به گزارش موبوایران، یوتیوب دیروز اعلام کرد که تعداد دیسلایک (Dislike) ویدیوها را برای تمام بینندگان مخفی میکند. این شرکت میگوید چنین تغییری به منظور جلوگیری از اذیت و آزار سازندگان نهچندان معروف و همچنین ترویج تعاملهای محترمانه بین بینندگان و تولیدکنندگان محتوا صورت میگیرد. اگرچه قرار نیست دکمهی دیسلایک از پایین ویدیوها حذف شود، اما تعداد این دیسلایکها فقط برای سازندگان ویدیوها نمایش داده میشود و دیگر به عنوان ابزاری برای خجالت دادن این افراد مورد استفاده قرار نمیگیرد.
این اقدام یوتیوب ناگهانی محسوب نمیشود. مدتها قبل این شرکت اعلام کرد که در حال آزمایش قابلیت مخفی کردن تعداد دیسلایک از دید بینندگان است و البته خود تولیدکنندگان محتوا هم مدتهاست که میتوانند چنین آماری را به طور کامل مخفی کنند. اما حالا این یک تغییر بسیار بزرگ به حساب میآید که طبق اعلام یوتیوب، به تدریج برای تمام کاربران عملی میشود. بسیاری از بینندگان یوتیوب طی این سالها عادت کردهاند که بعد از کلیک برای تماشای ویدیو، ابتدای نسبت تعداد لایک به دیسلایک را ببینند و این موضوع روی تماشای ویدیوی موردنظر تاثیر میگذارد. اما حالا که دیگر چنین کاری امکانپذیر نخواهد بود، احتمالا اذیت و آزار تولیدکنندگان محتوا هم کاهش پیدا میکند.
یوتیوب اعلام کرده از وقتی آزمایش مخفی کردن تعداد دیسلایک را آغاز کردهاند، افرادی کمتری از این دکمه برای حمله به سازندگان ویدیوها استفاده میکنند. البته یوتیوب خاطرنشان کرده که تعداد دیسلایکهای ویدیوها همچنان برای الگوریتمهای این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد و هرچقدر تعداد این دیسلایکها بیشتر باشد، ویدیوهای موردنظر به تعداد کمتری از کاربران پیشنهاد داده میشود.
در این زمینه میتوانیم به اینستاگرام و فیسبوک هم اشاره کنیم که به کاربران خود اجازه میدهند تعداد لایک را مخفی کنند تا برای این موضوع تحت فشار کمتری قرار بگیرند. در همین زمینه باید بگوییم که رکورددار تعداد دیسلایک در تاریخ یوتیوب، یکی از ویدیوهای موسوم به Rewind است که خود این شرکت برای مروری بر سال 2018 منتشر کرد. این ویدیو چنان حاشیهساز شد که یوتیوب در نهایت اعلام کرد پروژهی ساخت ویدیوهای Rewind را به طور کامل کنار گذاشته است.
از طرف دیگر، برخی کاربران میگویند که مخفی کردن دیسلایک باعث میشود که کاربران از کیفیت پایین ویدیوی موردنظر خبردار نشوند و وقت خود را بر سر تماشای آن هدر بدهند. با این حال، استدلال یوتیوب برای حمایت از سازندگان کوچک در برابر اذیت و آزار بخشی از کاربران کاملا منطقی به نظر میرسد. البته در این زمینه طی سالهای گذشته ایدههای مختلفی مطرح شده است. مثلا میتوانیم به اجباری شدن ارائهی دلیل دیسلایک کردن یک ویدیو یا فعال شدن این دکمه در صورت تماشای بخشی از ویدیوی موردنظر اشاره کنیم. در هر صورت حالا که تعداد این دیسلایکها فقط برای سازندگان ویدیوها نمایش داده میشود، احتمالا ترولها دیگر انگیزهی کمتری برای کلیک بر این گزینه خواهند داشت.