به گزارش سایت طلا به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری، علیاصغر شالبافیان پیرو تفاهمنامه میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان توسعه و تجارت و برگزاری نشست توجیهی و آگاهیبخشی از ظرفیتهای حوزه گردشگری ویژه رایزنان بازرگانی جدید ایران که قصد فعالیت در کشور عراق را دارند، گفت: ساماندهی بازار عراق از نقطه آعاز سفر در مرز زمینی یا فرودگاه تا پایان سفر در همان نقطه، علاوهبر اینکه انتفاع کسبوکارها و ارتزاق فعالان گردشگری ایرانی و عراقی را به دنبال خواهد داشت، سبب ارائه خدمات مطلوب، شایسته و استاندارد به گردشگران و زائران عراقی خواهد شد.
او افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که گردشگران عراقی که با اهداف مختلف درمان، زیارت، سیاحت و غیره ایران را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب میکنند بتوانند از خدمات رسمی کشورمان از جمله مراکز اقامتی دارای مجوز و استاندارد، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان متخصص گردشگری، مراکز درمانی معتبر و سایر امکانات و شرایط استاندارد مورد نیاز بهرهمند شوند.
شالبافیان اظهار کرد: آنچه در این روند برایمان اهمیت دارد همکاری رایزنان اعزامی به عراق برای فرهنگسازی سفر به ایران است تا تلاش شود گردشگران و زائران عراقی از خدمات استاندارد موجود در ایران آگاهی پیدا کرده و بدانند که اگر از مسیر تاییدشده وارد کشور شوند میتوانند خدماتی متمایز و باکیفیت دریافت کنند.
معاون گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه تلاش برای توزیع جغرافیایی گردشگران و زائران یکی از اهداف اصلی مدیریت بازار گردشگری عراق است، افزود: در بسیاری از مواقع، مسافران ورودی از عراق تنها با چند استان ایران آشنا میشوند و از ظرفیت متعدد سایر استانها مغفول میمانند. از این رو رایزنان فرهنگی میتوانند با همکاری بخش خصوصی در راستای توزیع جغرافیایی گردشگران عراقی مؤثر عمل کنند.
او تاکید کرد: ضرورت ایجاد زمینههای مناسب برای تردد گردشگران عراقی با خودروهای شخصی نیز در توزیع جغرافیایی و ماندگاری آنها مؤثر است.
شالبافیان همچنین از رایزنان بازرگانی که به کشور عراق اعزام خواهند شد، خواست در بهروزرسانی و غنابخشی به تحقیقات بازار، یاریگر دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی باشند و اطلاعات جمعآوریشده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا در مواجهه با بازار گردشگری کشور عراق بهترین تصمیمات و تدابیر مربوطه اخذ شود.
معاون گردشگری بیان کرد: انتظار میرود رایزنان مستقر در کشورهای هدف گردشگری ایران بازخوردهای خدمات ارائهشده در ایران را منعکس کنند. این فرایند به بهبود و اصلاح نظام ارائه خدمات گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.
در این نشست موضوع تمرکز بیشتر بخش خصوصی بر امر تبلیغات محیطی در شهرهای مهم عراق، اطلاعرسانی بیشتر پیرامون پیشرفتهای پزشکی ایران، امکانات گردشگری و سایر خدمات متمایز موجود در ایران، تولید محصولات فرهنگی مشترک، معرفی و حضور جدی ایران در شبکههای تلویزیونی مورد استقبال عراقیها و نیز استفاده از راهنمایان گردشگری متخصص عرب و کردزبان از جمله مواردی بود که در حضور رایزنان بازرگانی اعزامی به عراق و رؤسای گروه و مدیران معاونت گردشگری مطرح شد.
همچنین تاکید شد در راستای به حداکثر رساندن رضایت گردشگران سلامت، فرایندی طراحی و اجرا شود تا قبل از ورود مسافر سیستم ارجاع، بررسی، تشخیص و نیاز بیمار و نیز پیگیری مراحل درمان انجام شود. علاوهبر این، سیستم منظمی طراحی شود تا کلیه فرایندها و فعالیتهای مرز تا مرز یا فرودگاه تا فرودگاه تعریف و اجرا و تعامل بین دستگاههای دخیل در ارائه خدمات سلامت تعریف شود.
در این نشست عبدالامیر ربیهاوی به عنوان رایزن بازرگانی ایرانی مستقر در شهر بغداد و ابراهیم محمدرضازاده به عنوان رایزن بازرگانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.