به گزارش موبوایران، تغییر برند فیسبوک به متا، برخلاف بیشتر تغییر برندهایی که با هدف بهبود اوضاع و فراموش شدن خاطرات منفی انجام میشود، بیشتر به شهرت فیسبوک ضربه زده است. مطالعاتی که بهتازگی توسط Harris Poll (شرکتی که اعتماد به برندها را بررسی میکند) انجام شده نشان میدهد که این تغییر برند بیشتر از اینکه به نفع کمپانی زاکربرگ باشد، بهضررش تمام شده است.
گزارشی که بهتازگی منتشر شده نشان میدهد که پس از اعلام تغییر نام کمپانی فیسبوک به متا، اعتماد عمومی به این برند بهشدت کاهش پیدا کرده است. پیش از اعلام این تغییر نام، فیسبوک با بحران بدنامی در افکار عمومی روبرو بود، اما ظاهرا پس از این اتفاق هم تغییر مثبتی ایجاد نشده است.
وال استریت ژورنال در ماه سپتامبر انتشار اسناد مربوط به افشاگری یکی از کارمندان سابق فیسبوک را آغاز کرد که در روز سوم اکتبر مشخص شد این شخص همان فرانسس هاگن است که مدتی در سمت مدیر تولید در این شرکت مشغول بوده.
طبق دادههای منتشر شده از سوی Harris، پس از انتشار اسناد و گزارشهای وال استریت ژورنال که بر اساس افشاگریهای هاگن تنظیم شده بودند، اعتماد به این کمپانی از ۱۶ درصد به ۵/۸ درصد کاهش یافت. این ریزش در ماه اکتبر و در همان هفتهای اتفاق افتاد که خانم هاگن در مقابل کنگرهی آمریکا علیه فیسبوک شهادت داد.
البته این شرکت در روزهای پایانی اکتبر موفق شد تا حدی اعتماد از دست رفته را بازگرداند و آن را به ۱۱ درصد برساند، اما طبق گزارشهای Harris، پس از اعلام تغییر نام شرکت به متا، دوباره اعتماد به زاکربرگ و همکارانش به ۶/۲ درصد رسید.
زاکربرگ در مقام مدیر عامل متا گفت که تغییر برند این شرکت با حملات مخرب رسانهها که در پی افشاگری هاگن بهوجود آمده است هیچ ارتباطی ندارد. او در گفتگو با The Verge اعلام کرد که شرایط سختی که متا اکنون با آن مواجه است هیچ تاثیری با تصمیم شرکت مبنی بر تغییر برند نداشته است.
با وجود اینکه بسیاری معتقدند زاکربرگ برای منحرف کردن افکار عمومی از شهرت منفی فیسبوک دست به تغییر برند زده است، اما متا تاکید دارد که این تغییر نام بهدلیل تغییر مسیر این شرکت در تبدیل شدن به کمپانی متاورس است. واژهی متاورس که از کتابهای علمی-تخیلی وام گرفته شده، به نسخهای جدید از اینترنت اشاره دارد که به کاربران امکان میدهد با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به جهانی ترکیبی دسترسی داشته باشند.
زاکربرگ در ماه جولای و پیش از بحرانهای فعلی، بهصورت رسمی از تبدیل فیسبوک به یک کمپانی متاورس سخن گفته بود. از نظر متخصصان برندینگ، تغییر نام بهتنهایی نمیتواند اعتماد از دست رفته نسبت به متا (فیسبوک سابق) را بازگرداند و این شرکت باید برای کسب مجدد اعتماد مردم اقدامی اساسی انجام دهد. همچنین، چهرهای که زاکربرگ در افکار عمومی از خود ساخته است هم به مانع دیگری برای پاک کردن سوابق فیسبوک و شروع تازهی متا تبدیل شده است.