بهمن با سکه نقدی برابری می‌کرد و سکه دی زیر بهای نقدی معامله می‌شد.
این در حالی بود که از بعد از ظهر این روز همزمان با ساعات پایانی کار بازارهای نقدی و آتی سکه، قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته بود و در نهایت هم دادوستدهای این فلز با افت 8 دلاری خاتمه پیدا کرد. در همین حال آمارهای قوی از میزان خرده فروشی در آمریکا و بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی موجب افزایش شاخص‌ها در بازارهای سهام شده و قیمت طلا را روز گذشته برای دومین روز متوالی کاهش داد و باعث شد تا طلا از بالاترین قیمت یک ماه اخیر خود (1253 دلار که روز دوشنبه ثبت کرده بود) فاصله بگیرد. این در شرایطی است که نشست بعدی فدرال رزرو آمریکا در روزهای 28 و 29 ژانویه، تاحد زیادی مسیر حرکتی قیمت طلا را در هفته‌های آینده مشخص خواهد کرد.
روز چهارشنبه، اما بازار نقدی سکه در حالی کار خود را آغاز کرد که بهای اونس طلا 1245 دلار، یعنی همان قیمت پایانی روز سه‌شنبه بود. اما نوسانات قیمتی طلا در بازارهای بین المللی طی روز چهارشنبه بین 1236 تا 1246 دلار بود که نشان از خرید و فروش این فلز در محدوده زیر 1246 دلار داشت.
در این روز از قیمت سکه‌های نقدی اندکی کاسته شد و سکه‌های آتی هم بین 3000 تا 6000 تومان در سررسیدهای دور و نزدیک خود کاهش بها داشتند. سکه تیر در این میان بیش از سایر سررسیدها افت قیمت داشت. این در حالی بود که ریزش سکه نقدی در نهایت به 3000 تومان می‌رسید. از سوی دیگر سررسید دی‌ماه تا باز شدن بازار نقدی، تقاضایی برای خرید یا فروش نداشت و با آمدن قیمت سکه نقدی، نزدیک‌ترین سررسید آتی، هم قیمت این سکه نرخ گذاری شده و در طول این روز زیر قیمت سکه نقدی
معامله می‌شد.
نوسانات نسبتا اندک دو روز اخیر در شرایطی است که خبرهای خوش پیرامون مذاکرات 1+5 با ایران و همچنین وضع تحریم‌های جدید، مدام قوت می‌گیرند. روز گذشته خبر از عقب نشینی سنای آمریکا از تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان به گوش رسید.
از سوی دیگر نشست ژنو 2 قرار است 22 ژانویه (2 بهمن) با هدف بررسی بحران سوریه در این کشور برگزار شود. در این خصوص روز گذشته دبیر کل سازمان ملل متحد طی سخنانی اعلام کرد که از مشارکت تهران در ژنو 2 حمایت می‌کند. این اخبار اگرچه بازارهای ارز و سکه را به ریزش‌های شدید وادار نکرد، اما خیال این بازارها را از روند خوشایند پیش رو راحت‌تر کرد.
در همین راستا به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، نگرش بازار به نشست ژنو همچنان مثبت است و افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در مجموع باعث کاهش تقاضا شده است، این در حالی است که مردم در انتظار افت بیشتر هستند، همین امر کاهش خرید و فروش را رقم زده و قیمت‌ها را در این بازار نزولی کرده است.


خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد