۱۰ حرکت شاهکار سونیک در بازی‌های ویدیویی

سه دهه پیش بود که سونیک، این جوجه تیغی آبی رنگ برای اولین بار در دنیای بازی‌های ویدئویی معرفی شد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، سه دهه پیش بود که سونیک، این جوجه تیغی آبی رنگ برای اولین بار در دنیای بازی‌های ویدئویی معرفی شد. اولین حضور سونیک در کنسول مگا درایو بود و در آن زمان که رقابت سگا و نینتندو داغ بود، سونیک در واقع شخصیتی برای رقابت با ماریو بود. الان با گذشت دهه‌ها از آن زمان، با این که دیگر خبری از کنسول‌های شرکت سگا نیست، اما این شرکت هم‌چنان برای ادامه‌ی حیات سونیک در دنیای بازی‌های ویدئویی از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. سونیک هم پتانسیل بالایی برای اجرای حرکت‌های مختلف و سریع دارد. تا اینجای کار هم، سونیک به قدری حرکت‌های جذاب و سرعتی دارد که به شخصیتی سرگرم‌کننده و محبوب در دنیای بازی‌های ویدئویی و حتی خارج از این دنیا تبدیل شده است. سرعت در مجموعه بازی سونیک، عنصری بود که سگا برای مارکتینگ این بازی و فروش حداکثری کنسول‌های خود در دهه‌ی نود میلادی از آن بهره برد. سگا در تلاش برای پیشی گرفتن در صنعت گیمِ آن زمان و رقابت با نینتندو، دست به خلق شخصیت محبوب سونیک زد و در این کار موفق هم شد، طوری که سونیک، هنوز هم یکی از بهترین و جالب‌ترین شخصیت‌ها در دنیای بازی‌های ویدئویی است و کاری که این شخصیت قادر به انجام آن است تا مدت‌ها توسط هیچ شخصیت دیگری قابل اجرا نبود.

سونیک حرکت‌های جالب و شاهکار زیادی دارد که نام بردن همه‌ی آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد. ما از میان آن‌ها ده مورد را در این مطلب عنوان کرده‌ایم. این مقاله را با اشاره به جدیدترین حرکت جالب سونیک در بازی‌های ویدئویی شروع می‌کنیم و آن چیزی نیست جز Drop Dash در بازی Sonic Mania. با «دراپ دَش» سریع‌تر و راحت‌تر می‌توان دشمن را با پریدن و غلت زدن از میان برداشت و مثل قبل نیازی به ترکیب چند حرکت و فشار چند دکمه مختلف نیست.

۱۰. تبدیل شدن از شکلی به شکل دیگر با کمک موجودات بیگانه (Wisps)

بازی «سونیک کالرز» در سال ۲۰۱۰ برای کنسول نینتندو دی اِس و نینتندو وی عرضه شد. زمانی که سگا دیگر کنسولی برای صنعت بازی‌های ویدئویی عرضه نمی‌کرد و فعالیت‌اش تنها در ساخت بازی‌ بود. سونیک کالرز در واقع تلاش سگا برای ارائه یک بازی نوآورانه برای رقابت با بازی‌های سه‌بعدی هم‌دوره‌ی خود بود. سونیک کالرز علاوه بر حرکت‌های همیشگی، مکانیزمی ارائه کرد تا خارپشت آبیِ بازی، سونیک، بتواند با کمک آیتم‌هایی درون بازی، برای لحظاتی به موجود دیگری تبدیل شود. این آیتم‌ها یا همان موجودات بیگانه با رنگ‌های مختلف، قابلیت‌های متفاوتی به سونیک می‌بخشیدند و wisp نام داشتند. «ویسپ»‌ها قابلیت‌هایی به جابجایی سونیک اضافه می‌کردند از جمله تبدیلِ شدن به راکت نارنجی که با سرعت سرسام‌آوری پرتاب می‌شود و حتی در این حین موانع را نابود کرده از آن‌ها عبور می‌کند. یا با تبدیل شدن به دریل زرد رنگ به سونیک اجازه می‌دهد به داخل زمین نفوذ کند و به مکان‌های دسترس‌ناپذیری راه پیدا کند. نسخه‌ی نینتندو سونیک کالرز قابلیت‌های انحصاری دیگری هم داشت. مثلا به سونیک اجازه می‌داد به شکل میخ‌های صورتی به دیوار بچسبد و از این طریق به مناطق دیگر دسترسی پیدا کند. هم‌چنین استفاده از spin dash از قابلیت‌های انحصاری سونیک کالرز روی نینتندو وی بود.

به نظر می‌رسد قابلیت استفاده از ویسپ‌ها، به خوبی به بازی sonic generations هم منتقل شده است تا نماینده‌ی دوران سونیک کالرز باشد در بازی باشد. بازیکن‌هایی هم که تازه با این بازی آشنا می‌شوند به راحتی می‌توانند مکانیک استفاده از ویسپ‌ها در گیم‌پلی بازی را درک کنند و به سرعت از آن بهره ببرند. ویسپ‌ها به سونیک طیف وسیعی از قابلیت‌ها را برای تعامل با دنیای بازی می‌بخشد که تجربه‌ای به مراتب لذت‌بخش‌تر برای بازیکن رقم می‌زند.

۹. فرار از خطر

با این که شخصیت سونیک در بازی با سرعت سرسام‌اورش محبوبیت داشت، سگا را از این ایده که می‌توان خطرهای مختلفی را برای تعقیب سایه به سایه‌ی این شخصیت گماشت، بازنداشت. بنابراین لحظاتی خلق شدند که آیتم‌ها و موجودات خطرناکی به شکل‌های جالبی به سونیک نزدیک شده و ماموریت پرسرعت او را به خطر می‌اندازند. وجود این خطرها در طول بازی، هیجان بیشتری به آن می‌داد و گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌تری را برای مخاطب به همراه داشت.

طراحان بازی تمام تلاش خود را برای خلق لحظه‌هایی با هیجان بیشتر و نزدیک شدن هرچه بیشتر انواع خطرهای احتمالی به سونیک می‌کردند. ملاقات سونیک با این خطرها و پشت سر گذاشتن آن‌ها با سرعت هرچه تمام از همان بازی اول سونیک در این مجموعه آغاز شد. جایی که در مرحله‌ی دوم، با عنوان Marble Zone، سونیک را می‌بینیم که از باید از لاوا پیشی بگیرد و خود را از خطر ذوب شدن در این مواد مذاب نجات دهد. این مورد هم‌چنین در سونیک ۳ و در مرحله‌ی اول هم جریان داشت. یا به طور مثال در بازی «سونیک ادونچر»، در مرحله‌ی اول با عنوان ساحل زمردی (Emerald Coast) سونیک در تکاپو برای پیشی گرفتن از یک وال است که دست از تعقیب‌ برنمی‌دارد و پل‌های پشت سر سونیک یا همان عرشه‌ها در حین فرار توسط این وال شکسته می‌شوند. مثال خوب دیگری که می‌توان برای این نوع از حرکت‌های سونیک زد، در بازی سونیک ادونچر ۲ و زمانی است که کامیون با سرعت و قدرت زیادی شروع به تعقیب سونیک می‌کند. پشت سر گذاشتن این کامیون و فرار از خطر زیر گرفته شدن توسط آن همراه با هیجان مضاعفی برای هر بازیکنی است.

در این سری از حرکت‌های جالب سونیک، یکی از عوامل مهم هیجان‌انگیز شدن هرچه بیشتر بازی و خفن به نظر رسیدن خارپشت آبی در فرار از مخمصه‌ها، دوربین بازی است که شما را تا لحظه‌ی آخر از اینکه به کجا خواهید رفت باخبر نمی‌کند. این عامل در چنین سرعتی همراه با خطرهایی که در پی شما هستند، مشخصه‌ی منحصربفرد بازی‌های سونیک در دنیای ویدئو گیم است که هر بازیکنی را ساعت‌ها سرگرم می‌کند.

