هنگامیکه صحبت از الماس است، قیراط و اندازه چه معنایی دارند؟

وزن قیراطی الماس با اندازه آن متفاوت است، به این معنی که با افزایش قیراط الماس، اندازه آن نیز تفاوت می یابد، اما این امر دلیل بر تعیین اندازه دقیق یک الماس نیست. قیراط، کم و بیش معادل 200 میلی گرم، یعنی کمی کمتر از یک چهارم اونس است. هر چه درجه بندی قیراطی یک الماس بالاتر می رود، نادر بودن نسبی سنگ نیز افزایش می یابد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

کمیابی، یک معیار خوب برای قیمت است، اما این رابطه خطی نیست.

افزایش قیمت بصورت هندسی صورت میگیرد، به این ترتیب که یک الماس دو قیراطی بیش از دو الماس یک قیراطی ارزش دارد.

البته باید توجه داشت که خصوصیات هر دو الماس مانند هم باشد. مورد دیگری که می تواند بر ارزش یک سنگ تاثیر بگذارد، چگونگی تراش آن است.

گوهرتراشان این حق انتخاب را دارند که روی برخی از کیفیت های خاص تاکید بیشتری کنند اما انجام این کار روی سایر کیفیت ها تاثیر خواهد گذاشت.

یعنی اگر بخواهند یکی از ویژگی های خاص سنگ را بیشتر نمایان کنند به ناچار باید از برخی خواص دیگر بگذرند.

این نکته نیز قابل تامل است که دو سنگ، اندازه قیراطی یکسانی داشته باشند؛ به این معنا نیست که آنها به یک شکل تراش میخورند. بطور کلی سنگی که پهن تر و صاف تر تراش بخورد، بزرگتر از اندازه قیراطی حقیقی آن، بنظر میرسد.

اما این شکل ممکن استجلای سنگ را با آسیب رساندن به درخشش و یا برق آن، کاهش دهد. در صورتی که یک الماس بیش از حد نازک تراش بخورد، فاقد هر گونه تلالو خواهد بود که این موضوع کیفیت آن را به طور کامل از بین خواهد برد.

زمانی که تصمیم دارید الماسی را خریداری نمایید، باید ویژگی های دیگری به غیر از قیراط آن سنگ را در نظر بگیرید. از جمله این ویژگی ها می توان به درخشندگی و تلالو که به سنگ حیات میبخشند، را نام برد. هر الماس متشکل از نور و رنگ بوده و بدین گونه باید ارزیابی شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها