به گزارش موبوایران، شاید یک عکس بتواند هزاران کلمه را بیان کند، اما گاهی به یک شرح نیاز داریم تا به درکمان از عکس بیشتر کمک کند. این شرح که کپشن نام دارد، عکسها را توضیح میدهد و میتواند حالوهوای عکس را نشان یا تغییر دهد. کپشن حتی میتواند به تفاسیر مختلفی منجر شود و یک عکس متوسط را به عکسی شناختهشده در جهان تبدیل کند. در این قسمت ۸ نکته برای نوشتن یک شرح عکس مناسب را با هم مرور میکنیم.
عنوان مناسب با پلتفرم
سبک و قالب کپشن عکس شما به پلتفرمی که عکس در آن نمایش داده میشود، بستگی دارد. عکس شما در نمایشگاه است یا مجله؟ هرجایی، نمایشگاه، مجله و... قوانین منحصربهخودش را دارد، اما برای آپلود عکس در فضایی مثل اینستاگرام، آزادی بیشتری دارید؛ مثل درج تاریخ عکاسی یا نوشتن داستانی طولانیتر.
لحن صحیح
کپشن را طوری بنویسید که انگار با دوستتان صحبت میکنید. مردم تمایلی به خواندن جملات پیچیده ندارند. سطح سواد مخاطبانتان را درنظر بگیرید. یک عنوان عکس خوب، مخاطبان وسیعی را با پسزمینههای مختلف هدف قرار میدهد پس باید درک و تفسیر آن برای همه آسان باشد. لحن و کپشن باید مطابقت داشتهباشند.
شناسایی هدف
ممکن است لازم باشد یک یا دو هدف را که میخواهید با عنوان عکس خود به آن برسید انتخاب کنید. مثلا اگر کسبوکار یا برندی قرار است با یک عکس تبلیغ کند، کپشن باید کمتر درباره یک شخص و بیشتر درباره یک محصول باشد. همین موضوع برای عکسهای شخصی هم صدق میکند.
شناسایی مخاطب
مخاطب شما چه کسی است؟ سن، علاقه و ملیتش چیست؟ هرچند یک عکس میتواند با نشانههای جهانی مثل اشک یا لبخند با مخاطبان زیادی ارتباط بگیرد، اما زبان و پیشینه فرهنگی بر تفسیر کپشن تأثیر میگذارد. بهعنوان مثال، یک عکس از مراسم خاک سپاری در هند میتواند مردم را گیج کند، چون رنگ عزا در این کشور سفید است و کپشن در این باره کمککننده است.
شناساندن افراد
اگر عکس، یک فرد مشهور یا شخص مهم را نشان میدهد، نام او را ذکر کنید. همچنین میتوانید افرادی را شناسایی کنید که مشهور نیستند، اما برای پیام عکس شما مهم هستند. بهعنوان مثال، عکس مشهوری وجود دارد با کپشنی که فقط میگوید: «دختر افغان». «استیو مککاری» این عکس را سال ۱۹۸۴ در کمپ پناهندگان گرفت. بدون دانستن کپشن ما باز هم زیبایی چهره دختر را تشخیص میدهیم، اما این دو کلمه به ترس در چشمان او معنی میدهد.
استفاده از نقلقول
استفاده از نقلقول یا اشعار معروف بهعنوان شرح عکس هم راه بدی نیست. گاهیاوقات شخص دیگری قبلاً کلماتی را گفتهاست که عکس شما را به بهترین شکل توصیف میکند. روش خلاقانه دیگر استفاده از عناوین فیلم بهعنوان شرح عکس است.
کپشن ارزشمند
شرح عکس باید ارزش و اطلاعات بیشتری به بیننده بدهد نه اینکه آنچه را در خود عکس واضح است، توضیح بدهد. میتوانید از اولین جملهای که با نگاه کردن به عکس به ذهنتان میرسد استفاده کنید. مثلا درباره عکس بالونها بهجای استفاده از عنوان «بالونهای هوای گرم در ترکیه» میتوانید اولین چیزی را که به ذهنتان میرسد، بگویید؛ مثل «آزاد مثل پرنده».
ایجاد مشارکت
کپشنهایی که بیننده را درگیر میکنند، تأثیرگذارتر هستند. در شبکههای اجتماعی، کپشنهای جذاب مانند جادو عمل میکنند. یک سوال جالب میتواند احساسات و تداعیهای بیشتری را درباره یک توصیف آموزنده برانگیزاند. دوست دارید در هفته بعد راجع به کدام موضوع در نگاتیو صحبت کنیم؟ شما به ما بگویید.