فلورسنس در سنگ های قیمتی

فلورسنت در کانی چیست؟ تمامی کانی ها توانایی بازخورد نور را دارند. همین خاصیت سبب می شود که آنها را بتوان دید. برخی از کانی ها یک خاصیت منحصر به فردی را در خود دارند که به این پدیده فلورسنس می گویند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این کانی ها این قدرت را دارند که نورهای کوچک را به خود جذب کرده و سپس نور اندکی با طول موج متفاوت از خود متصاعد نمایند. این تغییر در طول موج، سبب می شود تا رنگ سنگ در نظر انسان متفاوت جلوه کند. این تغییر نوری که به سبب تشعشعات کانی ها حاصل می شود زمانی زیبا است که به این سنگ ها در زیر نور ماورا نبفش (که قابل رویت با چشم غیر مسلح نیست) در تاریکی نگاه کرده و مشاهده می کنیم که سنگ های فلورسنس در زیر نور شروع به درخشش کرده و نور را منعکس می نمایند.

چه تعداد از کانی ها در زیر نور ماورا بنفش تشعشعات را به نمایش می گذارند؟
تمامی سنگ ها نمی توانند تشعشع داشته باشند. تنها 15 درصد کانی ها این قدرت را دارند. فلورسنس معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک ناخالصی مشخص، به عنوان یک عامل در سنگ معدنی بروز کند. این عامل ها غالبا از کانی هایی با یون مثبت مانند تانگستن، مولیبدنوم، سرب، بارون، تیتانویم، منگنز، اورانیوم و کروم می باشند. همچنین فلورسنس می تواند به دلیل نقص در ساختار بلوری و یا ناخالصی اورگانیک کانی نیز به وجود آید.

به علاوه برخی از عامل ها ممکن است که اثر فلورسنس را در سنگ کاهش دهند. به عنوان مثال اگر آهن یا مس به عنوان ناخالصی در سنگ موجود باشد سبب کم و یا محو شدن پدیده فلورسنس در سنگ می شود. همچنین اگر عواملی که سبب فلورسنس در سنگ می شود، به میزان زیادی در کانی موجود باشد، سبب کاهش این پدیده در سنگ می گردد.

بیشتر کانی هایی که دارای پدیده فلورسنس هستند یک رنگ را از خود منعکس می نمایند. برخی دیگر از این کانی ها توانایی بروز چند رنگ را از خود دارند. کلسیت نمونه ای از سنگ قیمتی است که می تواند پدیده فلورسنس را در چندین رنگ از جمله قرمز، آبی، سفید، صورتی، سبز و نارنجی به نمایش گذارد. برخی از سنگ ها نمایشگاهی از چندین رنگ در زمان مشخص هستند.

برخی از کانی های فلورسنس در زیر نور طول موج کوتاه ماورا بنفش یک رنگ از خود نشان داده و مابقی رنگ ها را در زیر نور طول موج بلند می توانند به نمایش بگذارند.

فلورایت: اصلی ترین کانی دارای پدیده فلورسنس
اولین شخصی که به وجود پدیده فلورسنس سنگ ها پی برد، شخصی به نام جورج گابریل استوکس در سال 1852 بود. وی فهمید که سنگ فلورایت، توانایی انعکاس درخشش آبی رنگ را زمانیکه در زیر نور نامرئی مانند ماورابنفش قرار می گیرد، دارد. وی این پدیده را به دلیل اینکه اولین بار بر روی سنگ فلورایت مشاهده نمود، فلورسنس نام نهاد.

برخی از گونه های سنگ فلورایت، توانایی قوی در نگه داری پدیده فلورسنس را در خود دارند. به این معنی که زمانیکه آنها را در زیر نور خورشید قرار می دهیم و سپس در سایه می رویم می توانیم تغییر رنگ را در فلورایت مشاهده نماییم. تنها تعداد اندکی از کانی ها دارای این قابلیت هستند. فلورایت معمولا در زیر نور طول موج کوتاه و بلند ماورابنفش درخشش آبی ارغوانی رنگ را از خود به نمایش می گذارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها