به گزارش موبوایران، مدیران خودرو این روزها تبدیل به قدرتمندترین نماینده صنعت خودروسازی چین در ایران شدهاست و در همین راستا نیز قصد دارد تا سری جدید محصولات خود را به بازار معرفی نماید. این خودروساز که در سال ۹۶ با معرفی چری تیگو ۷ به عنوان یک محصول لوکس٬ سطحی تازه را در میان خودروهای چینی بازار تعریف کرده بود حالا تیگو ۸ را راهی میدان کرده که با موتور قدرتمندتر و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به تیگو هفت عملا میتواند یک شاسی بلند خانوادگی و جایگزینی برای خودروهای وارداتی دست دوم در بازار کم تنوع این روزهای کشور باشد.
طراحی ظاهری٬ نماینده نسل تازه محصولات مدیران خودرو
تاکنون بزرگترین محصول مدیران خودرو٬ تیگو ۷ بود که به عنوان یک کراس اوور در ابعاد هیوندای توسان تعریف شده بود٬ اما این حالا تیگو ۸ به عنوان یک کراس اوور در ابعاد هیوندای سانتافه و کیا سورنتو راهی میدان شده و در میان خودروهای صفر کیلومتر نیز خودرویی در کلاس و اندازه فیدلیتی بهمن خودرو محسوب میشود.
طراحی داخلی٬ حداکثر امکانات رفاهی بدون شلوغ کاری
فضای داخلی تیگو ۸ پرو براساس سبک مینمیالیسم جدید در صنعت خودروسازی طراحی شدهاست به این صورت که انبوهی از امکانات در صفحه لمسی نمایشگر خودرو و کلیدهای چند عملکردی گنجانده شدهاست تا از شلوغی کابین و استفاده از دکمههای بیش از حد جلوگیری شود.
البته این راهکار به معنای پیچیده شدن نحوه تعامل با قابلیتهای مختلف خودرواست که حالا در نقش یک کامپیوتر بزرگ ظاهر میشود٬ اما به هر روی زیبایی بیشتری را برای محیط کابین به ارمغان میآورد. روکش چرمی صندلیهای از کیفیت مناسبی برخودارست و به لطف ابعاد بزرگ سانروف نور زیادی نیز به کابین وارد میشود. با این توصیف باید طراحی داخلی تیگو ۸ پرو را کاملا به روز و کم نقص توصیف کرد.
از نظر امکانات رفاهی با وجود مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی٬ سامانه ترمزگیزی خودکار در مواقع بروز خط و رادار نقطه کور و کنترل خطوط حرکتی٬ عملا با مدرنترین خودرو صفر کیلومتر بازار خودرو کشور طرف هستیم که سطحی جدید از امکانات رفاهی را (بیشتر از خودروهای وارداتی دست دوم موجود در کشور) به خریداران خود تحویل میدهد.
طبیعتا با وجود دوربین ۳۶۰ درجه٬ امکان تغییر وضعیت صندلی شاگرد توسط سرنشینان عقب٬ گرم کن و سردکن صندلی های جلو٬ قابلیت باز شدن درب برقی صندوق عقب با حرکت پا٬ تهویه مطبوع دومنطقهای٬ صندلیهای برقی٬ سیستم جلوگیری از عقب گرد خودرو در سربالاییها و ...مشکلی نیز از بابت امکانات رفاهی وجود ندارد و تجهیزاتی ایمنی نیز با وجود شش کیسه هوای ده نقطهای و انبوهی از سیستمهای کمک رانندگی٬ مناسب به نظر میرسد.
همچنین با وجود سه ردیف صندلی٬ فضای کاربردی برای پنج سرنشین بزرگسال و دو سرنشین خردسال وجود دارد اما باید توجه کرد که در صورت استفاده در حالت هفت سرنشینه٬ فضای صندوق عقب به شدت محدود میشود و به طور کلی فضای پای چندانی نیز برای سرنشینان ردیف سوم در نظر گرفته نشدهاست. از این رو شاید برای استفادههای مسافرتی٬ این خودرو منطقا برای یک خانواده پنج نفره مناسبتر باشد تا یک خانواده هفت نفره.
مشخصات فنی چری تیگو ۸ پرو
تیگو ۸ پرو در گام نخست با موتوری ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر راهی بازار ایران شده است که به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز است و اولین موتور مدیران خودرو با این تکنولوژی پیشرفته محسوب میشود که به بنزین باکیفیت نیز نیاز دارد. گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ با ساختار تر نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را برعهده دارد و این درحالیست که تیگو ۷ به گیربکس دوبل کلاچ خشک مجهز بود. همچنین در نسخه فعلی از انتقال قدرت به چرخهای عقب خبری نیست و با یک خودرو دیفرانسیل جلو مواجه هستیم اما در پلت فرم تیگو٬ امکان انتقال نیرو به چرخهای عقب دیده شده است.
شتاب صفر تا صد ۸.۹ ثانیه (حدود ۹.۵ ثانیه در شرایط تست) نیز برای تیگو ۸ پرو اعلام شدهاست که رقمی چشمگیر برای یک کراس اوور خانوادگی محسوب میشود به خصوص وقتی بدانیم خودروهایی مانند فیدلیتی براساس آزمایشات صورت گرفته شتابی در محدوده ۱۲ ثانیه را ارایه میدهند و از این حیث اختلاف قدرت ۱۹۷ اسب بخاری تیگو ۸ پرو در مقایسه با قدرت سایر رقبا کاملا محسوس به نظر میرسد.
خودروهای کراساوور معمولا عملکردی خشک و نه چندان سریع دارند و از این حیث از کاراکتر مناسب برای رانندگی در پیست برخوردار نیستند اما بعد از طی شدن یکی دو پیچ پشت فرمان تیگو ۸ متوجه می شویم که فنربندی این خودرو با عملکردی نرم تنظیم شده است و به لطف پیشرانه توانمند و ترمزهای بسیار خوب٬ برخلاف اکثر هم میهنانش٬ عملکردی لذت بخش را در پیست مسابقه ارایه می دهد.
براساس تستهای صورت گرفته ٬ مسافت لازم برای توقف از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت ۴۰ متر برآورد میشود که رقمی بسیار مناسب در قیاس با سایر خودروهای موجود در بازار است٬ همچنین کشش و شتاب ثانویه خودرو نیز بسیار خوب به نظر میرسد و این مساله به خصوص در مقابل خودروهای فاقد توربو چارجر (نظیر سانتافه و ...که به کندی معروف هستند) خود را نشان میدهد.
در واقع باید تاکید کرد که تکنولوژی استفاده شده در تیگو ۸ در سطحی بالاتر از اکثر خودروهای موجود در بازار کشور تلقی میشود و در حد و اندازه تکنولوژی های بکار رفته در خودرویی نظیر فولکس واگن تیگوان است اما با توجه به کیفیت بنزین معمولی٬ سازگاری چندانی بین کیفیت بنزین و موتورهای توربو تزریق مستقیم وجود ندارد و این پیشرانه حتی بیشتر از سایر خودروهای توربو مونتاژی کشور نیازمند بنزین سوپر است.
قیمت تیگو ۸ پرو و شرایط بازار
مدیران خودرو هنوز به شکل رسمی قیمت دقیق تیگو ۸ پرو را اعلام نکردهاست اما براساس شرایط فعلی نرخ ارز و قوانین گمرکی به نظر میرسد که رقمی بین ۱.۲۵۰ الی ۱.۴۵۰ میلیارد تومان را به عنوان قیمت نهایی تیگو ۸ پرو اعلام شود و با چنین رقمی این خودرو به شکل مستقیم به آلترناتیو صفر کیلومتر خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه٬ رنو کولوس٬ نیسان ایکستریل و کیا سورنتو تبدیل خواهد شد که البته فارغ از موضوع تک دیفرانسیل بودن و قابلیت های حرکتی کمتر در مسیرهای خارج جادهای٬ از نظر سطح فناوریهای کمک رانندگی و امکانات رفاهی میتواند حتی نسبت به خودروهای مذکور نیز برتری داشته باشد اما در نقطه مقابل خودروهایی مانند تیگو ۷ مدیران خودرو یا فیدلیتی بهمن خودرو قرار دارند که عملکرد و امکانات کمتری را در محدوده قیمتی کمتر از ۱ میلیارد تومان ارایه میدهند و از این نظر باید منتظر ماند و دید که مشتریان حاضر به پرداخت اختلاف قیمتی نسبتا سنگین بین این خودروهای چینی میشوند و یا خرید خودروهای دست دوم وارداتی را علیرغم کارکرد و مخارج نگهداری بیشتر٬ ترجیح میدهند.