به گزارش موبوایران، در پایان سال ۲۰۲۱، گوگل به رسم هر سالهی خود فهرستی از برترین جستوجوهای سال را منتشر کرده است که در صدر آنها یافتن امید و راههایی برای «شفا یافتن» جای گرفته است.
موتور جستوجوی «گوگل» (Google) که زیرمجموعهی شرکت آلفابت محسوب میشود، با انتشار یک ویدیوی ۲ دقیقهای و متن مرتبط، فهرست برترین عبارتهای مورد جستوجوی مردم زمین در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. فهرستی که هنوز با بیماری کرونا و راههای نجات از آن گره خورده است اما یک ویژگی جالب توجه دیگر هم دارد: تلاش و امید برای ادامهی حیات.
با رو به پایان بودن این سالِ امید برای بازگشت به زندگی، اکنون گوگل نگاهی دقیقتر به موضوعات پرطرفدار در سراسر جستوجوها، اخبار، افراد، چگونه بایدها، سرگرمیها، گرایشها و مواردی دیگری از تقریبا ۷۰ کشور داشته است. جستوجو میتواند به مردم کمک کند دنیایی از اطلاعات را بیابند و آنچه مردم جستوجو میکنند، میتواند پنجرهای به جهان باشد. چیزی که در «سال در جستوجو» گوگل دردسترس است.
اینطور که گوگل در بیانیهی خود از نگاه همهی بشریت نوشته است: «ما در زمان سختی که همچنان ارادهی ما را محک میزند، سنجیده شدیم. ما دربارهی کسانی که از دست دادیم فکر کردیم و پرسیدیم چگونه به افراد احترام بگذاریم. ما به درون خود نگاه کردیم و به همین دلیل «چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم» و پرسشهای بزرگی مانند «چگونه خودتان باشید» و «هدف من چیست؟» را پرسیدیم.
ما اطرافمان هم نگاه کردیم، به این اندیشیدیم که چگونه میتوانیم به بازسازی و تقویت جوامع خود کمک کنیم. ما به دنبال چگونگی انتخابهای مناسب برای توسعهی پایدار، شیوهی کمک به پناهندگان افغان، نحوهی جلوگیری از نژادپرستی نسبت به آسیاییها و نحوهی حمایت از افراد نیازمند در سراسر جهان بودیم. از جوامعی در هند که با همهگیری مبارزه میکنند تا جوامعی در تگزاس که با آبوهوای سخت روبهرو هستند.»
گوگل تأکید میکند که ما در سال ۲۰۲۱ به دنبال این بودیم که به جلو حرکت کنیم و اینکه «چگونه دوبار برخیزیم؟»
«همانطور که جهان پرسید «چگونه امیدوار باشیم»، سال ۲۰۲۱ واقعا ما را امیدوار کرد. این سالی بود که تمایل جستوجو برای «واکسن کووید» رسما از تمایل به جستوجوی «تست کووید» پیشی گرفت. جستوجو برای «واکسن کووید در نزدیکی من» افزایش یافت، و همزمان مردم مشتاقانه میپرسیدند که چه زمانی میتوانند دوباره خانوادهی خود را ببینند یا در یک رستوران غذا بخورند.
مانند سال گذشته، مردم به جستوجوی راههایی برای در ارتباط ماندن و سرگرمی در خانه ادامه دادند. «بازی مرکب» (Squid Game) امسال رتبهی نخست را برای جستوجوی نمایشهای تلویزیونی به خود اختصاص داد. ما همچنین بازگشت به زندگی بیرون از خانه را شروع کردیم و به این اندیشیدیم که چگونه باید شلوار خانگی خود را کنار بگذاریم! به همین دلیل هم برترین جستوجوی پرطرفدار دربارهی «چگونه استایل…» عبارتی مانند «چگونه شلوار جین را صاف کنیم» دیده میشود.»
بر اساس آمار ۲۰۲۱ گوگل، برترین جستوجوها به «استرالیا در برابر هند» و «هند در برابر انگلستان» و در ادامه «IPL» و «NBA» اختصاص یافته است. در موارد خبری هم «افغانستان»، «سهام ایامسی» و «واکسن کووید» در صدر قرار دارند و نام ارزهای دیجیتال «دوجکوین» و «اتریوم» هم در میان برترینها دیده میشود.
در میان بازیگران هم «الک بالدوین» اول است و «پیت دیویدسن» و «آریان خان» در ردههای بعدی قرار دارند و این ردهبندی در میان قهرمانان به ترتیب «کریستین اریکسن» و «تایگر وودز» را شامل میشود. بازیهای ویدیویی «پاپکت» و «فیفا ۲۲» هم پرجستوجوترینها بودهاند و «بتلفیلد ۲۰۴۲» پس از این دو قرار دارد.
فیلمهای «جاودانگان»، «بیوهی سیاه» و «دون» هم در میان برترینها قرار دارند و در صدر جستوجوی ۲۰۲۱ نمایشهای تلویزیونی «اسکوئید گیم»، «بریجرتون» و «وانداویژن» جای گرفتهاند. همچنین آهنگهای «گواهینامهی رانندگی» از «اولیویا رودریگو» و «مونترو» از «لیل ناز اکس» برترین عبارتهای حوزهی موسیقی بودهاند.