به گزارش موبوایران، هفتهی گذشته، اپل اطلاعیهی بسیار غافلگیرکنندهای را منتشر کرد. اپل بیان کرد که به کاربران آیفون اجازه میدهد خودشان گوشیهایشان را تعمیر کنند. این یک تغییر بزرگ از جانب اپل به حساب میآید که همواره محدودیتهای زیادی را برای تعمیر گجتهای خود در تعمیرگاههای غیرمجاز اعمال میکند. برای شرکتی که در نگرش حق تعمیر خود بسیار سرسخت بوده، این اقدام واقعا شگفتانگیز است. اکنون به نظر میرسد که شیائومی نیز طرحی مشابه با اپل را در پیش گرفته تا کاربران گوشیهای این شرکت بتواند در منزل خود آنها را تعمیر کنند.
حساب کاربری رسمی توییتر شیائومی هند، توییتی را منتشر کرد که به نظر میرسد شیائومی در تلاش است تا با ارائهی سرویسی امکان تعمیر محصولات خود را توسط کاربران و در خانه فراهم کند. بدیهی است که این توییت به صراحت چیزی در مورد تعمیرات خانگی شیائومی نمی گوید. در توییت شیائومی چنین آمده که:
«ما برای راحتی شما اهمیت زیادی قائل هستیم. برای ما همیشه در اولویت بوده که شما تجربهی خوبی با ما داشته باشید. ما همیشه سعی کردیم شما را در اولویت خود قرار دهیم و اکنون، فقط برای شما سرویسهای خود را ارتقاء میبخشیم. ما برای راحتی شما اهمیت زیادی قائل هستیم.»
با این حال، تاکید بر عبارت «شما» و بخش «خدماتدهی آسان» تصویر به شدت به چنین برنامهای اشاره دارد. همچنین شیائومی سابقهی طولانی در الهام گرفتن از اپل دارد، بنابراین منطقی است که فکر کنیم شیائومی قصد دارد تا طرحی مشابه اپل برای تعمیر محصولات در خانه و توسط کاربران عرضه کند. از آنجا که این توییت از حساب کاربری شیائومی هند منتشر شده، پس به نظر میرسد که این سرویس در ابتدا برای کاربران هندی این شرکت عرضه شود.
اگر این اتفاق بیوفتد، شیائومی احتمالاً اولین تولیدکننده گوشیهای هوشمند اندرویدی خواهد بود که برنامهی خود را در پاسخ به طرح اپل عرضه میکند. در اینجا امیدواریم که شرکتهای بیشتری از این روند پیروی کنند، زیرا توانایی افراد برای انجام تعمیرات ساده گوشیهایشان مفید، ضروری و در کل کار درستی به نظر میرسد.
همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، اپل تعمیر آیفون و کامپیوترهای مک را در خانه ممکن میکند. این شرکت هفتهی قبل اعلام کرد که بهزودی فروش قطعات و ابزار لازم برای تعمیر برخی از محصولات اپل در خانه را شروع میکند. این طرح ابتدا با سری آیفون ۱۲ و ۱۳ آغاز میشود و در ادامه مکهای مبتنی بر تراشهی M1 هم به این طرح ملحق میشوند.
براساس اعلام اپل این طرح اوایل سال ۲۰۲۲ در آمریکا اجرایی میشود و سپس به دیگر کشورها راه پیدا میکند. این شرکت همچنین خاطرنشان کرده که این طرح فقط مناسب کاربرانی است که با تعمیر وسایل الکترونیکی مشکلی ندارند و در کل اکثریت کاربران باید تعمیر این گجتها باید به متخصصان مراجعه کنند.
با وجود اعلام این برنامه، اپل همچنان توصیه میکند که اکثر مشتریان بهتر است به یک تعمیرکار حرفهای و مجاز مراجعه کنند و تکنسینهای معتبری که از قطعات اصلی اپل استفاده میکنند، «ایمنترین و مطمئنترین راه برای تعمیر آیفون» هستند. کمتر دیده میشود که اپل دست به انجام چنین کاری بزند. در دسترس قرار دادن قطعات و ابزار موردنیاز برای کاربران، به خصوص برای اپل کار بزرگ و غیرمعمولی محسوب میشود.
شرکتهای تولید کننده گوشیهای هوشمند، ممکن است به طور عمد و یا ناخواسته، اقدامات شرکتهای دیگر را تقلید کنند. تقلید کردن، لزوماً چیز بدی نیست. اما در برخی مواقع، توجیه منطقی ندارد. ما بارها شنیده بودیم که شیائومی از اقدامات اپل تقلید کرده است. پس از معرفی سری گوشیهای شیائومی CC9، این شرکت از قابلیت جدیدی در این گوشیها رونمایی کرد و آن قابلیت Mimoji نام دارد که به کاربران اجازه میدهد که با استفاده از دوربین سلفی آواتار مجازی خود را بسازند.
این قابلیت اولین بار توسط اپل برای گوشی آیفون X با نام Animoji معرفی شد و سپس توسط سایر شرکتهای با نامهای مختلف اما با عملکردی مشابه مورد استفاده قرار گرفت. طرفداران گوشیهای آیفون همواره معتقدند که این شرکتهای برای ساخت این قابلیت از فناوری Animoji اپل کپی برداری کردهاند و خود شرکت هم نظر مشابهی با کاربرانش دارد، اما به نظر میرسد که شرکت شیائومی نسبت به این موضوع کمی حساس شده است و کاربرانی را که در خصوص کپی بودن آواتارهای Mimoji شیائومی از Memoji اپل بحث میکنند را تهدید به شکایت کرده است.