به گزارش موبوایران، در سال ۲۰۲۱ سازندگان گوشیهای موبایل با چالشهای متعددی روبرو شدند که از بین آنها میتوانیم به بحران کرونا و کمبود تراشه اشاره کنیم. اگرچه بسیاری از شرکتها با وجود این مشکلات در بازار موبایل عملکرد خیلی خوبی داشتند، اما تعدادی از آنها نتوانستند انتظارات کاربران را برآورده کنند. در این مطلب به بزرگترین شکستهای گوشیهای موبایل در سال ۲۰۲۱ میپردازیم.
خروج الجی از بازار موبایل
افزایش رقابت در فضاهای مختلف فواید زیادی دارد. در بازار موبایل هم هرچقدر تعداد شرکتها بیشتر باشد، در نهایت گوشیهای جذابتر و بهتری تولید خواهد شد. به همین خاطر خروج شرکت باسابقهای مانند الجی از بازار موبایل به هیچ عنوان خبر خوبی محسوب نمیشود. اما حقیقت این است که تمام شرکتها دنبال سود بیشتر هستند و بخش موبایل الجی طی سالهای گذشته ۴.۵ میلیارد دلار به این شرکت ضرر زده است. در نهایت مدیران این شرکت در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفتند که به طور کامل از بازار موبایل خارج شوند.
الجی در دههی ۱۹۹۰ وارد بازار موبایل شد و به لطف عرضهی گوشیهای جذاب توجهات زیادی را جلب کرد. این شرکت از ریسک کردن ترسی نداشت و همواره ایدههای جدیدی را امتحان میکرد. به عنوان مثال میتوانیم به گوشی ماژولار G5، استفاده از دو نمایشگر برای V20 و گوشی وینگ با نمایشگر چرخان اشاره کنیم.
شکست دومین گوشی تاشوی مایکروسافت
سال گذشته در لیست بزرگترین شکستهای گوشیهای موبایل به گوشی تاشوی مایکروسافت Duo اشاره کردیم و حالا نسل دوم این گوشی توانسته وارد لیست ۲۰۲۱ شود. نسل اول مایکروسافت Duo از سختافزار قدیمی بهره میبرد و از نظر نرمافزاری هم مشکلات زیادی داشت. با وجود اینکه بیش از ۱ سال از عرضهی آن میگذرد، هنوز اندروید ۱۱ را دریافت نکرده است.
مایکروسافت با ساخت نسل بعدی این گوشی تلاش کرده بخشی از این مشکلات را برطرف کند اما در نهایت شکست خورده است. این گوشی تاشو از دو نمایشگر ۵.۳ اینچی بهره میبرد که در مجموع یک نمایشگر ۸.۳ اینچی را تشکیل میدهند. اما به دلیل فاصلهی زیاد بین این دو نمایشگر، تجربهی کاربری چندان جذابی ارائه نمیشود. از سوی دیگر، فقط تعداد اندکی از اپلیکیشنها میتوانند از تمام فضای ارائه شده به خوبی بهره ببرند. این گوشی با قیمت هنگفت ۱۵۰۰ دلار راهی بازار شده و کاربران برای خرید قلم استایلوس باید ۱۲۹ دلار دیگر هم بپردازند. روی هم رفته جدیدترین گوشی تاشوی مایکروسافت در برابر گلکسی زد فولد ۳ هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
مرگ گلکسی نوت
گوشیهای گلکسی نوت سابقهی زیادی دارند اما در سال ۲۰۲۱ نسل جدید این خانواده از راه نرسید. سامسونگ بارها اعلام کرده که میخواهد توجه بیشتری به گوشیهای تاشوی خود نشان دهد و کنار گذاشتن سری نوت هم در راستای همین هدف انجام شده است. سامسونگ در سال ۲۰۲۱ گوشیهای تاشوی گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ را با ویژگیهای جذاب متعددی رونمایی کرد. همچنین باید خاطرنشان کنیم که زد فولد ۳ از قلم s Pen پشتیبانی میکند که یکی از ویژگیهای مهم سری نوت محسوب میشود. به همین خاطر زد فولد ۳ به لطف داشتن نمایشگر غولپیکر و امکانات جذابی که دارد، به نوعی جایگزین سری نوت محسوب میشود.
روند نزولی گوشیهای نوکیا
شرکت HMD Global، سازندهی گوشیهای نوکیا، مدتی قبل اعلام کرد که برای گوشی پرچمدار نوکیا ۹ اندروید ۱۱ را ارائه نخواهد کرد. چنین کاری ضربهی سنگینی به اعتماد کاربران گوشیهای این شرکت وارد کرد. این شرکت که از سال ۲۰۱۶ با تصاحب برند نوکیا کار خود را آغاز کرده، در ابتدا امید زیادی را بین طرفداران پدید آورد. یکی از مهمترین نقاط قوت این شرکت، عرضهی گوشیهای متنوع با قیمتهای مناسب و همچنین سرعت زیاد در ارائهی آپدیتهای نرمافزاری بود.
