به گزارش موبوایران، در سال ۲۰۲۰ بحران کرونا برای شرکتهای مختلف چالشهای زیادی را ایجاد کرد و در این سال فروش گوشیهای سری گلکسی نوت و گلکسی S سامسونگ پایینتر از حد انتظار بود. اما در سال ۲۰۲۱ سامسونگ به موفقیتهای مهمی دست پیدا کرد. بر اساس گزارشهای منتشر شده، فروش سری گلکسی S21 بالاتر از نسل قبلی بوده و از طرف دیگر باید به فروش بسیار بالای گوشیهای تاشوی سامسونگ هم اشاره کنیم. اما متأسفانه، در این سال نسل جدید سری نوت راهی بازار نشد. در سال ۲۰۲۱ سامسونگ بعد از مدتها سیستمعامل تایزن را کنار گذاشت و گلکسی واچ ۴ را با WearOS 3 به دست کاربران رساند. اما سامسونگ در سال ۲۰۲۲ چگونه میتواند جذابیت محصولات خود را بیشتر کند؟ در ادامه به همین موضوع میپردازیم.
۱. فراموش نکردن کاربران سری نوت
سامسونگ به طور مستقیم این موضوع را اعلام نکرده ولی تمام شواهد از تمام شدن کار سری نوت خبر میدهند. این شرکت در سال ۲۰۲۱ نسل جدید این سری را عرضه نکرد و بر اساس گزارشهای منتشر شده از طرف منابع مختلف، در سال ۲۰۲۲ هم چنین اتفاقی رخ نمیدهد. در عوض، به نظر میرسد سامسونگ میخواهد با گلکسی S22 اولترا تا حدی جای خالی این گوشیها را پر کند. همانطور که احتمالا میدانید، S22 اولترا از جایگاه مختص قلم S Pen بهره میبرد و حتی طراحی بدنهی آن هم تا حدی یادآور گلکسی نوت ۲۰ اولترا است. روی هم رفته اگرچه در نام این گوشی اثری از برند نوت دیده نمیشود، اما میتوان آن را نسل جدید این سری در نظر گرفت.
گوشیهای سری نوت طرفداران پروپاقرص زیادی دارند و اگرچه بسیاری از آنها از مرگ این سری گوشی ناراحت هستند، اما در کل به نظر میرسد سامسونگ این دسته از کاربران را فراموش نکرده است. امیدواریم سامسونگ در این زمینه به موفقیت برسد و بتواند توجه کاربران طرفدار گوشیهای سری نوت را بار دیگر جلب کند. اما اگر گلکسی S22 اولترا در این زمینه به موفقیت نرسد، برای جذب دوبارهی کاربران سری نوت کار بسیار سختتری خواهد داشت.
از سوی دیگر باید به طرفداران گلکسی S21 اولترا هم اشاره کنیم که شاید افزایش شباهت S22 اولترا به سری نوت را دوست نداشته باشند. روی هم رفته سامسونگ در حال قدم زدن روی لبهی تیغ است و باید با ظرافت تمام، تمام کاربران را راضی نگه دارد.
۲. بیرون آوردن بازار تبلتهای اندرویدی از رکورد
سامسونگ بدون شک بهترین سازندهی تبلتهای اندرویدی محسوب میشود. البته باید خاطرنشان کنیم در این زمینه رقابت چندانی هم وجود ندارد و بسیاری از شرکتهای مهم علاقهای به ساخت تبلتهای اندرویدی ندارند. بهعنوان مثال میتوانیم به گلکسی تب S7 پلاس اشاره کنیم که اگرچه در سال ۲۰۲۰ عرضه شده، اما در سال ۲۰۲۱ هم بهترین تبلت اندرویدی موجود در بازار محسوب میشود.
مشکل اصلی این است که انگار سامسونگ فکر میکند فقط با توجه نشان دادن به سختافزار میتواند رقبای قدرتمندی برای آیپد عرضه کند. اما در دنیای تبلتها، سختافزار فقط نیمی از مسأله محسوب میشود. در این حوزه نرمافزار اهمیت بسیار زیادی دارد و سامسونگ برای کم کردن فاصلهی بین اندروید و iPadOS کار چندانی انجام نمیدهد.
iPadOS با ارائهی چندین قابلیت مفید، جذابیت آیپدها را به طور قابل توجهی افزایش داده و در ضمن سال به سال هم بهتر میشود. اما تبلتهای اندرویدی عملا فقط گوشیهای غولپیکر محسوب میشوند. اگر سامسونگ واقعا میخواهد شمار کاربران تبلتهای اندرویدی را به طور قابل توجهی افزایش دهد، باید به طور گسترده به نرمافزار توجه نشان بدهد.
