به گزارش موبوایران، کاربری به نام کیم از شرکت اپل به مبلغ ۱,۳۸۳٫۱۳ دلار شکایت کرده است. این مبلغ دقیقا هزینهی خرید آیفون ۱۲ او بود که اپل از تعمیر آن با وجود معتبر بودن گارانتی این گوشی خودداری کرد. این شخص گوشی خود را در اکتبر ۲۰۲۰ از ویتنام خریداری کرده و به گفتهی وی گارانتی آیفون ۱۲ او تا اکتبر ۲۰۲۲ اعتبار دارد.
این شخص در دوران پاندمی کرونا به آمریکا بازگشت و متوجه شد که گوشی او در شناسایی سیمکارت مشکل دارد. او با شرکت اپل تماس گرفت و شرکت به او پیشنهاد کرد که تلفن را به فروشگاه اپل بیاورد، که او هم این کار را انجام داد. این شخص گفت: «بعد از اینکه من گوشی خودم را به فروشگاه اپل بردم، آنها گوشی را به انبار تعمیر فرستادند و سپس برگشت دادند و گفتند که این گوشی دستکاری شده است و ما آن را تعمیر نمیکنیم. من از آنها پرسیدم که با چه روشی دستکاری شده؟ اما مسؤولان فروشگاه به من پاسخی ندادند.»
وقتی کیم گوشی خود را پس گرفت خشاب سیمکارت این گوشی شکسته شده بود. کیم با شکایت به دفتر (BBB) ادعا کرد که خشاب سیمکارت هنگامی که گوشی در اختیار اپل بود آسیب دیده است. اما اپل مدعی است که این مشکل قبل از مراجعه به فروشگاه وجود داشته و اگر در فروشگاه چنین اتفاقی میافتاد، آن را تعمیر میکرد. با لغو گارانتی اپل، کیم پیشنهاد پرداخت هزینهی تعمیر آیفون خود را داد، اما اپل نیز آن را رد کرد. بنابراین او تصمیم گرفت در اواخر ماه ژوئن به تیم کوک مدیرعامل اپل، ایمیل ارسال کند اما هیچ خبری از مدیران اجرایی این شرکت دریافت نکرد.
پس از تحقیقات بیشتر، این فرد پست وبلاگ شخصی را در گوگل پیدا کرد که در سال ۲۰۱۲ از شرکت اپل در سیاتل شکایت کرده بود. بنابراین او هم تصمیم به شکایت از اپل گرفت. البته او میبایست به دادگاه ثابت کند که زمان شکسته شدن خشاب سیمکارت، این گوشی در اختیار فروشگاه اپل بوده است. در شکایت او آمده که خشاب سیمکارت در حین تعمیر اپل آسیب دیده و یکی از مدیران فروشگاه Apple (لیز) این موضوع را تایید میکند.
این شرکت همچنین متهم به نقض پتنت در دو پروندهی جداگانه است. هر دوی این پروندهها غول فناوری آمریکا را متهم میکند که از فناوری شرکتهای دیگر بدون مجوز در گوشیهای آیفون خود استفاده میکند. اولین شکایت توسط شرکتی به نام ImmerVision در دادگاه منطقهای ایالات متحده آمریکا مطرح شد و این شکایت ادعا میکند که اپل پتنتی را که در سال ۲۰۰۵ به نام خود ثبت کرده که متعلق به این شرکت بوده است. در این پرونده اعلام شده که گوشیهایی که از این پتنت استفاده کردند شامل سری جدید آیفونهای ۱۳ بودهاند. شرکت ImmerVision در دادگاه اعلام کرده که قصد دارد خسارت این اقدام اپل را از آنها بگیرد.
دومین شکایت نقض حق پتنت روز جمعه در دادگاه منطقهای ایالات متحده در منطقه غربی تگزاس توسط شرکت Aire Technology Limited ثبت شد. در این شکایت ادعا شده که اپل به طور غیرقانونی از فناوری تحت پوشش سه پتنت مربوط به فناوری NFC و کیف پول دیجیتال در گجتهای خود شامل آیفون، اپل واچها، اپل پی و اپل والت استفاده کرده است. البته اپل از متخصصان حقوقی شرکت خود دربارهی نقض این پتنتها استفاده خواهد کرد و اگر در قضیهی شکستن خشاب سیمکارت مقصر باشد باید یک آیفون جدید به کیم بدهد.
