سایت خبری طلا

۵ چیز که وان‌پلاس در سال ۲۰۲۲ باید بهبود دهد

منبع: دیجی مگ


در این مطلب به بررسی اشتباهات ‌وان‌پلاس در سالی که گذشت ‌و همچنین انتظاراتی که در سال ۲۰۲۲ از این شرکت چینی محبوب داریم ‌می‌پردازیم.


به گزارش موبوایران، در این مطلب به بررسی اشتباهات ‌وان‌پلاس در سالی که گذشت ‌و همچنین انتظاراتی که در سال ۲۰۲۲ از این شرکت چینی محبوب داریم ‌می‌پردازیم.

وان‌پلاس در سالی که گذشت اتفاقات هیجان‌انگیز زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به همکاری این شرکت با اوپو که به نوعی می‌توان از آن به‌عنوان ادغام بخش نرم‌افزاری هم یاد کرد اشاره کنیم ‌که البته مهم‌ترین موضوع هم به حساب می‌آید. چرا که شرکت چینی این کار را به خاطر سریع‌تر شدن روند ارسال آپدیت و همچنین تولید گوشی‌های بیشتر انجام داد که باید دید آیا در سال ۲۰۲۲ این اقدامات برای وان‌پلاس ثمربخش خواهد بود یا خیر.

البته طبق اعلام شرکت در سال گذشته، گویا اگر قرار بر این باشد که روند انتشار آپدیت سریع‌تر شود، بیشتر دارندگان گوشی‌های پرچم‌دار هستند که منفعت می‌برند چرا که وان‌پلاس گفت که گوشی‌های پرچم‌دارش را به مدت سه‌سال، گوشی‌های میان‌رده به مدت دو سال و گوشی‌های اقتصادی‌اش را هم به مدت یک سال از لحاظ نرم‌افزاری پشتیبانی خواهد کرد. البته مثل تمام شرکت‌ها، گوشی‌های بالارده هم سریع‌تر این آپدیت‌ها را دریافت می‌کنند.

وان‌پلاس اوایل شروع به کار خود به‌عنوان تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند بیشتر تمرکز خود را روی تولید گوشی‌های بالارده منعطف کرد اما طی یکی دو سال اخیر با سری نورد، تلاش کرد این فقدان گوشی‌های اقتصادی را پر کند که اتفاقا نماینده‌های اقتصادی این شرکت عملکرد بسیار خوبی را هم از خود به نمایش گذاشتند. هرچند این سیاست خیلی به مذاق کاربران و علاقه‌مندان شرکت خوش نیامد اما از لحاظ فروش، عملکرد وان‌پلاس بسیار بهتر از زمان‌هایی بود که فقط پرچم‌دار تولید می‌کرد.

از طرفی وان‌پلاس نتوانست در زمینه‌ی تولید گجت‌های پوشیدنی نظیر ساعت هوشمند، مچ‌بند هوشمند یا ایربادز، حضور گسترده‌ای در بازار داشته باشد. در بخش تلویزیون هم قرار بود اتفاقاتی رخ دهد اما شرکت چینی خیلی برای راه‌اندازی چنین بخشی تمایل نشان نداد. با در نظر گرفتن تمام این‌ها که بخشی از آن‌ها نقاط ضعف وان‌پلاس هم به حساب می‌آیند تصمیم گرفتیم به بررسی ۵ کاری بپردازیم که شرکت باید در سال ۲۰۲۲ در انجام آن‌ها عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

