اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کلاه مردم در بازار طلا برداشته مي شود؟

شايد در گذشته مهمترين دل نگراني مردم هنگام خريد طلا، ترس از کم فروشي بود اما به همت تلاش صادقانه اين صنف اين روزها دامنه نگراني مردم در هنگام خريد طلا از کم فروشي فراتر رفته و به پايين بودن عيار طلاي خريداري شده، گرانفروشي، عدم رعايت حاشيه سود تعيين شده، خريداري طلاي قاچاق و... رسيده است.




به گزارش سایت طلا به نقل از موج، چندي پيش مهدي پورهاشم، مدير کل استاندارد استان تهران با اعلام خبري جالب و هشدار دهنده مصرف کنندگان را نسبت به عدم رعايت حقوقشان از سوي صنف فروشندگان طلا و جواهر آگاه کرد.
پورهاشم از پايين بودن عيار طلاي خريداري شده توسط مردم خبرداد و گفت: طلايي که به عنوان طلاي 750 يا همان 18 عيار به مردم فروخته مي شود، طلاي 740 است و اين طلا از استاندارد برخوردار نيست.
وي افزود: طي بازرسي هايي که از طلافروشي هاي استان تهران به عمل آمده شاهد ارتکاب چنين تخلفي در 64 واحد صنفي بوده ايم.
پس از اعلام اين خبر، پيگيري هاي خبرنگار ما براي صحت وسقم گفته هاي رييس استاندارد استان تهران آغاز شد و براي تاييد و يا تکذيب اين خبر به سراغ نخستين مرجع در صنف طلافروشان يعني رييس اتحاديه کشوري فروشندگان طلا و جواهر رفتيم.
محمد کشتي آراي، رييس اتحاديه کشوري فروشندگان طلا و جواهر که طي روزهاي گذشته از پاسخگويي به سوال خبرنگار ما پيرامون عرضه طلاي غيراستاندارد و قاچاق در بازار طفره مي رفت سرانجام لب به سخن گشود.
وي در ابتدا با تکذيب خبر عرضه طلاي غيراستاندارد (طلاي با عيار پايين) در بازار گفت: چنين خبري صحت ندارد و تاکنون بازرسان ما به هيچ واحد صنفي متخلف برنخورده اند.
کشتي آراي در پاسخ به اين سوال که چرا بازرسان موسسه استاندارد با تخلف از سوي 64 واحد طلافروشي مواجه شده اند اما بازرسان شما تا کنون با چنين مواردي برخورد نکرده اند، اذعان داشت: بازرسان اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر طي بازرسي هاي خود فقط با يک مورد تخلف مواجه شده اند اما گويا برخي قصد دارند تعداد اين تخلف را زياد نشان داده و يک مورد ارتکاب تخلف را به تمامي طلافروشان تعميم دهند.
رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر تصريح کرد: ارتکاب تخلف از سوي طلافروشان در حال بررسي است و نتايج اين بررسي ها به زودي اعلام خواهد شد.
اما با توجه به اينکه دامنه تخلف در بازارطلا صرفا به عرضه طلاي با عيار کم محدود نمي شود و مردم هنگام خريد طلا نمي دانند نرخ طلاي ساخته شده و اجرت آن چقدر است بنابراين فرصت مناسبي براي طلافروشان مهيا مي شود تا طلا را با نرخ دلخواه خود در اختيار مشتريان قرار دهند.
براساس اين گزارش مشاهدات ميداني خبرنگار ما حاکي از آن است که تمامي طلافروشي ها نرخ طلاي خام را صرفا در معرض ديد مشتري قرارداده و هيچ گاه مشتريان نمي دانند نرخ طلاي ساخته شده براي آنان چقدر محاسبه مي شود و اين امر موجب شده تا هنگام مراجعه به بازار در مقابل اين پرسش که قيمت طلاي ساخته شده چقدر است، با پاسخ هاي متعددي مواجه شوند.
رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني براينکه چرا نرخ طلاي ساخته شده در بازار چقدر است، تصريح کرد: اجرت ساخت طلا براساس کشوري که طلا از آن وارد ايران شده است، تعيين مي شود.
کشتي آراي با بيان اين مطلب که در بازار ما طلاي کشورهاي مالزي، سنگاپور، ايتاليا و ... عرضه مي شود، اظهار داشت: اجرت ساخت طلاي هر يک از اين کشوره، متفاوت است و به همين دليل مصرف کنندگان در بازار طلا با نرخ هاي متفاوت مواجه مي شوند.
گفتني است در قبال اين ادعاي رييس اتحاديه کشوري فروشندگان طلا و جواهر که اجرت طلا براساس کيفيت و بازاري که از آن طلا وارد ايران شده، تعيين مي شود متاسفانه هنگام مراجعه به طلافروشي ها اين صنف تمام طلاهاي خارجي را طلاي ايتاليايي معرفي مي کنند تا بتوانند اجرت بيشتري دريافت نمايند.
لازم به ذکر است يکي ديگر از نکات حايز اهميت در خصوص ارتکاب تخلف از سوي صنف طلافروشان اين است که افروشندگان طلا با اعلام حاشيه سود به مشتريان و نگفتن کيفيت واقعي طلا و اينکه طلاي موجود، ساخت کدام کشور است به نوعي عمل مي کنند که گويا مدافع حقوق مصرف کننده بوده و حاشيه سود را رعايت مي کنند، اما با دريافت اجرت بيشتر از طلاهاي بي کيفيت تر کلاه خريدار را برمي دارند.
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد