به گزارش سایت طلا، در لایحه بودجه 1401 شاهد تغییراتی قابلتوجه نسبت به بودجه سال جاری هستیم، بهعنوان مثال بر اساس لایحه بودجه، حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر در سال آینده بهطور متوسط بهمیزان ده درصد بهگونهای افزایش مییابد تا طبقات پایینتر از درصد افزایش بیشتری برخوردار شوند. در قانون بودجه سال جاری شاهد افزایش 25درصدی حقوقها بودیم.
حکم حقوق بازنشستگان، وظیفهبگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی، متناسب با سنوات خدمت قابلقبول، نباید از چهل و پنج میلیون ریال کمتر باشد، همچنین طبق لایحه بودجه 1401 سن بازنشستگی دولتی دو سال افزایش یافت.
طبق لایحه بودجه سال 1401، نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهادههای کشاورزی و دامی از 4 درصد به 1 درصد کاهش یافت. بودجه بانکها و شرکتهای دولتی معادل 2231 هزار و 407 میلیارد تومان تعیین شده است، این در حالی است که در بودجه سال جاری این رقم بهمیزان 1571 هزار و 321 میلیارد تومان بوده و با افزایش 42درصدی مواجه شده است.
بازگشت الزام حذف یارانهبگیران متمول در لایحه بودجه
از سوی دیگر بعد از آنکه در بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی و دولت به حذف بند مربوط به حذف یارانهبگیران رأی داده بودند بار دیگر در بودجه سال آینده دولت بر حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه تأکید کرده است.
طبق بند «ب» تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانهها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهکبندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانهبگیر از طریق شاخصهای متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.
جنجالیترین تغییر بودجه 1401/ خبری از تخصیص ارز 4200 نیست؛ نرخ تسعیر ارز در بودجه فقط 23هزار تومان
در لایحه بودجه سال 1401 که به مجلس ارائه شد در تبصرهها خبری از پرداخت ارز ترجیحی نیست و بهنظر میرسد دولت برنامه خود برای حذف ارز 4200تومانی را در سال آینده اجرایی خواهد کرد.
با این حال در جدول تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانهها در دو ردیف مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته است بهطوری که حدود 100 هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیشبینی شده و در بخش دیگر 4000 میلیارد تومان برای یارانه نهادههای کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تأدیه تعهدات مربوطه پیشبینی شده است.
گفتنی است، در قانون بودجه سال جاری عملاً سه نرخ محاسباتی ارز وجود داشت؛ اول نرخ ارز 4200تومانی برای واردات کالاهای اساسی و کنار آن نرخ ارز 17500تومانی برای تسعیر ارز شرکتهای دولتی از جمله شرکت نفت، همچنین میانگین وزنی نرخ ارز در بودجه 11500 تومان بود که بر این اساس عملاً نرخ ارز دو برابر شده است.
تغییر نرخ خوراک واحدهای بزرگ تولیدی
بر اساس جدول تبصره 14 لایحه بودجه 1401، دولت در نظر دارد با اصلاح قیمت سوخت صنایع عمده بهمیزان 94 هزار و 406 میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی را افزایش دهد. منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمیها، پالایشگاهها و صنایع پاییندستی، مجتمعهای احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیر آنها معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمیها، صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10% نرخ خوراک پتروشیمیها معادل 94.4 هزار میلیارد تومان خواهد شد. در قانون بودجه 1400 دریافتی حاصل از فروش گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده 40 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود.
ارقام مهم کلیات لایحه بودجه 1401 و مقایسه آن با قانون بودجه 1400 بههمراه درصد تغییرات آن بهشرح زیر میباشد:
ـ درآمد نفتی در لایحه بودجه 1401 نسبت به سقف اول بودجه سال جاری، 90 درصد افزایش و نسبت به سقف دوم بودجه سال جاری حدود 9 درصد افزایش پیدا کرده است.
ـ درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه سال جاری حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده است.
ـ درآمد حاصل از انتشار اوراق در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه سال جاری حدود 33 درصد کاهش پیدا کرده است.
ـ مجموع منابع دولت در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه سال جاری حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده است.
ـ حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه سال جاری حدود 37 درصد افزایش پیدا کرده است.
ـ مجموع مصارف دولت در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه سال جاری حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده است.