سایت خبری طلا

نگاه کارشناسی به نمایشگاه طلا و جواهر امسال

سایت طلا: یک کارشناس صنعت طلا و جواهر اعلام کرد : اگر در برگزاری نمایشگاههای طلا و جواهر نقاط قوت و ضعف را بررسی و تجزیه تحلیل نکنیم ، قاعدتاً در تکرار آن نمایشگاه، ضعف های ما تشدید می شود و نقاط قوت هم رنگ می بازد.



محمد حسین صیقلی، کارشناس و مشاور صنعت طلا و جواهر در گفتگو با سایت طلا درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر گفت : اتحادیه ای که هدایت کننده این نمایشگاه است، قاعدتا به دنبال رسالت و اهداف تولیدکنندگان بوده و با نگرش صنعتی ، بحث طلا و جواهر را دنبال می نماید.

وی ضمن اشاره به مشکلات سال قبل این نمایشگاه و تداوم آن در نمایشگاه امسال اعلام کرد: به نظر می رسد امسال نسبت به سال قبل حضور تولید کنندگان قوی و مجرب کمرنگ تر شده و دلیل آن این است که اگر عارضه یابی نکنیم و نقاط بهبود و ضعف آن را بررسی نکنیم، معمولا در تکرار و ادامه آن ضعفهای ما افزایش یافته و تشدید می شود.

صیقلی با اشاره و تقدیر از تلاش اعضای اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه خاطر نشان کرد: مجری نمایشگاه در سال گذشته ضعف های قابل توجهی داشت، و برخی از شرکت کنندگان به طرق مختلف، از تعامل یا تقابل، از نقد تا گلگی مسایل را به مجری اعلام داشتند ولی امسال به نظر می رسد که مسایل و مشکلات قابل توجه همچنان پابرجاست.

این کارشناس صنعتی ابراز داشت: برخی از عمده ترین نقاط ضعف در این نمایشگاه، نمود خود را در عدم حضور دست اندرکاران مهم و کلیدی تولید ماشین آلات و تجهیزات، عدم حضور پر رنگ مقامات بلند پایه و مرتبط ارگان ها در نمایشگاه، ضعفهای عمده در برنامه ریزی، اطلاع رسانی و تبلیغات در خصوص نمایشگاه، باقی ماندن ضعف در حضور پر رنگ تولیدکنندگان از همه استان های کشور، ضعف در برگزاری مراسم موثر و مفید فایده افتتاح و یا اختتام نمایشگاه، ضعف ویژه در حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه، عدم معرفی دانش و تکنولوژی روز دنیا در نمایشگاه، ضعف در نگرش استراتژیک در برگزاری نمایشگاه نمایان کرد، و در نمایشگاه امسال همچنان مسایل ابتدایی مانند شماره غرفه ها هم تبدیل به مشکل شده بود.

وی بستر سازی و تبلیغات را در تمامی امور مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: در اطراف نمایشگاه و مسیر آن، تبلیغات برای نمایشگاه آسانسور تبلیغ دیده می شد اما متأسفانه برای نمایشگاه صنعت چند هزار ساله طلا و جواهر تبلیغات شایسته ای دیده نمی شد.

این فعال صنفی، توجه رسانه ای در انعکاس اخبار نمایشگاه را مهم برشمرد و تاکید کرد: روزهای نمایشگاه روزهای مهمی برای صنعت طلا و جواهر است و در این ایام به این صنف توجه زیادی می شود و با توجه به بحث تولید ملی و سرمایه ملی جای این بود که بیشتر از مسئولین برای این نمایشگاه دعوت می شد و مطالب چالش برانگیز را طرح می کردیم، از رسانه های بیشتری دعوت می کردیم، و با نشست خبری مطالب را بیشتر رسانه ای می کردیم.

وی با اشاره بر لزوم آمارگیری از بازدیدکنندگان و مقایسه آن برای هر سال افزود: به نظر می آید امسال ارزش افزوده حاصل از سال قبل استفاده مناسب نشده است، و یا همان اطلاعات و نگرش سال گذشته در این نمایشگاه برگزار شده و تفاوتی مثبت و محسوس را احساس نمی کنیم.

این کارشناس تأکید کرد: انتظار می رود که مجری در هر سال با فرم های نظرسنجی ضمن ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب نسبت به تجزیه و تحلیل مشخصات و شرایط بازدیدکنندگان و در عین نظرات آنها مبادرت ورزد و با تکرار این حرکت به تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان، نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات آنها بپردازد.
نتیجه حاصل از این گونه حرکت ها می توان مسیر رشد و تعالی در نمایشگاه هر سال را برآورده سازد.

صیقلی در عین حال تاکید کرد: هم اکنون باید برای سالهای آینده کار کنیم و از همین نمایشگاه تجربه ای برای نمایشگاههای آتی صنعت طلا و جواهر کسب کنیم، و امید است تصمیم گیران کوشا و دلسوز اتحادیه با نگاه استراتژیک و سیستمی در کنار تلاش های دلسوزانه، زمینه برگزاری نمایشگاهی کارشناسی شده و رو به رشد را برای سالهای آینده میسر سازند. بدیهی است این مهم مستلزم حضور و تلاش یک مجری توانمند، مجرب، دلسوز، علاقمند، نظام مند و کوشاست.

وی خاطر نشان کرد: این عرایض، زحمات دوستان را نادیده نمی گیرد و این سخنان از سر رفاقت و دلسوزی است، و هدف اصلی آن عارضه یابی برای سالهای آینده است و آرزوی همه ما توفیق روز افزون برای آینده این صنف و صنعت است./ج