عنوان بزرگترین گوشیساز جهان تا پایان ۲۰۲۱ مشخص شد
بر اساس تحلیل شرکت TrendForce، سهم بازار آیفون در سهماههی چهارم ۲۰۲۱ به ۲۳٫۲ درصد میرسد.
به گزارش موبوایران، بر اساس تحلیل شرکت TrendForce، سهم بازار آیفون در سهماههی چهارم ۲۰۲۱ به ۲۳٫۲ درصد میرسد. این در حالی است که در سهماههی سوم سهم بازار آیفون ۱۵٫۹ درصد بوده و اگر این پیشبینی محقق شود، اپل میتواند جایگاه سامسونگ را بهعنوان بزرگترین سازندهی گوشیهای هوشمند تصاحب کند.
در این گزارش به تقاضای بالای گوشی در فصل تعطیلات و بهتر بودن مدیریت زنجیره تامین اپل نسبت به رقبای خود، به عنوان دلایل این موفقیت احتمالی ذکر شده است. شرکت TrendForce در گزارش خود نوشته که در برخی مناطق مهم مانند جنوب شرق آسیا بحران کرونا تا حد زیادی فروکش کرده و همچنین وضعیت بازار موبایل هم در کشورها مختلف با بهبود قابل توجهی روبرو شده است.
با این حال، همچنان کمبود برخی قطعات مانند تراشههای ۴G، تراشههای ۵G پایینرده، درایورهای نمایشگرها و دیگر قطعات اینچنینی، مشکلات زیادی را برای شرکتهای سازنده ایجاد کرده است. همین محدودیت، یک چالش مهم محسوب میشود و شرکتها را از افزایش تولید گوشی در نیمهی دوم سال بازمیدارد.
اپل مدتی قبل چهار مدل سری آیفون ۱۳ را راهی بازار کرد که به لطف استقبال گسترده از آنها، آمار کل فروش آیفون در سهماههی سوم ۲۰۲۱ با افزایش ۲۲٫۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۱٫۵ میلیون واحد رسیده است. به لطف همین عملکرد عالی، سهم بازار اپل در بازار موبایل به ۱۵ درصد رسید و توانست به کنار زدن شیائومی به جایگاه دوم این بازار دست پیدا کند.
شیائومی در سهماههی سوم ۲۰۲۰ حدود ۱۴ درصد از بازار را در اختیار داشت که در سهماههی سوم سال جاری هم سهم بازار گوشیهای این شرکت همچنان ۱۴ درصد است. از طرف دیگر، ۲۳ درصد از این بازار همچنان در اختیار سامسونگ قرار دارد و به همین خاطر همچنان بزرگترین سازندهی گوشیهای هوشمند در جهان محسوب میشود.
یک ماه دیگر سال میلادی به پایان میرسد و در فصل تعطیلات، گجتهای اپل با استقبال گستردهای روبرو میشوند. گفته میشود به دلیل همین استقبال، سهم بازار سامسونگ، اوپو، شیائومی و ویوو کاهش پیدا میکند و اپل ۲۳٫۲ درصد از بازار موبایل را از آن خود خواهد کرد.
گفتنی است آمار فروش شرکتهای رقیب اپل مانند سامسونگ، شیائومی و اوپو تا حد زیادی گوشیهای پایینرده و میانرده را هم شامل میشود. ولی اپل به غیر از نسل دوم آیفون SE، هیچ گوشی مقرونبهصرفهی دیگری ندارد و این یعنی درآمدی که اپل از طرف فروش گوشیهای خود کسب میکند، بسیار بالاتر از رقبای آن است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، اپل در سهماههی دوم ۲۰۲۱ حدود سهچهارم سهم فروش گوشیهای بالارده را به خود اختصاص داده که خبر از رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته میدهد. اپل از جمله شرکتهایی است که کاربران وفادار زیادی دارد و بسیاری از کاربران آیفون هنگام تعویض گوشی خود، ترجیح میدهند مدل جدید آیفون را خریداری کنند. بخشی از این موضوع به قدرت برند اپل برمیگردد که طی سالهای گذشته توانسته نام خود را بهعنوان یکی از جذابترین برندهای تکنولوژی تثبیت کند. از طرف دیگر اکوسیستم این شرکت هم نقش مهمی در این محبوبیت ایفا میکند.
در این میان باید به شرکت هواوی هم اشاره کنیم که بعد از تحریمهای آمریکا، گوشیهای این شرکت با کاهش فروش قابل توجهی روبرو شدهاند. این شرکت قبل از تحریمها میخواست سامسونگ را کنار بزند و عنوان بزرگترین شرکت سازندهی گوشیهای هوشمند را از آن خود کند ولی حالا نام آن دیگر بین شرکتهای بزرگ هم دیده نمیشود. با کنار رفتن این شرکت از بازارهای مهم، شرکتهای رقیب مانند سامسونگ، اپل و شیائومی توانستند از این فرصت استفاده کنند و سهم بازار خود را افزایش دادند.
باید ببینیم در سهماههی چهارم پیشبینی شرکت TrendForce در مورد افزایش چشمگیر آمار فروش آیفون عملی میشود یا نه. در رابطه با به خطر افتادن جایگاه سامسونگ در بازار موبایل گزارشهای زیادی منتشر شده ولی اگر اپل-حتی به صورت موقت-بتواند جایگاه سامسونگ را تصاحب کند، مدیران سامسونگ بیش از پیش احساس خطر خواهند کرد.