۱. وان‌پلاس باید هویت اصلی خود را پیدا کند

اولین موضوع در واقع می‌تواند مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت وان‌پلاس در سال پیش رو به حساب بیاید. اکنون به سال ۲۰۲۲ وارد شدیم اما هنوز نمی‌دانیم وان‌پلاس دقیقا چه معنایی دارد. تا قبل از دو سال گذشته کسانی که به دنبال خرید پرچم‌داری با قیمت مناسب بودند به محصولات این شرکت روی می‌آورد چرا که از لحاظ کیفیت ساخت، قدرت سخت‌افزاری و چیزهایی از این دست مشابه گوشی‌های هم‌رده از شرکت‌های رقیب بود اما قیمت بسیار مناسب‌تری داشت. بدین ترتیب کاربران با پرداخت چند صد دلار کمتر، محصولی را در اختیار داشتند که از لحاظ سخت‌افزاری عالی و از لحاظ نرم‌افزاری هم به لطف بهینه‌سازی‌های انجام شده، تجربه‌ای نزدیک به اندروید استوک را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

از سال ۲۰۲۰ به بعد شرکت نه تنها قیمت گوشی‌هایش را افزایش داد بلکه یک سری جدید تحت عنوان ورد هم به سبد محصولات خود اضافه کرد. وان‌پلاس اکنون دیگر همان شرکت قبلی با گوشی‌های پرچم‌دار ارزان‌قیمت نیست بلکه گوشی‌های زیادی در دسته‌ی محصولات اقتصادی و میان‌رده دارد. محصولاتی که به خاطر دریافت نکردن آپدیت‌های نرم‌افزاری به صورت منظم، کاربران خود را آشفته کرده‌اند. دلیل اصلی ادغام رابط کاربری وان‌پلاس یعنی OxygenOS با ColorOS شرکت اوپو دقیقا همین است تا شرکت چینی بتواند در زمینه‌ی انتشار آپدیت سریع‌تر و بهتر عمل کند.

در واقع OxygenOS 12 را باید به‌نوعی همان ColorOS 12 بدانیم که فقط نام متفاوتی دارد. البته اگرچه خود وان‌پلاس بارها گفته که روی یک رابط کاربری کاملا منحصربه‌فرد مشغول کار است اما با توجه به گفته‌های یک منبع داخلی، این حرف‌ها فقط جنبه‌ی تبلیغاتی دارند در غیر این صورت هسته‌ی رابط جدیدی که وان‌پلاس روی آن کار می‌کند کاملا مشابه همان ColorOS است.

با این تفاسیر وان‌پلاس اکنون به شرکتی بدون هویت منحصربه‌فرد تبدیل شده است. منظورمان این است که کاربران بسیار زیادی این شرکت را به خاطر رابط فوق‌العاده سبک و باکیفیتی که داشت می‌شناسند. بسیاری‌ها هم گوشی‌های این شرکت را به خاطر تجربه‌ی کم‌نظیر نرم‌افزاری خریداری می‌کنند. بنابراین اگر قرار باشد ColorOS به‌عنوان رابط گوشی‌های وان‌پلاس از سال ۲۰۲۲ به بعد استفاده شود، چه فرقی بین گوشی‌های این شرکت و اوپو وجود خواهد داشت؟ وان‌پلاس در درجه‌ی اول باید هویت خود را بشناسد و آن را از سایر شرکت‌ها متمایز کند. سری وان‌پلاس ۱۰ هم می‌تواند شروع خوبی برای نمایش تفاوت‌ها در رویکرد این شرکت با سایر شرکت‌های فعال در این زمینه باشد. البته فعلا که به نظر می‌رسد وان‌پلاس ۱۰ همان اوپو فایند X5 با ظاهر و نامی متفاوت است. حال باید دید شرکت چینی چه برنامه‌ای برای آن‌ها در ذهن دارد.

۲. استفاده از دوربین‌های قدرتمند

یکی از چیزهایی که وان‌پلاس از بدو تولد تا سال گذشته در آن عملکرد کاملا متوسطی داشت، دوربین بوده است. چه از لحاظ دوربین اصلی و چه سلفی، پرچم‌دارها یا به طور کلی گوشی‌های این شرکت چینی در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری نمی‌توانستند در حد و اندازه‌ی بهترین گوشی‌های بازار ظاهر شوند.

در نتیجه‌ی این موضوع و برای بهبود تجربه‌ی کار با پرچم‌داران این شرکت، وان‌پلاس تصمیم گرفت با شرکت آلمانی شناخته شده یعنی هسل‌بلاد وارد همکاری شود. در نتیجه‌ی این همکاری بود که سال گذشته وان‌پلاس ۹ و ۹ پرو توانستند در زمینه‌ی دوربین به نسبت گذشته عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارند. اگرچه هنوز در مقایسه با بهترین‌های موجود در بازار می‌بینیم که مسیر نه چندان طولانی برای بهترین بودن روبروی وان‌پلاس قرار دارد اما پیشرفتی که به نسبت سری وان‌پلاس ۸ به پایین شاهد بودیم بی‌سابقه بود.

در حال حاضر گوشی‌هایی نظیر شیائومی می ۱۱ اولترا، گلکسی S21، گوگل پیکسل ۶ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از وان‌پلاس ۹ پرو در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری عملکرد بهتری دارند. آنچه وان‌پلاس باید در سال ۲۰۲۲ انجام دهد نه فقط ارتقای سخت‌افزار بلکه تکنیک‌های نرم‌افزاری مختلف است، درست مانند کاری که رقبای قدرش انجام می‌دهند تا بتواند هرچه بیشتر در این زمینه خود را مطرح کند.

مهم‌تر اینکه وان‌پلاس اکنون هسل‌بلاد را به‌عنوان یک شرکت باتجربه و قدرتمند در کنار خود دارد که می‌تواند قطعا از لحاظ نمایش درست رنگ‌ها به شرکت چینی در تولید لنزهایی دقیق با عملکردی عالی کمک کند. در زمینه‌ی نرم‌افزار هم از آنجایی که رابط کاربری ColorOS یا به عبارتی هسته‌ی اصلی این رابط را شاهد هستیم، قطعا یک سری تکنیک‌های نرم‌افزاری خوبی در استفاده از سخت‌افزار دوربین بکار گرفته خواهد شد. اوپو هم در این زمینه بسیار موفق‌تر از وان‌پلاس بوده است. حال باید دید چه پیش می‌آید.

اینکه آیا وان‌پلاس می‌تواند پرچم‌داری را تولید کند که نه تنها در مقابل نسل گذشته برتر باشد بلکه بتواند با بهترین‌های سال جدید یعنی گلکسی S22، شیائومی ۱۲ و… به رقابت بپردازد و عملکرد خوبی هم داشته باشد مشخص نیست. اینطور که به نظر می‌رسد، گلکسی S22 اولترا به‌عنوان قدرتمندترین نماینده‌ی شرکت کره‌ای قرار نیست به محصولی باج بدهد. گفته می‌شود عملکرد این گوشی در عکاسی و فیلم‌برداری بی‌نظیر است. این قطعا کار وان‌پلاس را سخت می‌کند چرا که سامسونگ به اندازه‌ی قدمت وان‌پلاس در زمینه‌ی تولید لنز دوربین سابقه دارد و قطعا می‌داند باید چطور در این زمینه عالی باشد.

۳. بهبود وضعیت گجت‌های پوشیدنی

وان‌پلاس شرکت بزرگ و محبوبی است. در این رابطه هیچ شکی وجود ندارد اما این شرکت برای اینکه بتواند در سطح نخست باقی بماند باید در تمامی زمینه‌ها فعالیت داشته باشد. حال خیلی مهم نیست که آیا وان‌پلاس در تمامی زمینه‌ها بهترین است یا خیر، همینکه کاربران حین خرید محصول بدانند مدلی با برند وان‌پلاس وجود دارد برای شرکت چینی کافی است.

