تویوتا آیگو X معرفی شد؛ ترکیبی از یک کراس‌اوور و هاچبک

تویوتا از آیگو X رونمایی کرد. این خودرو در واقع همان هاچبک کوچک و شهری آیگو است که حالا ۱۱ میلیمتر ارتفاع بیشتری از زمین پیدا کرده و در قامت یک کراس‌اوور ظاهر شده است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، تویوتا از آیگو X رونمایی کرد. این خودرو در واقع همان هاچبک کوچک و شهری آیگو است که حالا ۱۱ میلیمتر ارتفاع بیشتری از زمین پیدا کرده و در قامت یک کراس‌اوور ظاهر شده است. این کراس‌اوور ریزجثه ژاپنی با موتور کم حجم یک لیتری که ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد، از ابتدای سال آینده وارد بازار خواهد شد.

کراس‌اوور جدید تویوتا نسخه تولیدی Aygo X Prologue محسوب می‌شود. این خودرو ۳۷۰۰ میلیمتر طول دارد و در مقایسه با نسخه هاچبک آیگو ۲۳۵ میلیمتر طویل‌تر شده که ۹۰ میلیمتر آن مربوط به فاصله محوری است. قسمت بار این کراس‌اوور ژاپنی حجمی برابر با ۲۶۹ لیتر دارد و با خواباندن صندلی‌های عقب این مقدار به ۸۲۹ لیتر افزایش می‌یابد.

تویوتا آیگو X بر اساس پلتفرم GA-B کمپانی ساخته شده و با سقف پارچه‌ای بازشونده قابل سفارش است. این کراس‌اوور شعاع گردشی برابر با ۴.۷ متر دارد، از این رو برای تردد در خیابان‌های شلوغ و باریک کلان‌شهرها یک گزینه ایده‌آل است.

از نظر نمای بیرونی باید گفت آیگو X به ضربه‌گیرها و محافظ‌های پلاستیکی در برخی قسمت‌های بدنه مجهز شده تا حس یک مدل متفاوت و جان‌سخت‌تر را بیشتر و بهتر ارائه کند! در داخل کابین هم تویوتا سعی کرده با بهره‌گیری از رنگ‌های جذاب، فضایی شاد و جذاب پدید بیاورد.

داشبورد تویوتا آیگو X میزبان یک نمایشگر ۹ اینچی لمسی برای سیستم اینفوتینمنت است. با آنکه این خودرو یک مدل اقتصادی به شمار می‌رود، ولی تویوتا آن را به نورپردازی داخلی، پد شارژ بی‌سیم و پشتیبانی از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور مجهز کرده است.

علاوه‌بر این‌ها آیگو X از چراغ‌های اصلی LED سود می‌برد و سیستم‌های ایمنی آن در سطح مطلوبی هستند. برخی از این سیستم‌ها عبارتند از کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم تشخیص عابر پیاده در شب، سیستم دنبال کردن خطوط و سیستم تشخیص دوچرخه‌سوار در روز.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیروبخش تویوتا آیگو X یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور بنزینی ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی تولیدی آن از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا نمونه CVT به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود.

با اتکا به این موتور، آیگو X دستی قادر است در عرض ۱۵.۶ ثانیه صفر تا صد را طی کرده و نهایت سرعت خود را به ۱۵۸ کیلومتر در ساعت برساند. نسخه مجهز به گیربکس CVT هم شتابی برابر با ۱۵.۵ ثانیه دارد و حداکثر سرعت آن۱۵۱ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

تویوتا می‌گوید آیگو X دستی در هر صد کیلومتر ۴.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نسخه CVT هم مصرفی برابر با ۴.۹ لیتر دارد. میزان آلایندگی این خودرو نیز ۱۰۷ گرم به ازای هر کیلومتر است.

محصول جدید ژاپنی‌ها از سال ۲۰۲۲ وارد بازار اروپا می‌شود. در رابطه با قیمت فعلا جزئیاتی منتشر نشده و برای اطلاع از آن باید کماکان منتظر ماند.

بد نیست اشاره کنیم آیگو X در کارخانه‌ای واقع در جمهوری چک تولید خواهد شد. این کارخانه که قبلا ماموریت تولید مدل‌های مختلف پژو-سیتروئن را بر عهده داشت، حالا تحت تملک تویوتاست و یاریس نیز در آن مونتاژ می‌شود.