چطور از یوتیوب کسب درآمد کنیم؟

آشنایی با چندوچون کسب درآمد در یوتیوب به بهانه درآمد ۵۴ میلیون‌دلاری یک یوتیوبر ۲۳ ساله که خبرساز شد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، «جیمی دونالدسون» ۲۳ساله از آمریکا که با نام مستعار «مستربیست (MrBeast)» شناخته می‌شود، پردرآمدترین سازنده محتوای سال در یوتیوب شد. ویدئو‌های جیمی با بیش از ۱۰ میلیارد بازدید، او را به درآمد سالانه ۵۴ میلیون‌دلاری رساندند و مجله فوربس در تازه‌ترین گزارش خود درباره پربازدیدترین و پردرآمدترین فعالان یوتیوب، جیمی را رکورددار این فضا اعلام کرد؛ رکوردی که تا دو سال پیش در اختیار یک بچه ۱۰ ساله به‌نام «رایان کاجی» بود. رایان که تجربه‌اش از بازی با اسباب‌بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوبی‌اش به‌اشتراک می‌گذارد، امسال با سقوط به جایگاه هفتم در جدول پول سازترین یوتیوبرها، ۲۷ میلیون‌دلار درآمد داشته‌است که البته همین مقدار هم عددی بسیار جذاب است.

خب برگردیم سراغ جیمی و درآمد خیره‌کننده‌اش. جیمی که از ۱۳ سالگی در یوتیوب فعال است، ابتدا کارش را با انتشار ویدئو‌هایی از خودش هنگام انجام بازی‌های رایانه‌ای شروع کرد و، چون موفق نبود، به شیرین‌کاری روی آورد؛ شمردن اعداد از یک تا ۱۰۰ هزار، شمردن تا ۲۰۰ هزار، شمردنی که ۵۵ ساعت طول کشید! رویه غافلگیر کردن بیننده، جواب داد و جیمی که دیگر معروف شده‌بود، شروع کرد به کمک کردن به مردم بی‌خانمان، فقرا و غریبه‌های توی خیابان. سوژه‌هایش را به‌طور تصادفی انتخاب می‌کرد، از کار خیرش فیلم می‌گرفت و اسم خودش را به‌عنوان یوتیوبر نیکوکار سر زبان‌ها انداخت. جیمی همچنان به شیرین‌کاری و ساختن ویدئو‌های خلاقانه، مثل آخرین کارش که بازسازی سریال «بازی مرکب» بود، ادامه می‌دهد و از کار‌های خیرخواهانه هم غافل نمی‌ماند، ازجمله اهدای یک میلیون‌دلار مواد پروتئینی به بانک‌های غذا که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به مشکل خوردند. یوتیوب البته تنها مشغله و منبع درآمد جیمی نیست، او یک رستوران زنجیره‌ای آنلاین را هم هدایت می‌کند. با این‌حال درآمدش از کانال یوتیوبی ۸۸ میلیونی‌اش با هیچ کار دیگری قابل‌قیاس نیست. فوربس تخمین می‌زند که ۱۰ کاربر پردرآمد یوتیوب سال ۲۰۲۱ درمجموع ۳۰۰میلیون دلار به‌دست آورده‌اند. اگر این اعداد عجیب‌وغریب توجه شما را هم جلب کرده‌است، پرونده امروز را ازدست ندهید؛ قصد داریم از چندوچون کسب درآمد در یوتیوب سردربیاوریم.

هزار عضو فعال و ۴ هزار ساعت تماشا، شرط پول درآوردن از یوتیوب

یک سئوکار درباره نحوه کسب درآمد از یوتیوب و دریافت پول در ایران می‌گوید

چطور می‌شود در یوتیوب کسب درآمد کرد؟ منبع مالی این شبکه اجتماعی چیست و بر چه اساسی به کاربران فعالش پول می‌دهد؟ یک یوتیوبر به این سوالات جواب می‌دهد. او نحوه کسب درآمد ازطریق یوتیوب را تابع شرایط خاصی می‌داند که دایم درحال تغییر و به‌روزرسانی است، اما با این‌حال می‌شود یک‌سری اصول کلی را مطرح کرد.

