سایت خبری طلا

همزاد لوکس‌تر تویوتا لندکروزر LC 300 معرفی شد

منبع: دیجیاتو


لکسس طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز ۱۳ اکتبر از نسل جدید شاسی‌بلند لوکس LX پرده‌برداری کرد. این نسل از LX همچون گذشته بر مبنای پلتفرمی مشترک با تویوتا لندکروزر توسعه یافته و از تجهیزات بیشتر و کابینی باکیفیت‌تر بهره می‌برد.


به گزارش موبوایران، لکسس طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز ۱۳ اکتبر از نسل جدید شاسی‌بلند لوکس LX پرده‌برداری کرد. این نسل از LX همچون گذشته بر مبنای پلتفرمی مشترک با تویوتا لندکروزر توسعه یافته و از تجهیزات بیشتر و کابینی باکیفیت‌تر بهره می‌برد. بطور کلی باید گفت نسل جدید LX روندی تکاملی را در نمای بیرونی طی کرده، اما در داخل کابین متحول شده است. ضمن اینکه در این نسل دیگر خبری از موتور V8 نیست و موتور ۳.۵ لیتری V6 توربوشارژ وظیفه تامین نیرو را بر عهده دارد.

احتمالا در جریان هستید که نسل قبلی LX در سال ۲۰۰۷ و در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. از آن تاریخ تاکنون لکسوس با ارائه آپدیت‌های ظاهری مداوم سعی کرده بود این شاسی‌بلند پرچمدار را در چرخه رقابت حفظ کند. اما پس از نزدیک به ۱۵ سال وقت خداحافظی با این نسل فرا رسیده و باید جاید خود را به مدلی بروزتر بدهد.

نسل جدید شاسی‌بلند لوکس ژاپنی‌ها در تریم LX 600 رونمایی شده است. از نظر طراحی این نسل تغییرات خفیفی را تجربه کرده و ریشه در نسل قبلی دارد. بدون تردید جلوپنجره بسیار حجیم که کل نمای روبرو را فراگرفته، اصلی‌ترین ویژگی LX 2022 است. این جلوپنجره دوکی‌شکل، ۷ پره دارد و در همین ابتدای رونمایی بسیاری آن را به راه‌پله تشبیه می‌کنند!

لکسوس می‌گوید ساختار این جلوپنجره طوری است که هوای بیشتری را به موتور می‌رساند. ذکر این نکته ضروری است شکل جلوپنجره از تریمی به تریم دیگر فرق می‌کند. برای مثال در تریم F اسپرت که برای اولین بار عرضه شده، جلوپنجره مشبک مشکی رنگ جای جلوپنجره ۷ پره را می‌گیرد.

در نمای جانبی ارتباط فامیلی LX و لندکروزر بسیار واضح و غیرقابل انکار است، چرا که فرم اتاق تقریبا یکسان دیده می‌شود. در این نما حالت قرص اتاق و گلگیرهای متورم از ویژگی‌های قابل ذکر هستند. این نسل با رینگ‌های ۱۸، ۲۰ و ۲۲ اینچی قابل انتخاب خواهد بود.

در نمای عقب سرتاسری شدن چراغ‌ها را می‌توان اصلی‌ترین تغییر موجود دانست. مثل NX 2022 لوگوی L هم اینک جای خود را به حروف نام کمپانی داده و سپر دیگر یادآور یک پیکاپ نیست!

درباره ابعاد LX 600 اطلاعات کاملی منتشر نشده، ولی می‌دانیم فاصله محوری آن همان رقم طلایی ۲,۸۵۰ میلیمتر است که سال‌های متمادی در نسل‌های مختلف لندکروزر و تمامی نسل‌های LX حفظ شده؛ بد نیست بدانید لکسوس از سال ۱۹۹۵ این شاسی‌بلند لوکس پرطرفدار را تولید می‌کند.

برخلاف نمای بیرونی، در داخل کابین دامنه تغییرات بسیار گسترده است. هر چند لکسوس اشاره‌ای نکرده، اما تصاویر رسمی LX 600 حکایت از آن دارند در ساخت کابین این خودرو به وفور از چرم، چوب و قطعات فلزی استفاده شده است.

بی‌تردید وجود دو نمایشگر در قسمت میانی داشبورد، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کابین LX 2022 است. نمایشگر اصلی نصب شده در قسمت فوقانی داشبورد اندازه‌ای برابر با ۱۲.۳ اینچ دارد. این نمایشگر اطلاعات سیستم مسیریاب، سیستم صوتی و تصاویر دوربین‌های متعدد را نمایش می‌دهد.

نمایشگر ثانویه ۷ اینچی هم برای کنترل سیستم‌های مختلف، مثل سیستم تهویه مطبوع و تنظیمات آفرود، کاربرد دارد. لکسوس تاکید دارد نمایش مسیر مقابل روی نمایشگر اصلی و مشاهده وضعیت لحظه‌ای خودرو در نمایشگر ثانویه، رانندگی امن‌تر و بهتری را در مسیرهای آفرود به ارمغان می‌آورد.

