به گزارش سایت طلا ، از چندی قبل هندوستان اعلام کرده بود که برای کشتیها و ناوگان ایران در بندر موندرا محدودیتهایی وضع کرده است. اپراتوری این بندر در اختیار شرکت آدانی است که شرکتی اماراتی محسوب میشود.
با این وجود، بر اساس نامهای که مسعود پلمه – دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به علیخانی – معاون استانها و تشکلهای اتاق بازرگانی ایران ارسال کرده، این محدودیتها از این پس لغو خواهند شد.
در این نامه آماده که با همکاری بخش خصوصی ایران که در کشور هند فعال است و همچنین سفارت ایران در دهلی نو، شرکت آدانی محدودیتهای خود را لغو کرده است.
با به نتیجه رسیدن مذاکرات دو جانبه، از این پس ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و کالاهایی که از مبدا بنادر ایران بارگیری شدهاند، امکان پهلوگیری در این بندر هندی را خواهند داشت.
پلمه از اتاق بازرگانی ایران خواسته با ابلاغ این موضوع به تشکلهای بخش خصوصی، مقدمات فعالیت مجدد تجاری ایران در این مسیر دریایی را فراهم کند.
ایران در طول سالهای گذشته همکاریهای دریایی خود با هند را گسترش داده و به طور خاص محوریت این فعالیتهای مشترک در بندر شهید بهشتی چابهار قرار دارد.
هر چند تحت تاثیر تحریمها، موضوع سرمایه گذاری هندیها در چابهار با مشکلاتی مواجه شده اما با توجه به موقعیت استراتژیک این بندر ایرانی، پیش بینی میشود در آینده، چابهار نقشی مهم در همکاریهای اقتصادی ایران و هند و ترانزیت کالا از هند به آسیای میانه و افغانستان ایفا کند.