یک راهکار احتمالی میتواند همکاری سامسونگ و گوگل بر سر این موضوع باشد؛ مانند کاری که این دو شرکت برای WearOS انجام دادند. سامسونگ همچنین میتواند با ارائهی مشوقهای مالی، توسعهدهندگان را به سمت توسعهی اپلیکیشنهای سازگار با تبلتها سوق دهد. سامسونگ بزرگترین سازندهی گوشیهای هوشمند است و در حوزههای مختلفی هم فعالیت دارد، بنابراین میتواند از این ثروت هنگفت خود برای افزایش محبوبیت تبلتهای اندرویدی استفاده کند.
۳. حذف تبلیغات از گوشیهای پرچمدار
در اکتبر ۲۰۲۱، کاربران گوشیهای سامسونگ در برخی از اپلیکیشنهای این شرکت با تبلیغات روبهرو شدند. بعد از واکنشهای منفی از طرف کاربران، سامسونگ وعده داد که تعداد این تبلیغات را کاهش میدهد و به این وعده عمل کرده است. البته روی هم رفته نمایش تبلیغات در یک گوشی ۱۸۰۰ دلاری مانند گلکسی زد فولد ۳ اصلا قابل قبول نیست. همین موضوع برای گوشیهای ۱۲۰۰ دلاری گلکسی s21 اولترا و گوشی ۱۰۰۰ دلاری S21 پلاس هم صدق میکند.
نمایش تبلیغات در گوشیهای ارزانقیمت به یک روند رایج تبدیل شدهاند زیرا شرکتها با این کار میتوانند قیمت این گوشیها را پایین بیاورند. مثلا شیائومی با بهرهگیری از همین روش موفق شده در عرض چند سال به یکی از بزرگترین سازندگان گوشیهای هوشمند تبدیل شود. اما انجام این کار برای گوشیهای پرچمدار به هیچ عنوان کار قابل قبولی نیست. بنابراین امیدواریم در سال ۲۰۲۲ در گوشیهای پرچمدار هیچ تبلیغی نمایش داده نشود.
۴. توجه بیشتر به آپدیت ساعتهای هوشمند
در سال ۲۰۲۱ خبر همکاری سامسونگ و گوگل بر سر توسعهی نسل جدید WearOS تعجب کاربران زیادی را به همراه داشت و گلکسی واچ ۴ با این نسخه راهی بازار شد. اما متأسفانه نه گوگل و نه سامسونگ برنامهی مشخصی برای آپدیت سیستمعامل ساعتهای هوشمند ندارد. از طرف دیگر با وجود اینکه گلکسی واچ ۴ حدود ۴ ماه قبل عرضه شده، هنوز گوگل اسیستنت برای آن ارائه نشده است که این یک ضعف مهم محسوب میشود. اما اگر گلکسی واچ ۴ یک گوشی بود، چنین مشکلاتی پیش نمیآمد.
در حال حاضر تمام گوشیهای جدید سامسونگ برنامهی مشخصی برای آپدیت دارند ولی به نظر میرسد ساعتهای هوشمند برای سامسونگ اهمیت کمتری نسبت به گوشی دارند. اگر سامسونگ میخواهد در بازار ساعتهای هوشمند به رقیب قدرتمند اپل تبدیل شود، باید در این زمینه توجه بیشتری به ساعتهای هوشمند خود نشان بدهد.
۵. آپدیتهای یکپارچه
برای یادآوری باید بگوییم که در حال حاضر گوشیهای سامسونگ برای آپدیت شدن باید برای مدتزمان قابل توجهی خاموش شوند. این در حالی است بسیاری از گوشیهای موجود در بازار چنین کاری را در پسزمینهی سیستم انجام میدهند و کاربران آنها حین نصب آپدیت میتوانند به استفاده از گوشی ادامه دهند. در آخر هم برای نهایی شدن فرایند آپدیت، کافی است گوشی یک بار ریستارت شود که این فرایند هم خیلی سریع انجام میشود.
دقیقا مشخص نیست که چرا سامسونگ فرایند فعلی را کنار نمیگذارد. زیرا با توجه به حجم آپدیت، گاهی اوقات نصب آپدیت جدید تا ۱۰ دقیقه طول میکشد و طی این مدت کاربران نمیتوانند از گوشی خود استفاده کنند. به نظر میرسد اصلاح این رویه به بازنویسی بخشهای مهمی از کدهای One UI نیاز دارد ولی در هر صورت امیدواریم سامسونگ در سال ۲۰۲۲ بالاخره این مشکل را برطرف کند.