۸. مبارزه‌ها

سونیک برای نجات دنیای خود می‌جنگد، اما آن‌چنان که انتظار می‌رود رقبای شایسته‌ای برای مبارزه ندارد و قدرت مبارزه‌ی سونیک در این مجموعه بازیِ پلتفرمر به خوبی نمایش داده نمی‌شود. بنابراین وجود مسابقات و تورنمنت‌هایی با حضور سونیک در دنیای بازی‌های ویدیویی به دیده شدن قدرت مبارزه‌ای این شخصیت محبوب کمک می‌کند. مانند بسیاری از بازی‌های مبارزه‌ای دیگر در آن دوره، همچون «تِکِن»، «استریت فایتر» و «کینگ آو فایترز» که قدرت و چابکی شخصیت‌ها را در حین مبارزه به نمایش می‌گذارند، سونیک هم شایسته‌ی حضور در مبارزه‌هایی سرگرم‌کننده و دیدنی بود. اولین حضور این شخصیت در مبارزات با بازی Sonic the Fighters در سال ۱۹۹۶ و بعدتر در سال ۲۰۰۳ با بازی Sonic Battle در کنسول دستی گیم بوی ادونس نینتندو بود. با وجود این مبارزه‌ها در دنیای سونیک، بزرگترین ورود این شخصیت به دنیای مبارزات با بازی Super Smash Bros رقم خورد. نینتندو در سال ۲۰۰۶ خبر حضور سونیک را در تورنمت‌های Super Smash Bros رسانه‌ای کرد که با استقبال طرفداران سونیک و ماریو روبرو شد. این بازی هم‌چنین خبر از حضور شخصیت Snake از سری بازی Metal Gear می‌داد که در کنار سونیک، به ماریو و شخصیت‌های دیگر شرکت نینتندو در این بازی می‌پیوست. سونیک در این بازی می‌تواند قدرت مبارزه‌ی خود را با استفاده از مشت و لگد و هم‌چنین قابلیت spin dash یا چرخش نمادین مختص خودش به رخ شخصیت‌های دیگر بکشد و برای کسب امتیاز به آن‌ها حمله‌ور شود.

۷. دویدن روی دیوار

دیوارها در دنیای بازی‌های ویدئویی مسیری برای دویدن هستند. چیزی که در دنیای واقعی برای بسیاری از ما غیر ممکن است! سونیک هم از این حرکت دویدن روی دیوار مانند شخصیت‌های دیگر بازی‌های ویدئویی استفاده کرده و هیجان بیشتری را به واسطه‌ی سرعت زیادش به آن افزوده است. بعد از اینکه دنیای مجموعه بازی‌ سونیک سه بعدی شد، دیوارها دیگر مثل سکوهای معمول بازی‌های دوبعدی نبودند و می‌شد خطر افتادن از کناره‌های آن را در بازی حس کرد. با این حال سونیک با سرعت بالا نه تنها روی این دیوارها به سادگی می‌دوید بلکه حتی رو به پایین هم می‌توانست مانور زیادی روی حرکتش داشته باشد.

این دویدن‌ پر استرس اولین بار در سونیک ادونچر دیده شد; لحظه‌ای که بازیکن در نقش سونیک از بالای ساختمان بلندی به پایین فرار می‌کند در حالی که ربات‌هایی در تعقیب او هستند. بعدها در بازی‌های دیگر همچون سونیک ادونچر ۲ هم شاهد این حرکت بودیم، مانند فرار از روی دیوارهای ساختمانی در مرحله‌ی City Escape در بازی سونیک ادونچر ۲. همین حرکت‌های هیجان‌انگیز سونیک در بازی Sonic Generation منبع الهام طراحی بسیاری از مرحله‌ها است و لحظات جالب و هیجان‌انگیزی را برای بازیکن خلق می‌کند.

۶. سر خوردن روی نرده‌ها (Grinding)

در بازی سونیک ادونچر ۲ بود که سونیک قدم روی نرده‌ها گذاشت و با حرکت‌های آکروبات‌بازانه خود مسیرش را با پرش از روی نرده‌ها و و ریل‌ها پیدا کرد. سونیک بدون نیاز به اسکیت‌بورد و تنها با قدرت پاهای خودش و آن کفش‌های مایکل جکسونی تعادل خوبی در حرکت روی نرده‌ها داشت. حفظ تعادل در این حرکت‌ها برای سونیک و دیگر شخصیت‌های بازی به خوبی طراحی شده است و در سونیک ادونچر ۲ شاهد حجم بالایی از این سُر خوردن‌ از روی نرده‌ها توسط سونیک و شخصیت‌های دیگر هستیم. سگا از این حرکت در بازی‌های بعدی هم استفاده کرد و در تکمیل ماموریت‌ها و عبور از مراحل مختلف بسیار به درد سونیک و دوستانش خورد.

۵. سوپر سونیک

در بازی سونیک ۲ و کنسول سگا جنسیس بود که شخصیت سونیک برای اولین بار به سوپر سونیک تبدیل شد. در این وضعیت، با یک سونیک قوی‌تر مواجه‌ایم که می‌تواند دو برابر حالت عادی قابلیت‌های متنوع‌تری داشته باشد. ایده‌ی سوپر سونیک و به عبارت دیگر داشتن سوپر‌پاوِر در بازی از مجموعه‌ی انیمه‌ی محبوب دهه‌ی ۸۰ میلادی به نام DragonBall الهام گرفته شد. در این انیمه، تعدادی از شخصیت‌های اصلی می‌توانستند «سوپر-آپ» شوند و از این طریق قدرت‌های چند برابر و حتی مافوق طبیعی به دست آورند. البته سوپر سونیک شدن به همین سادگی هم نیست. بازیکن باید همه‌ی آیتم‌های موسوم به Chaos Emerald در بازی را جمع کند تا بتواند این قابلیت را فعال کند. این آیتم به بازی‌های دیگر هم راه پیدا کرد و در بسیاری از موارد مانند مرحله‌های پایانی سونیک ادونچر ۲، به خوبی با گیم‌پلی و داستان بازی ادغام شده است. در بازی «سونیک و ناکلز» بازیکن می‌تواند با گرفتن آیتم Super Chaos Emerald شش آیتم بیشتر از حالت عادی جمع کند و در نتیجه به سوپر سونیک شدن نزدیک‌تر می‌شود.

۴. دستگاه‌های کازینویی

کازینو اگر در دنیای واقعی سرگرمی پر ریسک و پرهزینه‌ای است، در دنیای سونیک ایده‌ای جالب برای گرفتن حلقه‌های طلایی و پر کردن لایف‌بار است. در بازی سونیک ۲ این سرگرمی جذاب با فنرهای شارژ شده، ماشین پین‌بال و بامپرهای نئونی مشهور است. مینی‌بازی‌های محبوبی هم‌چون بینگو هم در این بازی اضافه شدند. بازیکن با استفاده از ماشین‌های بازی می‌تواند مقدار قابل توجهی رینگ به دست آورد یا از دست بدهد و نکته جالب توجه این است که سونیک با از دست دادن رینگ‌ها جانش را از دست نمی‌دهد و می‌تواند به بازی ادامه دهد که به عبارتی حرکت سخاوت‌مندانه‌ای است. با توجه به نوع این سرگرمی که تنها محدود به بزرگسال‌ها است، در دنیای سونیک اما محدودیت سنی برای تجربه‌ی آن وجود نداشت!

۳. شتاب گرفتن مثل یه گلوله (Spin Dash)

سر و کله‌ی این حرکت اولین بار در بازی سونیک ۲ پیدا شد و به یکی از معروف‌ترین و پر تکرار‌ترین حرکت‌های جوجه‌تیغی آبی تبدیل شد. همه‌چیز از آنجا شروع شد که می‌شد با حرکت چرخشی سونیک در بازی به موانع ضربه زد و آن‌ها را از بین برد. همین گرد شدن سونیک و چرخش‌اش هم در واقع از حالت جوجه‌تیغی‌های دنیای واقعی ایده گرفته شده است. در دنیای بازی هم سونیک با حرکتی چرخشی و ضربه زدن به دشمن، به کمک خارهایی که دارد، آن‌ها را نابود می‌کند و موانع را از سر راه بر‌می‌دارد. البته اگر شما هم بار اول موفق به اجرای این حرکت در بازی نشدید، تنها نیستید! برای همین هم سگا «اسپین-دَش» را معرفی کرد. با فشار دکمه و پریدن در بازی می‌توان حرکت اسپین-دش را شارژ کرد و از آن استفاده کرد. اسپین دش در بازی‌های بعدی سونیک هم حضور پیدا کرد و هیچ‌وقت از دنیای سونیک حذف نشد.

۲. اسکیت‌سواری در شهر

بازی سونیک ادونچر ۲ در دنیای سونیک از آیکانیک‌ترین و محبوب‌ترین قسمت‌ها در این مجموعه است. سگا در آن زمان با توجه به اینکه کنسول جدید عرضه نکرده بود، برای کنسول دریم‌کست‌اش دست از ساخت بازی نمی‌کشید و سعی داشت ضعف خود در بازار کنسول را با عرضه‌ی بازی‌های خوب جبران کند. سری ادونچر هم یادگار همان دوران است که برای خیلی از ما خاطره‌انگیز است. در سونیک ادونچر ۲، سونیک به جرم نکرده متهم شده و در حال فرار از دست هلی‌کوپتر پلیس است. در این تعقیب و گریز، سونیک درِ آهنی‌ای را منفجر می‌کند و از همین در به عنوان اسکیت برد بزرگی در خیابان‌های شهر استفاده می‌کند! این حرکت به یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین حرکت‌های سونیک در این مجموعه بازی تبدیل شد. با کمک عناصر دیگر در این مرحله، هم‌چون موسیقی و گرافیک چشم‌نواز و محیط خوش آب و رنگ، مرحله‌ی City Escape به یکی از ماندگارترین مراحل مجموعه‌ی سونیک تبدیل شد و در بازی‌های دیگر این مجموعه، مثل بازی Sonic Generation شاهد بازگشت به این منطقه و خلق مینی گیم‌هایی با این مضمون هستیم.

۱. دویدن درون حلقه‌ها

اگر شما هم از طرفداران قدیمی سونیک باشید، به احتمال زیاد جالب‌ترین و نمادی‌ترین حرکتی که از این شخصیت به یاد می‌آورید، دویدن پر سرعت از داخل حلقه‌ها در مسیر بازی است. این حرکت از همان اولین بازی سونیک در این مجموعه حضور داشته و هنوز جزو لحظات جذاب و جدانشدنی از این سری بازی است. همه ما اولین باری که سونیک درون حلقه در «گرین هیل» دوید را به یاد داریم. می‌دانستیم که دویدن درون حلقه چه حرکت خفنی است و همه در صدد امتحان آن بودیم. این لحظه‌ای بود که سگا خودی نشان داد و ثابت کرد که «بلست پروسسینگ» قدرت سگا جنسیس است و سونیک چه کارهایی می تواند انجام دهد. بازیکن‌ها کنترل سونیک را در دست می‌گیرند و از همان لحظات اول جذب سرعت آور می شوند که به آنها اجازه می دهد درون حلقه هایی بچرخند و رینگ ها را جمع کنند.

سونیک حرکت‌های جالب زیادی در بازی‌های مختلف دارد. با یک چرخش دشمن خود، دکتر اگمن را شکست می‌دهد، اسکیت‌سواری بلد است، می‌تواند در حین پیروزی‌هایش برِیک برقصد و خیلی از حرکات جالب دیگر که جذاب و خاطره‌انگیز است. سونیک یک جوجه‌تیغی دوست داشتنی است که البته نمی‌تواند مانند جوجه‌تیغی‌های دنیای ما شنا کند! سونیک حتی اسکی هم بلد است و می‌تواند با اسنوبُرد روی برف حرکت کند. اولین باری که سونیک را با اسنوبرد دیدیم، در بازی سونیک ۳ و در مرحله‌ی Ice Cap Zone بود. این بازی در سال ۱۹۹۴ منتشر شد، زمانی که سپری کردن تعطیلات زمستانی در کوهستان با تفریح اسنوبرد بسیار محبوب شده بود و همه از این ایده که در دنیای بازی هم بتوانند چنین لحظاتی را تجربه کنند، استقبال کردند. بنابراین سگا دست به کار شد و محبوبیت مجموعه‌ی سونیک را با این حرکت بیشتر کرد. این ایده حتی بعدتر در بازی سونیک ادونچر هم پیاده شد و پای سونیک را دوباره به تپه‌های برفی کشاند و این بار حتی تجربه‌ی طولانی‌تری از اسنو‌برد سواری هم برای بازیکن‌ها به همراه داشت. داستان اسنوبرد و سونیک به همین‌جا ختم نشد و سگا بار دیگر و این بار با همکاری نینتندو، سرگرمی جذاب اسنوبرد را برای سونیک، ماریو و حتی دوستان این دو شخصیت در بازی Sonic and Mario at the Winter Games قرار داد. این بازی تجربه‌ای برای رقابت میان ماریو و سونیک در دنیای مشترک است.