اما طی حدودا دو سال گذشته، این شرکت روند نزولی داشته و سرعت انتشار آپدیت نرمافزاری هم به طور قابل توجهی کاهش یافته است. HMD در مورد نوکیا ۹ گفته که ناسازگاری بین نرمافزار و دوربین منجر به افت کیفیت این گوشی میشود و به کاربران این گوشی هم اعلام کرده که میتوانند گوشی XR20 را با ۵۰ درصد تخفیف خریداری کنند. با وجود اینکه XR20 گوشی خوبی محسوب میشود، اما همردهی نوکیا ۹ نیست. در هر صورت وضعیت گوشیهای موبایل نوکیا را باید به عنوان یکی از بزرگترین شکستهای ۲۰۲۱ در نظر بگیریم.
وضعیت شارژ سری گوگل پیکسل ۶
گوگل در مراسم معرفی گوشیهای سری پیکسل ۶ اعلام کرد که این گوشیها از فناوری شارژ USB Power Delivery PPS پشتیبانی میکنند و کاربران با خرید شارژر ۳۰ وات میتوانند از حداکثر سرعت بهرهمند شوند. اما بعد از عرضهی این گوشیها، مشخص شد که حداکثر سرعت شارژ این دو گوشی به فقط ۲۲ وات میرسد و میانیگن سرعت هم فقط ۱۳ وات است. اگرچه گوگل در تبلیغات این گوشی به طور مشخص به بهرهگیری از حداکثر سرعت ۳۰ وات اشاره نکرده، اما به طور غیر مستقیم چنین چیزی را گفته است. در نهایت گوگل به دلیل همین مخفیکاری، در لیست بزرگترین شکستهای گوشیهای موبایل ۲۰۲۱ قرار گرفته است.
بحران هویت وانپلاس
وانپلاس یکی از برندهای جذاب بازار موبایل محسوب میشود که در حال پشت سر گذاشتن تغییرات مختلفی است. بر اساس شواهد موجود، به نظر میرسد نتیجهی این تغییرات چندان جذاب نخواهد بود. وانپلاس از جمله شرکتهایی است که پتانسیل زیادی برای موفقیت گسترده دارد ولی به نظر میرسد مدیران این شرکت به متوسط بودن رضایت دادهاند.
وانپلاس کار خود را به عنوان یک برند مختص خورههای تکنولوژی آغاز کرد. این شرکت در زمینهی بازاریابی رویکردهای هوشمندانهای اتخاذ میکرد و به همین خاطر توانست هویت مستقل از اوپو برای خود ایجاد کند. باید خاطرنشان کنیم وانپلاس و اوپو هر دو زیرمجموعهی هلدینگ BBK هستند ولی در سال ۲۰۲۱، وانپلاس نشان داد که دیگر نمیخواهد این هویت مستقل را حفظ کند.
به عنوان مثال حدود ۶ ماه قبل، وانپلاس اعلام کرد که تیمهای مربوط به تحقیقات سختافزاری خود را با اوپو ادغام میکند. این یعنی گوشیهای این دو شرکت روزبهروز شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر، باید به ادغام تیمهای نرمافزاری هم اشاره کنیم. اگرچه گوشیهای وانپلاس در بازارهای خارج از چین کماکان با رابط کاربری OxygenOS عرضه خواهند شد، اما در چین این گوشیها با رابط کاربری ColorOS اوپو به دست کاربران میرسند. از سوی دیگر، کدهای اصلی این دو رابط کاربری تا حد زیادی مشترک خواهد بود و نرمافزار وانپلاس دیگر نوآوری کمتری ارائه خواهد کرد.
همچنین باید به تغییر استراتژی وانپلاس در زمینهی ساخت گوشیهای هوشمند هم اشاره کنیم. این شرکت مانند اپل، قبلا هر ساله تعداد اندکی گوشی پرچمدار راهی بازار میکرد. اما در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به سمت عرضهی گوشیهای مقرونبهصرفه روی آورده که بسیاری از آنها ساخت شرکتهای زیرمجموعهی هلدینگ BBK هستند و فقط وانپلاس تغییرات اندکی را روی آنها اعمال میکند. طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، جدیدترین پرچمداران وانپلاس بهزودی معرفی میشوند. بعد از معرفی این گوشیها بهتر میتوانیم در مورد بحران هویت این شرکت صحبت کنیم.