متأسفانه از زمان تأسیس تاکنون وان‌پلاس در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. طبق بررسی‌های شخصی کاربران، بدترین ساعتی که در سال ۲۰۲۱ می‌شد خریداری کرد ساعت هوشمند وان‌پلاس واچ بود که به‌نوعی اولین تجربه‌ی شرکت در این زمینه هم به حساب می‌آمد اما خبری از قابلیت‌های جذاب و کاربردی در آن نبود. کمی قبل‌تر به خاطر فشار کاربران مبنی بر نبود یک گجت تناسب اندام و سلامتی، وان‌پلاس از مچ‌بندی اقتصادی تحت عنوان وان‌پلاس بند رونمایی کرد. محصولی که شانسی در برابر شیائومی می ۵ نداشت و حتی شاید اصلا از وجود آن خبر هم نداشته باشید.

دو محصولی که وان‌پلاس به‌عنوان گجت‌های تناسب اندام و سلامتی رونمایی و راهی بازار کرد نه در نمایش اعلانات عملکرد خوبی داشتند، نه به سنسورهای دقیق و خوبی مجهز شده بودند نه قابلیت‌های مفید و جذابی نظیر نمایشگر همیشه روشن بهره می‌بردند. همچنین در زمینه‌ی ارائه‌ی اطلاعات مفید در زمینه‌های مختلف سلامتی و … هم عملکرد این محصولات اصلا خوب نبود. تجهیز به رابط سفارشی RTOS را هم در رقم خوردن چنین نتیجه‌ای نباید بی‌تأثیر دانست. رابطی که در برابر رابط ساعت‌های ساعت شرکت Amazfit، ردمی، سامسونگ، اپل و… حرفی برای گفتن نداشت. حتی مدل محدود هری‌پاتر ادیشن هم نتوانست آن‌طور که باید نظر مثبت کاربران را در پی داشته باشد.

در سال ۲۰۲۲ وان‌پلاس نیاز دارد تا سیاست کنونی خود را در قبال گجت‌های پوشیدنی تغییر دهد. اگر وضعیت همین‌طور ادامه پیدا کند قطعا شرکت چینی شانسی در این بخش از بازار نخواهد داشت و باید فقط به همان تولید گوشی مشغول باشد. چون گجت‌های پوشیدنی طی سال‌های گذشته جایگاه ویژه و مهمی در بین کاربران پیدا کرده‌اند و سایر شرکت‌ها هم برنامه‌ریزی زیادی برای این بخش کرده‌اند. برای مثال سامسونگ که برای ماندن در عرصه‌ی رقابت حتی تصمیم گرفت سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی تایزن را هم از روی ساعت‌هایش برداشته و آن‌ها را با سیستم‌عامل گوگل یعنی WearOS راهی بازار کند تا از لحاظ قابلیت هیچ کمبودی وجود نداشته باشد.

البته شرکت چینی قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر همیشه روشن و اسپاتیفای را هم با آپدیت‌های مختلف به ساعتش اضافه کرد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که یک محصول در ابتدا باید رابط تمیز و عاری از هرگونه پیچیدگی داشته باشد که کاربر بتواند در ابعاد کوچک آن به‌راحتی کارهای مختلف را انجام دهد. قطعا تا زمانی که وان‌پلاس نتواند در این زمینه عملکرد خود را بهبود دهد نمی‌تواند با بهترین‌های موجود رقابت کند اما خبر خوب اینکه حتی اگر از سال ۲۰۲۲ هم روند پیشرفت‌های شرکت در این بخش آغاز شود باز هم دیر نیست.

۴. راهی برای نگه‌داشتن کاربران

وان‌پلاس زمانی که فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند آغاز کرد یک سیاست واضح و مشخصی داشت؛ تولید گوشی‌های پرچم‌دار با قابلیت‌های زیاد و قیمت مناسب. همین موضوع سبب شد یک عده کاربران با نیاز مشخص، جامعه‌ی وان‌پلاس را تشکیل دهند و هنوزم که هنوزه شرکتی نتوانست به این اندازه جامعه‌ی مشتاق و وفاداری داشته باشد (در دنیای اندروید).

