دفاعیات شرکت «ایران خودرو» ناامید کننده بود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رانت دولتی که ایرانخودرو دریافت میکند، سبب شده که هیچگونه تغییری در کیفیت و خدمات پس از فروش این شرکت داده نشود.
به گزارش سایت طلا،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رانت دولتی که ایرانخودرو دریافت میکند، سبب شده که هیچگونه تغییری در کیفیت و خدمات پس از فروش این شرکت داده نشود.
اصغر سلیمی درباره بیکیفیت بودن خودروهای داخلی و مشکلات ایمنی این خودروها، اظهار کرد: تا زمانی که دولت شریک اصلی شرکت خودروسازی ایرانخودرو است، به هر ترتیبی سعی میکند این شرکت را حفظ کند. در حالی که مجلس دهم مصوبهای داشت مبنی بر اینکه شرکتهای ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شوند، اما در دولت قبل و دولت فعلی این مصوبه اجرا نشد.
وی افزود: رانت دولتی که ایرانخودرو دریافت میکند، سبب شده که هیچگونه تغییری در کیفیت و خدمات پس از فروش این شرکت داده نشود که در حادثه اخیر این موضوع به خوبی اثبات شد. خودروهای زیادی در جاده بهبهان به یکدیگر برخورد کردند، اما ایربگ هیچ یک از این خودروها عمل نکرده بود و بیانیه و دفاع شرکت ایران خودرو در این رابطه غیرکارشناسی و نا امید کننده بود.
نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: با توجه به اینکه دولت شریک اصلی ایران خودرو و سایپا است، اقدام مؤثری در این باره انجام نمیدهد و مجلس باید از وزیر صنعت و معدن سؤال کند تا دلایل خود را بیان کنند و در صورتی که پاسخ وزیر قانع کننده نبود، مجلس باید طبق قانون از اختیارات خود استفاده کند.
سلیمی با بیان اینکه ایربک برای نجات جان راننده و سرنشینان در خودرو تعبیه میشود، تصریح کرد: دفاعیات ایران خودرو از باز نشدن ایربکها خجالتآور بود. شرکت استدلال میکرد که، چون برخوردها از پشت بوده ایربکها عمل نکرده که این استدلال به کل اشتباه است و همانطور که در تصاویر دیدیم، عقب و جلوی خودروها آسیب جدی دیده بود و دفاعیات این شرکت تنها بهانه آوردن و توجیه اشتباه بود.
وی افزود: اگر وضعیت خودروسازی به همین شکل جلو رود، به هیچ جایی نمیرسیم. در جهان هر شرکت خودروسازی چند برند تولید میکند، اما در ایران به این شکل نیست و تنها حجم تولید را بالا میبریم که این عمل تا زمانی که خودروها کیفیت نداشته باشند و امنیت جانی مردم را تأمین نکنند، هیچ سودی برای کشور ندارد. اگر استدلال میکنند که دو شرکت خودروسازی ایرانی ضرردِه هستند، چرا آنان را به بخش خصوصی واگذار نمیکنند و فقط امکانات و پول به این دو شرکت خودروسازی اختصاص میدهند. تا زمانی که ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار نشوند، مشکلات فعلی پابرجا میماند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس، گفت: گزینههای مردم برای انتخاب خودرو اندک است و با این شرایط خودروسازی ایران به موفقیت نمیرسد. خودروهای داخلی در حالی که بیکیفیت هستند قیمت بالایی هم دارند و این با منطق سازگاری ندارد.