بد نیست بدانید که در طول ۴۶ سالی که از تأسیس شرکت اپل میگذرد، این شرکت در بسیاری از پروندههای حقوقی متهم بوده است. اما یکی از عجیبترین شکایتهای ثبت شده علیه اپل، شکایتی بود که در مارس ۲۰۱۹ در دادگاه ایالت میزوری آمریکا ثبت شد. این شاکی درخواست دریافت غرامت ۲ تریلیون و ۹۰۰ دلار و یک محصول گرانبها از اپل را مطرح کرده است. شاکی مدعی شده که در اکتبر ۲۰۱۸ برای تعمیر آیفون ۷ خود به یک اپل استور مراجعه کرده و سپس ادعاهای بسیار عجیب و غریبی را مطرح کرده است. آقای پارکر آیفون ۷ را به یک اپل استور در شهر سنت لوییس آورده و در همان روز، این گوشی توسط یکی از کارکنان تعمیر شده است.
آقای پارکر میگوید که اپل استور هرگز آیفون اصلی را پس نداده زیرا متوجه شدهاند که این گوشی ویژگیهای جدیدی دارد. این شاکی مدعی شده آیفون اصلی او قابلیت رد کردن برخی صفحات بارگذاری را دارد و این موضوع به گوشی آیفون اجازه میداده که با سرعت و دقت بیشتر با دیگر گجتها ارتباط برقرار کند. همچنین در این شکایت، درخواست غرامت برای کشف ویژگی فیستایم گروهی ثبت شده و مدعی شده برخی ویژگیهای جدیدی که در آیفون ۷ او وجود داشته، برای توسعه iOS 12 استفاده شدهاند. در نتیجه او خواسته به دلیل نقشی که در خلق iOS 12 داشته، باید مبلغی دریافت کند.
در می ۲۰۱۹ اپل توانست دادگاه را نسبت به غیرمنطقی بودن شکایت آقای پارکر متقاعد کند و این پرونده مختومه شد. اگرچه اپل توانست این پرونده را کنار بگذارد، اما آقای پارکر چند روز قبل در تاریخ ۱ ژوئن شکایت دیگری ثبت کرده و خواستار محاکمه اپل توسط هیأت منصفه شده است. در این شکایت جدید، او اضافه کرده که اپل بابت توسعه iOS 12.0.1 و نسخههای جدیدتر و iOS 13 و نسخههای جدیدتر باید به او غرامت پرداخت کند زیرا مالکیت پتنتهای مربوط به هر دو نسخه iOS را در اختیار دارد. در این پرونده جدید، غرامت ۱ تریلیون دلاری بابت «بستری شدن، سفر، پریشانی، تحقیر، شرمساری و توهین به شخصیت» مطالبه شده است.
همچنین بهتازگی هم اپل نسبت به نتیجهی یکی از حکمهای صادر شده توسط دادگاه در پرونده اپیک گیمز درخواست تجدیدنظر داده است. دادگاه در ۹ موضوع از ۱۰ موضوع ادعاهای مطرح شده اپیک گیمز به اپل رأی داد و این شرکت تنها در یک موضوع با شکست روبهرو شد، آن یکی هم اجبار اپل بر استفاده نکردن از درگاه پرداختی شخص ثالث بود. طبق این حکم اپل باید تا ماه دسامبر گزینهی پرداخت درونبرنامهای را برای سایر شرکتهای توسعهدهندهی نرمافزاری فعال کند. قاضی دادگاه اپل، گونزالز راجرز، ۹۰ روز به اپل مهلت داد تا شرایط استفاده از روشهای پرداخت جایگزین را در اپ استور فراهم کند. اما اپل میگوید که اعمال تغییر در فروشگاه آنها میتواند توازن میان توسعهدهندگان و مشتریان اپ استور را از بین ببرد.