این شرکت چینی اگرچه طی یکی دو سال گذشته اندکی از ماهیت خود فاصله گرفت اما همچنان سیاست مشابهی که در گذشته داشت را تا حدودی حفظ کرد تا کاربران را در کنار خود داشته باشد. در نتیجه‌ی همین موضوع بود که از لحاظ فروش گوشی بالارده در بازار پرجمعیتی نظیر هندوستان این شرکت را به‌عنوان شرکت برتر در صدر جدول شاهد هستیم.

البته اگرچه کاربران زیادی در کنار این شرکت مانده‌اند اما دیگر خبری از آن جامعه‌ی معروف نیست چرا که سیاست وان‌پلاس به «فروش و سود بیشتر» تغییر پیدا کرد. در نتیجه‌ی همین تصمیم بود که اکنون گوشی‌های سری نورد را شاهد هستیم که برخی از آن‌ها موفق ظاهر شدند و برخی دیگر هم اصلا نتوانستند رضایت کاربران را جلب کنند. این در حالی بود که کاربران پیش‌تر با خرید هر گوشی از وان‌پلاس از عملکرد بسیار خوب آن ابراز رضایت می‌کردند.

البته که سری نورد هم به‌عنوان سری میان‌رده و اقتصادی عملکرد خیلی بدی هم در مجموع ندارند اما وان‌پلاس یک سری مشکلات و نقاط ضعف دیگر هم دارد که باعث شده برخی از این گوشی‌ها در نگاه کاربران ارزش خرید خود را از دست بدهند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای مثال همین منتظر نشدن منظم آپدیت‌هاست. حدود چهار بار فقط در سال ۲۰۲۱ پیش آمد که شرکت آپدیتی را برای گوشی‌هایش عرضه کرد و این آپدیت آنقدر مشکل داشت که فرایند انتشار آن متوقف شد. هر آپدیتی که منتشر می‌شد در واقع هدف خاصی جز بهبود مشکلات آن آپدیت قبلی نداشت.

به نظر می‌رسد وان‌پلاس از یک تیم مهندسی ویژه‌ی سخت‌افزار برخوردار نیست تا بتواند همه‌ی گوشی‌هایش را از میان‌رده و اقتصادی گرفته تا پرچم‌دار به صورت یک‌جا آپدیت کند. این بزرگ‌ترین دلیل شکست‌های پیاپی شرکت در ارائه‌ی آپدیت‌هاست که قطعا باید فکری به حال آن شود. این موضوع را که دلیل اصلی شرکت‌های بسیار بزرگ‌تر از وان‌پلاس نظیر مایکروسافت و LG هم به حساب می‌آید در کنار بهم خوردن جامعه‌ی بزرگ و مشتاق این شرکت قرار دهید تا متوجه شوید چرا طی این یکی دو سال آینده، به‌خصوص سال قبل تا این اندازه جو منفی اطراف شرکت چینی قرار داشت.

با این حال تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند یا لوازم الکترونیکی اشتباه می‌کنند و طبیعتا نمی‌توان با این اشتباه‌ها، وان‌پلاس را شرکتی «بد» توصیف کرد. فقط کافی است به شکست‌های سامسونگ فکر کنید و ببینید این شرکت از چه موانعی گذشت تا اکنون به این جایگاه دست پیدا کند. سری پیکسل ۶ هم که فقط قبل و هنگام عرضه هیچ مشکلی از آن‌ها گزارش نشد. بعد از عرضه غیرممکن بود که خبری پیرامون این سری منتشر شود اما در آن به مشکلات عجیبی که در نتیجه‌ی آپدیت نرم‌افزاری برای آن‌ها پیش آمده اشاره نشود. حتی تا الان هم این روند ادامه داشته است.

