سنگهای قیمتی شگفتی آفرینش

زمانی که قصد خرید یک گوهر را دارید باید 4 C معروف را در نظر داشته باشید. این 4 C معروف عبارتند از رنگ (Colour)، شفافیت (Clarity)، تراش (Cut ) و قیراط (Carat). به این معنا که یک گوهر خوب به این موارد نیاز دارد: رنگ خوب که روشن و درخشان است، تراش خوب و وزن مناسبی که به اندازه کافی برای مشاهده بزرگ باشد. امروزه C جدیدیبه این لیست افزوده شده و آن درمان (Cure) می باشد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

حسی که ما با استفاده از سنگ ها بدست می آوریم، از گوهری می آید که در زمین ساخته شده و به سطح آمده است.

منجمان در طول قرن ها تحقیق کردند که گوهرها از چه طریقی می توانند روی ما تاثیر بگذارند و اثبات نمودند که سنگها می توانند درمورد شادی، سلامت و رفاه عمومی به ما کمک نمایند.

پس از تماس نزدیک با این مواد معدنی خاص، متوجه می شویم که انرژی هایی که برای تشکیل کریستال استفاده شده، هنوز هم در گوهر وجود دارند.

انژری درمانی با سنگها و علوم مختلفی که از این عقیده منشاء می گیرند نیز گویای ارزشمندی گوهرها هستند.

تراش، بهبود بخشی و انرژی
به تراش دادن سنگهای رنگی گوهرتراشی (lapidary) گفته میشود. شخصی که سنگ را می تراشد را هم گوهرتراش (faceter) می نامند. گوهرتراش باید دقت داشته باشد که بهترین ویژگیهای ممکن را از سنگ به دست بیاورد که شامل مشخصاتی از قبیل عمق رنگ(رنگهای متفاوتی که از زوایای مختلف سنگ دیده میشود) و درآوردن سنگی با ابعاد مناسب، می باشد.

این ابعاد گاهی شکل اولیه سنگ راف را دنبال می کند به این معنا که سنگ تراش بعد از اتمام کار، گوهری را تحویل می دهد که بسیار به شکل اولیه سنگ نزدیک است.

سنگ های شفاف، وقتی تقریبا شکل داده شدند، روی چرخ های سنگ زنی افقی، فست می شوند. سنگ را به انتهای یک چوب فلزی- معمولا به طول 10-15 سانتی متر - بنام داپ (dop)، می چسبانیم.

داپ به سمت زاویه ای که مربوط به فست (facet) در حال تراش است، هدایت می شود. این کار با پیروی از یک الگوی مشخص از زوایای انتخاب شده صورت می پذیرد.

دیسک برش افقی ممکن است از سرب، برنز، مس، قلع و غیره ساخته شود و پودر پولیش هایی که روی کار اسپری می شوند هم ممکن است از جنس کروندوم، الماس و یاکارابینتیتانیوم باشد.

گوهرهای طبیعی (بهبود بخشی نشده)
برای تعیین ارزش یک سنگ، گوهری که در دست دارید نه تنها باید از لحاظ بصری برای شما لذت بخش باشد بلکه عوامل مهم تری از جمله نحوه تراش و کیفیت آن گوهر نیز وجود دارد.

بدین معنا که گوهر تراش توانسته باشد با تراش خود شفافیتی در سنگ به وجود آورده و به آن زندگی بخشیده باشد. همچنین یک گوهر به گونه ای تراش بخورد که تقارن خوبی با چشم داشته و موجب شود هنگامی که سنگ را مشاهده می کنیم،بهترین رنگ و نور ممکن را به ما بدهد.

زمانی که در مورد سنگ های قیمتی بهبود بخشی نشده، تخصص پیدا می کنیم، تلاش بیشتری می نماییم تا به دنبال گوهرهایی باشیم که توسط خود طبیعت ساخته شده و عرضه می شود. همین موضوع سبب افزایش ارزش سنگ و کمیابی آن گوهر است.

بهبود بخشی سنگهای قیمتی به میزانی در بازارهای امروزی افزایش یافته که باعث شده ارزش سنگها بطور کلی کمتر بنظر بیاید. گوهرهای خوب و اصل بطور کلی در حال کمیاب شدن هستند و این موضوع را می توان از قیمت سنگهای راف و تراش خورده که روز به روز افزایش می یابند، فهمید.

سنگ تراش نخورده تورمالین با کیفیت، تقریبا بسیار کمیاب شده است. قیمت سنگ راف می تواند یک نمای کلی از قیمت سنگ تراش خورده را هم به ما بدهد.

گارنت ها– بجز گارنت سبز - خوشبختانه هنوز در اندازه های مختلف در دسترس هستند و زیرکون هم با قیمت مناسب و اندازه و رنگهای خوب هنوز موجود است. اما این موضوع به این معنا نیست که همیشه اوضاع بر همین منوال خواد بود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها