سایت خبری طلا

مایکروسافت لینکدین را از چین خارج می‌کند

منبع: دیجی مگ


مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی، امروز اعلام کرد که شبکه‌ی اجتماعی خود یعنی لینکدین را در اواخر امسال از بازار چین خارج می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۶ لینکدین را با مبلغی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار خریداری کرد.


به گزارش موبوایران، مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی، امروز اعلام کرد که شبکه‌ی اجتماعی خود یعنی لینکدین را در اواخر امسال از بازار چین خارج می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۶ لینکدین را با مبلغی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار خریداری کرد. این اخبار در حالی منتشر شد که تنش‌هایی نیز بین چین و شرکت مایکروسافت به‌وجود آمده است. دو هفته‌ قبل، مایکروسافت به دلیل تصمیم خود برای مسدود کردن پروفایل برخی از روزنامه‌نگاران آمریکایی در چین مورد بازخواست شدید قرار گرفت.

مایکروسافت لینکدین را در چین پس از گذشت حدودا هفت سال از راه اندازی آن تعطیل و نسخه‌ی ساده‌تری را جایگزین این پلتفرم خواهد کرد که تنها به مشاغل محدود می‌شود. لینکدین تنها شبکه‌ی اجتماعی آمریکایی بود که در چین فعالیت می‌کرد. دولت این کشور این پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند مقررات و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کنند که شاید یکی از دلایل خروج این سرویس از چین همین باشد.

مایکروسافت تنها شرکت آمریکایی است که ایجاد تعادل بین خواسته‌های اقتدارگرایانه دولت چین و اهداف تجاری خود را دشوار می‌داند. این شرکت رویکرد نه‌چندان مناسبی را برای این مشکل انتخاب کرده است که احتمالا با گذشت زمان حل کردن آن سخت‌تر خواهد شد. غول فناوری آمریکایی در حال حاضر ۲ گزینه روی میز خود دارد؛ یا می‌تواند در برابر خواسته‌های دولت چین برای محدود کردن دسترسی به پروفایل‌های فردی برخی از روزنامه‌نگاران پاسخ مثبت دهد یا اینکه هیچ اقدام خاصی را در این مورد انجام ندهد. به نظر می‌رسد که شرکت مایکروسافت گزینه‌ی دوم را انتخاب کرده است.

لینکدین با انتشار یک پست وبلاگ اعلام کرد: «ما با فضای فعالیتی پرچالشی روبرو هستیم. این شبکه‌ی اجتماعی سطح مشابه موفقیتی را که از جنبه‌های اجتماعی اشتراک‌‌گذاری و آگاهی‌رسانی در سراسر جهان داشت در چین تجربه نکرده است.» همچنین این سرویس اضافه کرد که مایکروسافت در تصمیم خود برای ورود به بازار چین در سال ۲۰۱۴، پایبندی به الزامات دولت چین در بسترهای اینترنتی را الویت اول خود قرار داد.

لینکدین اعلام کرد که این تغییر رویکرد مایکروسافت نحوه‌ی دسترسی مردم چین به پلتفرم لینکدین را در اواخر امسال با تغییر مواجه خواهد کرد. سهام شرکت مایکروسافت در معاملات صبح امروز حدود ۱.۶ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که  سرمایه‌گذاران توجهی به تنش‌های بین شرکت مایکروسافت و لینکدین نداشته‌اند. در این مقطع مشخص نیست که این تصمیم بر رابطه‌ی مایکروسافت با بازار و دولت چین چه تاثیری خواهد گذاشت. به عنوان مثال، حزب کمونیستی چین تغییراتی را در بازار‌های داخلی خود ایجاد کرده است که می‌تواند آینده تجاری آن را برای شرکت‌های خارجی محدود کند.

لینکدین اعلام کرده است که سرویس چینی خود را که در آن بعضی از محتواها به دلیل الزامات رگولاتوری محدود شده، با پورتال جدیدی به نام InJobs تعویض می‌کند. این سرویس جدید که اواخر امسال راه اندازی می‌شود، شامل فیدهای اجتماعی یا امکان به اشتراک گذاشتن پست‌ها یا مقالات نخواهد بود. نشانه‌های مشکل برای نخستین بار در ماه مارس نمایان شد. لینکدین در آن زمان گفته بود طی مدتی که تلاش می‌کند از انجام فعالیت مطابق با مقررات چین اطمینان حاصل کند، پذیرش اعضای جدید در سرویس چینی خود را متوقف خواهد کرد.

گفتنی است سال گذشته هنگامی که دولت ترامپ تلاش کرد تا خرید تیک‌تاک مایکروسافت را ترتیب دهد، مدیرعامل ساتیا نادلا این اقدام را «عجیب‌ترین پروژه‌ای که تا به حال روی آن کار کرده‌ام» خواند. در این میان، قدرت نرم فوق‌العاده این شرکت در کشور مذکور، ویژگی‌ای بود که امکان‌پذیری این معامله را افزایش داد. به غیر از سیستم بازبینی GitHub و آمازون، لینکدین تنها پلتفرم متعلق به کشور خارجی محسوب می‌شد که مجاز به میزبانی محتوای تولید شده توسط کاربران چینی بود.

ممنوعیت لینکدین در چین، اولین باری نیست که مایکروسافت به خواسته‌های چین پاسخ مثبت می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ نیز یک نسخه‌ی انحصاری ویندوز ۱۰ برای چین عرضه کرد که دارای قابلیت‌های بیشتری برای کنترل و نظارت بود. علاوه بر مایکروسافت، سایر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی نیز به‌خاطر قوانین دولت چین، سرویس‌های خودشان را در این کشور متوقف کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به فیس بوک و توییتر در سال ۲۰۰۹ و گوگل در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز اپلیکیشن‌های سیگنال و کلاب هاوس در چین مسدود شدند. در حال حاضر، فقط سیستم بررسی آمازون و Github به‌عنوان پلتفرم‌های خارجی بزرگ به میزبانی از محتواهای تولیدشده توسط کاربران چینی هستند.

طبق گزارش رویترز، لینکدین که در سال ۲۰۱۶ توسط مایکروسافت خریداری شد، در سطح جهانی در میان کارفرمایان، کارمندان و جویندگان کار بسیار محبوب است زیرا قابلیت‌های مشابه‌ی شبکه اجتماعی دارد که برقراری ارتباط با یکدیگر را راحت‌تر می‌کند و همزمان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شبکه‌ی حرفه‌ای خود را بسازند.