برای دریافت پول در ایران به یک واسطه نیاز دارید

«گوگل برای تولید محتوا و آپلود ویدئو در سایتش، شرایطی را تعیین کرده‌است. کسی که در یوتیوب ویدئو تولید می‌کند، بعد از رعایت این شرط‌ها کانالش به اصطلاح «مانه‌تایز» می‌شود یعنی آماده بهره‌برداری مالی می‌شود و می‌تواند از آن درآمد کسب کند. همان‌طور که گفتم این شرط‌ها مدام به‌روزرسانی می‌شوند، اما بعضی از شروط فعلی را برای‌تان می‌گویم؛ شما باید هزار عضو فعال داشته‌باشید و در ۱۲ ماه اخیر، ویدئوهای‌تان ۴ هزار ساعت تماشا شده‌باشد تا به مرحله درآمدزایی برسید. پنل کاربری شما در یوتیوب شرایط و سیر فعالیت های‌تان را هر لحظه اعلام می‌کند پس همه‌چیز برای یوزر یا کاربر در دسترس و آسان است. پس از گذشت مدتی که ویدئو‌های شما به شرایط ایده‌آل رسید، کانال‌تان مانه‌تایز می‌شود و می‌توانید از آن کسب درآمد کنید.» اما درآمد بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ محمدامین توضیح می‌دهد: «این درآمد برحسب ویوها، تبلیغات و نوع چنل ازنظر محتوایی، متفاوت است که حساب‌وکتابش هم طبعا ازسوی خود شرکت گوگل انجام می‌شود. بعد از مشخص شدن درآمد، پول وارد حساب شما می‌شود. اما چطور؟ گوگل زیرمجموعه‌ای دارد که کار‌های مربوط به صورت‌حساب‌های مالی شرکت اعم از درآمد‌ها و پرداخت‌ها برعهده آن است. این زیرمجموعه با نام «Google AdSense»، تمام کار‌های پرداخت پول در یوتیوب را هم انجام می‌دهد، اما سختی کار این‌جاست که ساخت اکانت در این پلتفرم از داخل ایران امکان‌پذیر نیست و در صورت ساخت آن، حساب‌تان مسدود می‌شود. پس چه کار می‌شود کرد؟ شما برای دریافت پول‌تان به کمک یک‌سری آژانس واسطه در کشور‌هایی مثل ترکیه نیازمند هستید تا آن‌ها را به‌عنوان پارتنر به سایت گوگل معرفی کنید. روال کار به این‌صورت است که با ساخت اکانت در این آژانس‌ها و دراختیار قراردادن حساب مالی‌تان، ازطریق صرافی پول را به حساب خود انتقال می‌دهید. البته این آژانس‌ها متناسب با مالیات که وابسته به قوانین کشورشان است، حدود ۱۵ تا ۲۰ و درنهایت ۲۵ درصد کارمزد دریافت می‌کنند.»

آموختن سئو لازمه کار است

از محمدامین درباره چگونگی پربازدید کردن ویدئو‌ها در یوتیوب می‌پرسم: «آپلود ویدئو که کاری ندارد، اما برای به درآمدرساندن آن یک‌سری قوانین وجود دارد. این قوانین می‌گویند شما نمی‌توانید ویدئوی کپی آپلود کنید و روی محتوای آن‌ها نظارت می‌شود که به‌مرور و بر اثر تجربه این استاندارد‌ها را یاد می‌گیرید. حالا فرض کنیم یک ویدئوی باکیفیت غیرکپی و استاندارد تولید کرده‌اید و می‌خواهید بازدیدش را بالا ببرید. سئو «SEO» و پروموت «Promote» به کمک شما می‌آیند. پروموت کردن یعنی شما با پرداخت مقدار مشخصی به سرویس‌های تبلیغاتی گوگل و با تعیین کردن موضوع مدنظرتان برای آن، به گوگل می‌گویید که کانال شما را تبلیغ کند مثلا اگر شما ویدئویی درباره ماست خوردن ساخته اید، با پروموت کردن از گوگل می‌خواهید وقتی کلیدواژه‌های مرتبط با «ماست خوردن» جست وجو می‌شود، کانال شما را بالا بیاورد. به‌صورت طبیعی بازدید ندارید، ویدئوی تولیدی‌تان کیفیت بالایی ندارد و لایک زیادی هم نگرفته‌است، اما چون پول می‌دهید، ویدئوی شما در نتیجه‌های اول و دوم نشان داده می‌شود، اما اگر مایل به پرداخت پول نباشید، چه باید کرد؟ قوانین سئو به شما می‌گوید چطور با رعایت کردن اصول نوشتن کپشن‌ها، عنوان‌ها، نوع تصاویر بارگذاری‌شده و مطالبی که در ویدئو بیان می‌شود، کار شما در جست و جو‌های اولیه نشان داده‌شود. خود گوگل مقالاتی در این زمینه منتشر کرده‌است و شما هم با تجربه به آن‌ها دست خواهید یافت. گوگل تمام تلاشش بر این است که بهترین نتیجه را به فردی که جست‌وجو می‌کند، ارائه دهد. سئو به‌نوعی یک استاندارد بین شما و گوگل است یعنی شما با آموختن سئو که مفهومی بسیار گسترده‌است، به گوگل می‌گویید که اگر درباره فلان موضوع، کسی دنبال مطلب گشت، من بهترین مطلب را تولید کرده‌ام».

