به گزارش موبوایران، متا مالک شبکه اجتماعی فیسبوک، با شکایتی به ارزش حدود 3.2 میلیارد دلار در بریتانیا مواجه شده است که این شبکه اجتماعی را به سو استفاده از موقعیت خود در بازار برای جمعآوری و بهرهبرداری از دادههای شخصی 44 میلیون کاربر متهم میکند.
«لیزا لودال-گورمسن» مشاور ارشد مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA) در حال ثبت این شکایت از طرف تمام بریتانیاییهایی است که بین سالهای 2015 تا 2019 از فیسبوک استفاده کردهاند. در شکایت FCA ادعا شده که فیسبوک با تحمیل شرایط و ضوابط ناعادلانه به کاربران میلیاردها پوند درآمد داشته است و همچنین از کاربرها درخواست کرده تا اطلاعات شخصی خود را با آنها به اشتراک بگذارند.
بار دیگر فیسبوک و ردیابی دادههای کاربران
طبق ادعا این مقام ارشد بریتانیایی هرچند فیسبوک تنها شبکه اجتماعی بریتانیا محسوب میشود که باعث ارتباط کاربران با دوستان و خانواده خود میشود، اما جنبههای تاریک و منفی نیز دارد. در واقع گفته شده که این پلتفرم به واسطه «فیسبوک پیکسل» ابزاری که تبلیغ کنندگان برای ردیابی عملکرد مشتریان خود از آن استفاده میکنند، اطلاعات شخصی کاربران را جمعآوری میکند.
فیسبوک که تاکنون نیز با شکایتهای مشابهی از این قبیل روبرو شده است، توضیح داده که کاربران از خدمات آنها استفاده میکنند زیرا برای آنها ارزش ایجاد میکند و آنها نیز «کنترل معنادار و سودمندی بر اطلاعات به اشتراکگذاری شده توسط کاربران در پلتفرمهای متا» دارند.
هرچند Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan شرکت حقوقی نماینده مقام بریتانیایی شکایت را به متا اطلاعرسانی کردهاند، اما غول فناوری هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است.
متا یا همان فیسبوک سابق که اخیرا نیز به عنوان بدترین شرکت سال 2021 انتخاب شده بود در سالهای گذشته با شکایات مشابه دیگری روبرو شده است که در تمام آنها نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران مورد توجه بوده است. از طرفی دیگر، واتساپ، اپلیکیشن پیام رسان متعلق به این شرکت نیز تاکنون بارها به دلیل مسائل امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته است.