وان‌پلاس اما در بهبود وضعیت باگ‌ها هم عملکرد خیلی خوبی ندارد. برای مثال نسخه‌ی پایدار رابط کاربری OxygenOS 11 دو ماه قبل برای سری وان‌پلاس ۶ که شامل مدل استاندارد و T می‌شود منتشر شد اما یک سری باگ‌های عجیب باعث شد مثلا واتساپ نتواند فایلی را درون گوشی دانلود و ذخیره کند. حدود یک ماه و نیم طول کشید تا آپدیتی برای رفع این مشکل منتشر شود و در طول این مدت هم هیچ بیانیه‌ای از سوی شرکت مبنی بر تأیید مشکل منتشر نشد. حتی شرکت کاربرانش را از این بابت که آپدیتی در راه است هم مطلع نکرد و این نه تنها خوب نیست بلکه حتی بی‌احترامی به کاربران هم محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ وان‌پلاس نیاز دارد راهی برای آشتی مجدد با کاربرانش پیدا کند. حتی اگر تعداد این کاربران در مقایسه با کاربران سایر شرکت‌ها کمتر هم باشد اما اشتیاقی که این دسته به خرید گوشی‌های وان‌پلاس دارند ستودنی است. اما همین تعهد از سوی وان‌پلاس به این افراد وجود ندارد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، راه درستی که شرکت اوایل تأسیس خود در پیش گرفت به بی‌راهه کشیده خواهد شد.

۵. موضع مشخص در بخش تلویزیون‌های هوشمند

وان‌پلاس با سری Q1، ورود خود به دنیای تلویزیون‌ها را حدود دو سال پیش جشن گرفت. تلویزیون‌هایی بسیار خوب و ارزشمند، درست مثل گوشی‌های اولیه‌ی این شرکت با قیمتی مناسب و قابلیت‌های جذاب که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پنل QLED بسیار باکیفیت، ظاهری جذاب و منحصربه‌فرد، سیستم‌عامل اندروید و چیزهای مختلف دیگر اشاره کرد. البته که یک سری مشکلات ریز و درشت نرم‌افزاری وجود داشت اما به‌عنوان تجربه‌ی اول همه‌چیز عالی به نظر می‌رسید.

وان‌پلاس در آن زمان گفت که تلویزیون هوشمند، قلب تپنده‌ی برنامه‌های این شرکت در زمینه‌ی خانه‌ی هوشمند به حساب می‌آید. در نتیجه بعد از سری پرچم‌دار Q1 که شامل مدل استاندارد و پرو می‌شد، سری میان‌رده‌ی U هم رونمایی و راهی بازار شد تا مدل‌های متنوعی را شاهد باشیم.

در طول ۱۸ ماه گذشته هیچ تلویزیونی از سری Q راهی بازار نشد و فقط شاهد رونمایی از تعدادی محصول از سری Y بودیم که ظاهرا بخش اقتصادی را تشکیل می‌دهند. یک مدل از سری U هم به بازار عرضه شد و کاربران و علاقه‌مندان به سری Q هیچ محصولی را شاهد نبودند. درست مانند سیاستی که شرکت در تولید گوشی‌هایش در پیش گرفت، یعنی تولید گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی، در تولید تلویزیون هم همان سیاست را شاهد بودیم اما متاسفانه با این سیاست کاربران زیادی مجذوب نماینده‌های شرکت چینی نشدند.

به نظر می‌رسد وان‌پلاس به تلویزیون هوشمند علاقه دارد اما نمی‌دانیم چرا تمایلی به عرضه‌ی مدل‌های قدرتمند جدید ندارد. برخلاف این شرکت شیائومی مثلا از نماینده‌های خوبی رونمایی کرد که فوق‌العاده قدرتمند، مجهز و باکیفیت هستند. برای مثال می تی‌وی ۷۵ که به یک پنل QLED حدود ۷۵ اینچی مجهز شده است. در زمینه‌ی تولید تلویزیون هم ثبات و پایداری باعث شده کاربران استقبال خوبی از تلویزیون‌های شیائومی داشته باشند.