لکسوس LX 2022 در پنج تریم راهی بازار خواهد شد که عبارتند از استاندارد، پریمیوم، لاکشری، اولترا لاکشری و F اسپرت. دو تریم آخر جدید هستند و طیف‌های کاملا متفاوت از مشتریان را نشانه‌گرفته‌اند. همانطور که قابل حدس است، در تریم اولترا لاکشری بر راحتی و امکانات کابین تاکید شده و تریم F اسپرت از نظر توانایی‌های حرکتی در جایگاهی بهتر قرار دارد.

تریم F اسپرت را می‌توان از طریق جلوپنجره کرومی مشبک مشکی و رینگ‌های بسیار بزرگ ۲۲ اینچی از دیگر تریم‌ها تشخیص داد. این تریم به صندلی‌های اسپرت و فرمان چرمی نیز مجهز است. در بخش فنی، این تریم به‌واسطه تنظیمات متفاوت سیستم تعلیق و فرمان و همچنین دیفرانسیل لغزش محدود Torsen، عملکرد اسپرت‌تری دارد.

در تریم LX 600 اولترا لاکشری، دو صندلی موسوم به کاپیتانی در ردیف عقب نصب شده؛ این صندلی‌ها فوق‌العاده راحت بوده و بدن سرنشینان را به خوبی در بر می‌گیرند. در بین این صندلی‌ها یک کنسول عریض وجود دارد. این کنسول میزبان یک پد شارژر بی‌سیم، جالیوانی و محفظه‌ای حجیم با خروجی برق، پورت‌های USB و ورودی هدفون است.

در کنار موارد یاد شده، این کنسول یک نمایشگر لمسی کوچک هم دارد که از طریق آن می‌توان تنظیمات صندلی و سیستم تهویه مطبوع را مدیریت کرد. نکته جالب توجه اینکه در تریم اولترا لاکشری مجاری سقفی مخصوصی برای انتقال سرما و گرما به سرنشینان عقب طراحی شده است!

مثل برخی از مدل‌های اشرافی، در تریم اولترا لاکشری این امکان فراهم شده که با فشار یک دکمه صندلی شاگرد را به جلو حرکت داد. در این حالت پشتی و پشت سری این صندلی خم می‌شود تا فضای پایی بیش از ۱ متر در اختیار سرنشین عقب قرار بگیرد!

لکسوس LX 2022 با سیستم ایمنی Safety System+ 2.5 به دست مشتریان خواهد رسید. این سیستم شامل چند سیستم کمکی و پیشرفته دیگر است که از مهمترین آنها باید به این موارد اشاره کرد: سیستم آماده‌سازی برخورد با اخطار تصادف از جلو، سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، کروز کنترل راداری، دستیاری حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم اخطار خروج از بین خطوط با دستیار فرمان، نوربالای هوشمند، دستیار اضطراری فرمان و دستیار تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی.

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در نسل جدید لکسوس LX خبری از موتور ۵.۷ لیتری V8 نیست و LX 600 با همان موتور ۳.۵ لیتری V6 بکار رفته در لندکروزر LC 300 وارد بازار خواهد شد. این موتور توربوشارژ ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ۱۰ سرعته پیشرفته متصل است. بد نیست بدانید خروجی این موتور ۲۶ اسب بخار و ۱۰۳ نیوتن متر بیشتر از موتور V8 قبلی است.

به لطف بهره‌گیری از درهای آلومینیومی و شاسی جدید لکسوس LX 2022 سبک‌تر بوده و در مقایسه با نسل قبلی ۲۰۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد. ژاپنی‌ها می‌گویند این شاسی ۲۰ درصد مقاوم‌تر از شاسی نسل قبل است.

لکسوس وعده داده توانایی‌های آفرود این نسل از LX بهبودهای قابل توجهی داشته و سرنشینان با آرامش بیشتری مسیرهای صعب‌العبور را پشت سر خواهند گذاشت. مثل نسل قبلی، این نسل هم قادر است از آب‌هایی به عمق ۷۰۰ میلیمتر عبور کرده و از شیب ۴۵ درجه بالا برود.

برای تسهیل رانندگی با لکسوس LX 600، چند حالت رانندگی تعریف شده که عبارتند از اتوماتیک، خاکی، شن، گل، برف عمیق و سنگلاخی. در کنار این حالت‌ها، LX 600 به سیستم کنترل خزش، دستیار پایین آمدن از تپه و سیستم Multi-Terrain Monitor نیز مجهز شده است. مورد آخر به راننده اجازه می‌دهد با کمک چهار دوربین نصب شده، اطراف خودرو را مشاهده کند. یک دوربین دیگر هم تصویر کف اتاق را نمایش می‌دهد تا راننده با اطمینان بیشتری از روی دست‌اندازها و موانع عبور کند.

آنطور که اعلام شده، لکسوس LX 600 از فصل اول سال آینده در آمریکا به فروش خواهد رسید. در رابطه با قیمت این خودرو جزئیاتی در دست نیست، ولی احتمال می‌رود مدل پایه آن با پرداخت مبلغی در حدود ۹۰ هزار دلار قابل خرید باشد.