یوتیوب چرا و چقدر پول می‌دهد؟

توضیح مختصری درباره نحوه حساب‌وکتاب یوتیوب با تولیدکنندگان محتوا در این فضا

خب حالا وقتش رسیده‌است که بفهمیم یوتیوب چطور با کاربرانش حساب‌وکتاب می‌کند. در سرتاسر جهان، روزانه بیش از ۵ میلیارد ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود و این موضوع، بستر یوتیوب را به یک گزینه مناسب برای کسب درآمد از محل تبلیغات تبدیل می‌کند. هر چقدر افراد مختلف در یوتیوب ویدئو‌های جذاب تری منتشر کنند، شانس این سرویس اشتراک ویدئو برای درآمدزایی بیشتر می‌شود. پس کسانی که به تولیدمحتوا علاقه‌دارند، با ایجاد یک کانال که قبلا شرایطش را گفته‌ایم و افزایش مخاطب، کسب درآمد می‌کنند، اما ممکن است سوال کنید یوتیوب به‌ازای هر بازدید چقدر پول می‌دهد؟ به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که یوتیوب دقیقا چند دلار می‌پردازد، اما گفته می‌شود به‌ازای هر هزار بازدید بین یک تا ۲ دلار به تولیدکننده ویدئو پول داده می‌شود. البته این مبلغی است که به کاربران معمولی پرداخت می‌شود و درآمد کاربرانی که مشترک میلیونی دارند ممکن است به یک میلیون‌دلار بابت هر ویدئو هم برسد. اما به این موضوع دقت کنید که یوتیوب درازای دیدن تبلیغ‌های ویدئو به شما پول می‌دهد. به‌طور کلی درآمد از تبلیغات یوتیوبی به سه عامل بستگی دارد؛ میزان تماشا در کل، میزان تماشا در ساعات اولیه انتشار و میزان رشد بیننده. گاهی اوقات، بیننده هنگام نمایش تبلیغ چندثانیه از فیلم را رد می‌کند تا تبلیغ، نمایش داده نشود یا از ابزار‌های مسدودکردن تبلیغ و از نسخه premium استفاده می‌کند که با درخواست مخاطب، نمایش تبلیغات را برای او‌ می‌بندد. در این صورت، یوتیوب برای این بازدید‌ها به شما پولی نمی‌دهد. شاید با خود بگویید این مبلغ زیادی نیست، اما حتما دیده‌اید که بیشتر فیلم‌ها دست‌کم دو تبلیغ دارند، شما هم می‌توانید چندین تبلیغ را در فیلم خود قرار دهید. رقم هزار بازدید که قبلا گفتیم فقط برای یک تبلیغ است در حالی‌که اگر به فرض چهار تبلیغ در ویدئوی خود قرار دهید، یوتیوب درازای هر هزار بازدید بین چهار تا هشت دلار به شما پول می‌دهد. حالا فرض کنید که اگر هر فیلم شما تقریبا ۱۰۰هزار بازدید داشته‌باشد و چهار تبلیغ در آن قرار دهید، درازای هر فیلم تقریبا ۴۰۰دلار درآمد به‌دست می‌آورید! این را هم بگوییم که یوتیوب بابت فیلم‌های علمی بیشتر پول می‌دهد. اگر بتوانید فیلم‌های آموزشی جذاب و پرمخاطب تولید کنید، درآمد شما از بقیه بیشتر خواهدبود.‌ترین‌های یوتیوب

چه محتوایی در یوتیوب خریدار بیشتری دارد؟

اگر تا این‌جای مطلب با ما همراه شده‌اید، بعید نیست که وسوسه تولیدمحتوا در این پلتفرم به سراغ شما هم آمده‌باشد. خب بیایید برای بهتر شناختن اقتضائات این فضا، پرمخاطب‌ترین محتوا‌های تولیدشده در آن را بررسی کنیم؛ در تاریخ یوتیوب و سالی که گذشت، کدام ویدئو‌ها بیشترین بازدید را گرفته‌اند؟

بترکان‌های تاریخ یوتیوب

رکورد بیشترین بازدید ویدئو

«Baby Shark» یک ویدئوی دو دقیقه‌ای با تم کودکانه| بیش از ۱۰ میلیارد بازدید

رکورد بیشترین دنبال‌کننده در تاریخ یوتیوب تا امروز

کانال «T-Series» مربوط به یک شرکت موزیک در هند| حدود ۲۰۲ میلیون دنبال‌کننده

رکورد پربازدیدترین ویدئوی فارسی یوتیوب

موزیک‌ویدئوی «بهت قول می‌دم» از محسن یگانه| بیش از ۵۸ میلیون بازدید و ۲۲ هزار کامنت

بترکان‌های سال ۲۰۲۱!