وان‌پلاس البته فعلا فقط تلویزیون‌های خود را در کشور هندوستان به فروش می‌رساند و از لحاظ تعداد فروش هم پشت سر شیائومی، سامسونگ، Vu و سایر شرکت‌های فعال در این زمینه قرار دارد. برای سال ۲۰۲۲ که رسما به آن وارد هم شده‌ایم، وان‌پلاس به یک برنامه‌ریزی درست و همه‌جانبه نیاز دارد تا بتواند در ابتدا این پرسش را که اصلا وان‌پلاس با چه هدفی تلویزیون تولید می‌کند پاسخ داده و سپس به عرصه‌ی رقابت پا بگذارد.

وان‌پلاس در سال ۲۰۲۲ به تغییرات زیادی نیاز دارد

همان‌طور که اشاره شد، وان‌پلاس برای اینکه بتواند سال ۲۰۲۲ را با موفقیت به پایان برساند به برنامه‌ریزی دقیق تقریبا در تمامی زمینه‌ها نیاز دارد. امسال می‌تواند سالی تعیین‌کننده در سرنوشت شرکت چینی باشد چرا که بسیاری از شرکت‌ها از مرحله‌ی آزمون و خطا عبور کرده و به ثبات رسیده‌اند اما وان‌پلاس فعلا نتوانسته با خود کنار بیاید که اصلا هدفش از انجام یک کار چیست.

با این حال امیدواریم با سری وان‌پلاس ۱۰، مشکل اصلی این شرکت در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند یعنی عملکرد دوربین و آپدیت‌های نرم‌افزاری حل شود. باید دید آیا وان‌پلاس می‌تواند نماینده‌های خود را از نماینده‌های اوپو متمایز کند یا فقط رابط کاربری که آن هم هسته‌ی مشابهی دارد و طراحی خود گوشی تنها عامل تمییزدهنده خواهد بود.

به نظر می‌رسد وان‌پلاس در سال جاری از پرچم‌دارهای خوبی رونمایی می‌کند اما توجه و تمرکز اصلی آن همچنان روی تولید گوشی‌های سری نورد منعطف خواهد بود و همین قضیه باعث می‌شود به خودی خود به سری وان‌پلاس ۱۰ توجه کمتری شود. طبیعی هم هست چرا که شرکت چینی در سال ۲۰۲۱ برای اولین‌بار در تاریخ خود به فروش ۱۰ میلیون گوشی رسید که بخش بزرگی از آن به لطف سری نورد بود. خصوصا نورد N که گوشی‌های اقتصادی شرکت را تشکیل می‌دهند و در آمریکای شمالی هم برای فروش در دسترس قرار دارند. بنابراین وان‌پلاس ۱۰۰ درصد تمرکز ویژه‌ای روی این بخش خواهد داشت.

برای محصولات و گجت‌های پوشیدنی هم برنامه‌ریزی گسترده‌ای نیاز است. وان‌پلاس باید در ابتدا مشخص کند که قرار است محصولاتش را با چه هدفی راهی بازار کند. سپس به تولید آن‌ها بپردازد. اینکه یک روز تصمیم به تولید ساعت هوشمند گرفته شود و شش ماه بعد محصولی شبیه به آن راهی بازار شود اصلا درست نیست چون قطعا سرانجامی جز شکست آن هم در بازار پررقابت امروزی نخواهد داشت. وان‌پلاس همچنین نیاز دارد با گوگل در طراحی سیستم‌عامل ساعت‌هایش وارد رقابت شود چون قطعا با RTOS کار به جایی نخواهد برد.

به صورت خلاصه باید بگوییم وان‌پلاس به یک تغییر اساسی و بنیادی نیاز دارد تا بتواند سال ۲۰۲۲ را به‌عنوان تولدی دوباره برای خود در نظر گرفته و با قدرت، برنامه‌ریزی دقیق و کاملا هدف‌مند به کار خود ادامه دهد.