جنگ اپل و متا (فیسبوک سابق) در راه است
اپل و گوگل در حوزههای مختلف رقیب مستقیم یکدیگر هستند. با وجود اینکه سالها از انتشار اندروید و iOS میگذرد، اما برخی کاربران بر سر این دو سیستمعامل همچنان بحث و جدل میکنند.
به گزارش موبوایران، اپل و گوگل در حوزههای مختلف رقیب مستقیم یکدیگر هستند. با وجود اینکه سالها از انتشار اندروید و iOS میگذرد، اما برخی کاربران بر سر این دو سیستمعامل همچنان بحث و جدل میکنند. همچنین گوگل با گوشیهای سری پیکسل ۶ نشان داده که به این زودیها نمیخواهد بازار موبایل را ترک کند و این گوشیهای جلب توجه زیادی کردهاند. اما در این میان، خبرگزاری بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود نوشته که اپل بهزودی باید آمادهی نبرد با متا (فیسبوک سابق) شود.
البته طی سالهای گذشته شاهد برخی درگیریهای لفظی بین مدیران اپل و فیسبوک بودهایم. بهعنوان مثال «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، بعد از جریان کمبریج آنالیتیکا که در جریان آن مشخص شد فیسبوک اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر را بدون رضایت آنها فروخته، اعلام کرد که این شرکت هرگز محصولی مانند فیسبوک توسعه نخواهد داد. همچنین مدتی قبل «مارک زاکربرگ» مسدود کردن قابلیت ردیابی کاربران گجتهای اپل برای نمایش تبلیغات را نقد کرد و گفت این کار به کسبوکارهای کوچک آسیب میزند.
حالا به نظر میرسد درگیری این دو شرکت در حال وارد شدن به فاز جدیدی است. بهعنوان مثال بر اساس شایعههای منتشر شده، شرکت متا در حال آمادهسازی یک ساعت هوشمند است که سال آینده از راه میرسد. این ساعت که طراحی آن تا حدی یادآور اپل واچ است، از یک دوربین برای تماسهای تصویری هم بهره میبرد. در این گزارش بلومبرگ آمده که اگر متا در زمینهی افزودن دوربین به ساعت هوشمند به موفقیت برسد، اپل هم در نهایت چارهای جز استفاده از دوربین برای اپل واچ نخواهد داشت.
بر اساس شایعهها، سال آینده اپل و متا هدستهای واقعیت ترکیبی را راهی بازار خواهند کرد. کاربران با استفاده از این هدستها میتوانند از قابلیتهای مبتنی بر واقعیت مجازی و افزوده استفاده کنند. متا که صاحب شرکت Oculus است، برای این هدستها نام مستعار پروژهی کامبریا را انتخاب کرده است. از طرف دیگر، پیشبینی میشود اولین هدست اپل با قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار راهی بازار خواهند شد ولی احتمالا هدست واقعیت ترکیبی متا قیمت کمتری دارد.
در هر صورت باید ببینیم اپل و متا که از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزهی تکنولوژی محسوب میشوند، در این زمینه چگونه میتوانند نظر کاربران زیادی را جلب کنند. طی چند سال گذشته با وجود تبلیغات زیادی که روی واقعیت افزوده و مجازی انجام شده، اما فقط تعداد بسیار اندکی از کاربران به این گجتها علاقه نشان دادهاند. باید ببینیم آیا بالاخره این فناوریهای نوین میتوانند سبک زندگی کاربران را دستخوش تغییر کنند یا نه.