رکورد محبوب‌ترین و معروف‌ترین کاربر

«PewDiePie» گیمر سوئدی|۱۱۰ میلیون دنبال‌کننده

کم‌سن وسال‌ترین بترکان سال

«دایانا»‌ی ۶ ساله با ویدئو‌های بازی کردنش با برادرش| حدود ۸۶ میلیون بیننده

مسن‌ترین کاربر سال

کانال آشپزی «Country Foods» متعلق به یک زن هندی ۱۰۷ ساله| میانگین ۱۰۰ میلیون بازدید

بیشترین «نپسندیدن» سال

ویدئوی «rewind ۲۰۱۸» که قرار بود مروری باشد بر اتفاقات تأثیرگذار سال ۲۰۱۸| با حدود ۲۰ میلیون Dislike تا امروز رکورددار بیشترین نپسندیدن

پیشنهاد‌هایی برای شروع تولیدمحتوا در یوتیوب

حالا که کمی از چندوچون تولید درآمد در یوتیوب سردرآوردیم، بد نیست که راه‌وچاه تولیدمحتوا در آن را هم بشناسیم. با این یادآوری که آن چه گفته می‌شود، یک راهنمای خیلی‌خیلی کوچک است که حکم قدم اولیه را دارد. چون هم دامنه آموزش‌ها در این زمینه بسیار وسیع است و هم تجربه شخصی شماست که تعیین می‌کند چطور باید مسیر پیش‌رو را طی کنید و یک نسخه همگانی وجود ندارد.

در یوتیوب جست‌وجو کنید

بهترین راه برای فهمیدن آن‌که مخاطبان یوتیوب دنبال چه محتوایی هستند، جست‌وجو در خود این فضاست. این جست‌وجو همچنین به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا تولیدمحتوا در حوزه موضوع مدنظر شما اشباع شده‌است یا کاستی‌هایی وجود دارد که شما با پر کردن آن‌ها و ارائه یک نسخه منحصربه‌فرد و تازه از موضوعات موجود می‌توانید توجهات را به خودتان جلب کنید. برای مثال کلیدواژه «ویدئوی آموزشی...» را جست وجو کنید تا ببینید چه چیزی برای‌تان نمایش داده می‌شود.

رقبا را رصد کنید

بخش نظرات در ویدئو‌های یوتیوب می‌تواند به شما در پیداکردن یک سوژه خوب کمک کند. مخاطبان در آن قسمت، سوالاتی را طرح کرده اند، موضوعاتی را پیشنهاد داده‌اند و ایراد‌هایی گرفته‌اند؛ بنابراین با رصد کردن کانال‌های یوتیوبی موردعلاقه‌تان که رقبای بالقوه شما محسوب می‌شوند، می‌توانید به دید خوبی درباره خوراک محبوب مخاطبان دست پیدا کنید.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

در سایر شبکه‌های اجتماعی گروه‌هایی را پیدا کنید که با شما همفکر و هم‌سلیقه باشند یا به شما ایده بدهند. با این فرض که باید به‌تن‌هایی ازپس کار بربیایید، خودتان را تحت فشار قرار ندهید. الهام گرفتن از دیگران، سوال کردن برای به‌دست آوردن اطلاعات و راه انداختن یک نظرسنجی برای شناختن ذائقه مخاطب می‌تواند شروع کار را برای‌تان آسان‌تر کند.

نگران تجهیزات نباشید

یوتیوبر‌های حرفه‌ای، تجهیزات مفصل و گران‌قیمتی برای تولیدمحتوا دارند، اما معمولا این تجهیزات را به‌مرور و با کسب درآمد از یوتیوب به‌دست آورده‌اند. اگر نگران امکانات باشید، احتمالا هیچ‌وقت شروع نخواهیدکرد پس فعلا تمرکزتان را بگذارید روی ارتقای مهارت‌تان در تولیدمحتوا.