سایت خبری طلا

برگزاری «امتحانات نهایی» در نظم و آرامش

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: «امتحانات نهایی» در نهایت امانت، نظم و آرامش برگزار می‌شود.


به گزارش سایت طلا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه‌های اجرا؛ تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان پذیر نیست و تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچ یک از مراجع نظارتی و کانال‌های تلگرامی مبنی بر این که حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان، سؤالات افشا شده باشد، وجود ندارد، اما در مواردی در حین برگزاری امتحان، تعداد انگشت شماری از دانش آموزان با استفاده از گوشی همراه که به صورت غیرقانونی با خود به جلسه امتحان می‌برند، تصویر سؤالات را در فضای مجازی انتشار می‌دهند یا پس از چند دقیقه از شروع امتحان پاسخنامه خود را تحویل و از جلسه خارج می‌شوند و تصویر سؤالات را برای گردانندگان کانال‌های تلگرامی ارسال می‌کنند که این تصاویر مورد سوءاستفاده برای عملیات روانی وکلاهبرداری از دانش آموزانی که برای امتحان آماده نیستند، قرار می‌گیرد.

آقای خسرو ساکی افزود: بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سؤالات نیست، چون در زمانی اتفاق می‌افتد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبان، مشغول پاسخگویی به سؤالات هستند. در ضمن با توجه به نشانه گذاری بر روی برگه‌های سؤالات، در بیشتر موارد به سرعت دانش آموز عامل انتشار تصویر شناسایی و طبق مقررات با آن برخورد قاطع انجام می‌گیرد.

وی گفت: در برخورد با متخلفان، براساس آئین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانات، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش؛ مجازات دانش‌آموزانی که در جلسه امتحان موبایل و یا وسایل غیر مجاز دیگر همراه داشته باشند، حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند، به گونه‌ای است که؛ نمره درسی که در حال امتحان هستند، صفر منظور می‌شود و اگر از آن ابزار غیرمجاز برای انتشار تصاویر سؤالات یا استفاده از پاسخ‌هایی که ارسال شده، استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف، از امتحانات نوبت بعدی محروم می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش افزود: دانش آموزان پیش از ورود به محل برگزاری امتحانات، با استفاده از ابزار‌های الکترونیکی (راکت‌های موبایل یاب)، بازدید بدنی می‌شوند و در حین برگزاری امتحانات به نسبت هر بیست دانش آموز، یک مراقب ثابت و علاوه بر آن چندین رابط و ناظر بر رفتار دانش آموزان نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به این که با توجه به اهداف امتحانات نهایی، از ارزشیابی ملاکی و سؤالات حل کردنی، تشریحی (برای سنجش سطوح مختلف یادگیری) و تعداد اندکی سؤالات کوتاه پاسخ و چند گزینه‌ای استفاده می‌شود، گفت: بکار بردن اصطلاح حافظه محور و کوتاه پاسخ برای توجیه کردن ادعای دسترسی آسان به پاسخ سؤالات امتحانات نهایی نادرست است.

آقای ساکی تصریح کرد: در ارتباط با تجهیزات جدیدی که به هر نحو ممکن، جاسازی و توسط افراد معدودی به حوزه امتحانی آورده می‌شوند، با اعمال همه تدابیر لازم احتمال ورود این تجهیزات وجود دارد و نه تنها آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور، بلکه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بر گزار کننده آزمون‌های ملی در حال حاضر ابزاری برای کشف کامل آن‌ها را در اختیار ندارند.

وی افزود: اما نکته مهم، زمان و نحوه استفاده احتمالی از این ابزار‌ها برای دریافت پاسخ سؤالات توسط متخلفان است که؛ اولاً:دسترسی به آن‌ها برای تعداد انگشت شماری از دانش آموزان میسر است که جنبه موردی پیدا می‌کند نه تقلب گسترده، ثانیاً:دریافت پاسخ سؤالات حل کردنی و تشریحی توسط این ابزار‌ها و بهره برداری از آن، زیر نظر چندین مراقب و ناظر کار چندان آسانی نیست.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: با این وجود، این گونه وقایع موضوعاتی جدید و مختص امتحانات آموزش و پرورش نیست و از سال ۱۳۹۷ که شیوه الکترونیکی ارسال سؤالات رمز شده به حوزه‌های امتحانی مورد استفاده قرار گرفته (و در هر نوبت نسبت به نوبت‌های قبل کارآمد‌تر شده)، افراد فرصت طلب و سود جو مبادرت به ایجاد کانال در فضای مجازی پیام رسان‌ها نموده و سعی در فریب و ایجاد اختلالات روحی و روانی در بین دانش‌آموزان در ایام امتحانات دارند که در این رابطه وزارت آموزش و پرورش مراتب را از طریق پلیس فتا پیگیری کرده و در هر نوبت تعدادی از آن‌ها شناسایی و با شکایت دفتر حقوقی وزارت متبوع، به مقام قضایی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

وی گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با همکاری سایر واحد‌های ذی ربط وزارت متبوع، تلاش برای ارتقاء صحت، امنیت وکیفیت فرایند‌های برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم (طراحی سؤالات، ارسال الکترونیکی سؤالات، صدور شیوه نامه‌های استاندارد برای برگزاری، تصحیح الکترونیکی) را وظیفه ذاتی خود می‌داند تا با تدوین واجرای دقیق شیوه نامه‌ها و رعایت مقررات، امتحانات نهایی را به بهترین نحو ممکن برگزار کند، اما تخلف تعداد بسیار اندکی از دانش‌آموزانی که به سرعت شناسایی و مطابق آئین نامه‌های رسیدگی به تخلفات امتحانی با آن‌ها برخورد قاطع می‌شود را نمی‌توان مبنای برای خدشه کلی به صحت برگزاری امتحانات قرار داد و زحمات و خدمات هزاران مدیر مدرسه و معلم شریف، امانت دار، صدیق، سخت کوش که در بیش از شش هزار حوزه اجرا امتحانات نهایی را در سراسر کشور برگزار می‌کنند زیر سؤال برد و باعث نگرانی و دلسردی دانش‌آموزان سخت کوش و درست کار و اولیاء آنان شد.