به گزارش سایت طلا ، آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جریان برنامههای سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهدنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بهخصوص کشورهای همسایه و همپیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملتها و شکلدهی فزاینده به یک "جامعه جهانی متمدن" است.
متن کامل سخنان آیتالله رئیسی بهشرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای والودین
رئیس محترم دومای دولتی روسیه!
نمایندگان محترم!
خانمها و آقایان!
در آغاز مراتب خرسندی خویش را از دولت و ملت کشور دوست، فدراسیون روسیه، برای استقبال و میزبانی گرم از اینجانب و هیئت همراه، در شهر زیبای مسکو ابراز میدارم.
فرصت را غنیمت میشمارم و میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نوی میلادی را به ملت و دولت روسیه تبریک میگویم. ملت ایران و جهان اسلام احترام ویژهای برای حضرت عیسی(ع) و مادر پاک وی مریم مقدس قائل است و بر اساس آموزههای قرآن، اعتقاد دارد که مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است که خود موجب ترویج صلح و صمیمیت و ظهور جامعهای الهی و در نتیجه انسانی میشود، در عین حال، عبادت خداوند همواره کنار اجتناب از اطاعت و عبادت غیرخداوند، معنا دارد.
بسیار خوشحالم که در برنامههای این سفر، فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم با فرهنگ و تمدن دیرینه روسیه فراهم شد، در همین راستا از جناب آقای والودین، رئیس محترم دومای دولتی روسیه، معاون دوما، رئیس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای تنظیم این برنامه و فراهم کردن فرصت سخنرانی تشکر میکنم.
همانگونه که در دیدار صمیمی و گفتگوهای سازنده با جناب آقای والودین، بههنگام شرکت هیئت سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب، اشاره کردم؛ جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.
امروزه خوشبختانه، افقهای بسیار روشنی برای همکاریهای دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقهای و بینالمللی مشاهده میشود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالبهای دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقهای و بینالمللی میشود. ظرفیتهای اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، کنار قدرت و اثرگذاری هریک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، میتواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.
جمهوری اسلامی ایران بهدنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بهخصوص کشورهای همسایه و همپیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملتها و شکلدهی فزاینده به یک "جامعه جهانی متمدن" است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگهای متعالی و توجه به اصول "عدالت، اخلاق و معنویت"، قابل تحقق است. بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج میبرد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویتگرا برنمیآید. هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید میکند و بهجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند میکند و موجبات سلطه را پدید میآورد.
نمایندگان محترم
تجربه نظامِ بینالمللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان میدهد که برونداد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملتها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملتها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا میکند. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمینکننده استقلال کشورها و قوامبخش امنیت منطقهای بوده است، در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بودهایم که جای قدردانی دارد و میتواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاریها در عرصههای مختلف، قلمداد گردد.
با این حال، جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطهطلبی بوده است؛ چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطهطلبی است. اکنون راهبرد سلطهگری شکست خورده است و آمریکا در ضعیفترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخساز قرار دارد. مسئله مهم در این دوران که نیازمند هوشیاری است، آن است که امیال سلطهطلبانه از بین نرفته و شکلهای جدیدی از سلطهگری در دستور کار قرار گرفته است. مهمترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومتهای مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بیثباتسازی، ترویج ناامنی و روایتسازیهای جعلی از وقایع دنبال میشود؛ بهگونهای که تلاش میکنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.
"ائتلافِ شیطانی" آمریکا با تروریستها، برای جهانیان بهخصوص ملتهای غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامههای پیچیدهای برای اعزام تروریستهای تکفیری به مأموریتهای جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکلگیری افراطگرایی و تروریسم تکفیری را دارد.
از سوی دیگر، ناتو بهدنبال نفوذ در حوزههای جغرافیایی مختلف، با پوششهای جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه میکند. ترویج حکومتهای غربگرا و مقابله با دموکراسیهای مستقل و مبتنی بر هویت و سنتهای ملی، بخشی از پروژههای ناتوی فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگویِ رفتاریِ در حالِ افول، میباشد.
خانمها و آقایان!
تحریم ملتها، یکی از شکلهای رایج سلطهگری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دستهجمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم بهبهانههای مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا میکند که تحریم، بهعلت فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران است. همه میدانند این فعالیتها، قانونی و تحت نظارت مستمر آژانس بینالمللی انرژی اتمی است، اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملیگرایی، استقلالخواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.
نمایندگان محترم و حضار گرامی!
سیاست جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما بهدنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد، آمریکا بهدنبال مقابله با حقوق ملت ماست، فلسفه ما نیز روشن است: "ما از حقوق ملت خود کوتاه نمیآییم." آنهایی که شعار میدهند "آمریکا برگشته است" هنوز به تعهدات خود در توافق هستهای برنگشتهاند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمیدهیم. جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرفهای مقابل بر رفعِ واقعی و مؤثر تحریمها جدی باشند.
خانمها و آقایان!
سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولتهای مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بینالملل، تداوم خواهد یافت. جمهوری اسلامی ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است، در عین حال، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتهای اقتصادی گسترده، بهخصوص در عرصههای انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینهساز همکاریهای سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است، در همین راستا، توافقهای اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه بهنفع رفاه دو ملت، و همکاریهای مؤثر منطقهای بهنفع صلح و ثبات ملتها در مناطق مختلف خواهد شد. موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بهخصوص کریدور شمال ـ جنوب، میتواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کمهزینهتر و پررونقتر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسرّی همکاریها به حوزههای علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانهای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلندمدت هستیم، بدین منظور معتقدیم باید روابط دو کشور، بهگونهای طراحی شود که ضمن تأمین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.
نمایندگان محترم
خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمانهای دو کشور نیز برقرار است و تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیونها و کمیتههای مختلف و همچنین گروههای دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه دو طرف، بهویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی مینماید. ما نقش پارلمانها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم میدانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چندجانبه استقبال میکنیم.
جمهوری اسلامی ایران، ابتکار روسیه در زمینه برگزاری اجلاس رؤسای پارلمانهای ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه مبارزه با تروریسم را مهم میداند و از این ابتکار حمایت میکند.
امید است با بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتها و تداوم همکاریهای دو کشور در مسائل منطقهای و بینالمللی شاهد ارتقای روابط و بهرهمندی مردمان دو کشور از مواهب این روابط و تثبیت صلح و ثبات در منطقه باشیم.
از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی مینمایم.
وی همچنین پس از ایراد سخنرانی، اظهار داشت: مواضع ایران و روسیه در بسیاری از موارد و مسائل دو و چندجانبهای و منطقهای نزدیک به یکدیگر است و با اراده مسئولین دو کشور و با ظرفیتهایی که در ایران و روسیه وجود دارد زمینه برای توسعه همکاریهای بسیاری بین دو کشور وجود خواهد داشت.
رئیسجمهور تصریح کرد: مصمم هستیم که روابط در حوزههای سیاسی، اقتصادی و تجاری، علمی، فرهنگی و در همه زمینهها بین ایران و روسیه توسعه یابد، همچنین این میزان از روابط دو کشور را کافی نمیدانیم و بنده و آقای پوتین دیروز در جلسه مشترک تأکید داشتیم که این میزان روابط دو کشور قابل قبول نیست و حتماً میتوان گامهای بلندی را برای توسعه روابط دو کشور برداشت.