به گزارش موبوایران، سامسونگ در سه فصل نخست سال ۲۰۲۱ در رتبهی اول بازار موبایل قرار گرفت ولی در سهماههی آخر این رتبه را به اپل واگذار کرد. اما در مجموع، سامسونگ بار دیگر در رتبهی اول بازار موبایل قرار گرفته است. با توجه به اینکه سال ۲۰۲۱ بهتازگی به پایان رسید، در این مطلب به دلایل موفقیت این شرکت کرهای در بازار موبایل میپردازیم.
عرضهی پرچمداران جذاب
گلکسی S21 اولترا یکی از بهترین گوشیهای ۲۰۲۱ محسوب میشود و در این زمینه میتوانیم به دلایل متعددی اشاره کنیم. در کنار بهرهگیری از دوربینهای عالی و متنوع، این گوشی در زمینهی کیفیت نمایشگر و عمر باتری هم حرف زیادی برای گفتن دارد. همچنین نباید پشتیبانی از قلم S Pen را فراموش کنیم که به لطف همین مشخصه، گوشی S21 اولترا جالب توجه برخی از طرفداران سری نوت قرار گرفته است.
به غیر از این گوشی، گوشیهای S21 و S21 پلاس هم توانایی سامسونگ در ساخت گوشیهای پرچمدار را نشان میدهند و در کنار ارائهی تجربهی نرمافزاری عالی، از دوربینهای بسیار خوبی هم بهره میبرند. سامسونگ هر ساله با عرضهی جدیدترین گوشیهای پرچمدار خود توجهات زیادی را جلب میکند و گوشیهای سری S21 بار دیگر توانایی این شرکت را در این حوزه ثابت کردند.
نوآوری و ریسکپذیری
سازندگان گوشیهای هوشمند برای نوآوری باید ریسک مالی بپذیرند که در بازار موبایل این کار به معنای به خطر افتادن مبالغ بسیار سنگین است. در این میان سامسونگ از جمله شرکتهایی است که در چندین حوزهی مختلف فعالیت دارد و به همین خاطر حتی اگر در بخش موبایل ضرر کند، به لطف بخشهای سوددِه دیگر با مشکل جدی مواجه نمیشود. از بین فعالیتهای این شرکت میتوانیم به ساخت تراشه و نمایشگر برای شرکتهای دیگر و فعالیت در بازارهایی مانند تلویزیون اشاره کنیم که در تمام آنها حرف زیادی برای گفتن دارد.
سامسونگ از چند سال قبل بودجهی هنگفتی را به ساخت گوشیهای تاشو اختصاص داد و در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضهی دو گوشی بسیار جذاب گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ بودیم. سامسونگ در کنار بهبود گوشیهای تاشوی خود، یک تنه موفق شده محبوبیت این نوع گوشیها را تا حد زیادی افزایش دهد. باید خاطرنشان کنیم بیشتر شرکتها از توانایی همهگیر کردن نوع جدیدی از گوشیهای موبایل بهره نمیبرند.
برای ساخت گوشیهای تاشو، سامسونگ میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعهی آنها سرمایهگذاری کرده و از سوی دیگر برای اینکه بتواند توجه کاربران بیشتری را جلب کند، بودجهی زیادی را برای بازاریابی و تبلیغات اختصاص داده است. چنین ریسک بزرگی خوشبختانه جواب داده و این موضوع به نفع کاربران هم تمام میشود زیرا میتوانند بین طیف وسیعتری از گوشیها دست به انتخاب بزنند.
توجه ویژه به نرمافزار
سامسونگ به غیر از توجه زیاد به سختافزار گوشیهای خود، نرمافزار را هم در اولویتهای خود قرار داده است. با خرید گوشیهای پرچمدار سامسونگ، به غیر از گوشی به لطف بهرهگیری از قابلیت DeX میتوانید از آنها بهعنوان کامپیوتر هم استفاده کنید. این قابلیت نرمافزاری به کاربران اجازه میدهد که گوشی خود را به مانیتور، ماوس و کیبورد وصل کنند تا بتوانند از آن بهعنوان نوعی سیستم دسکتاپ بهره ببرند. حتی اگر به ماوس و کیبورد هم دسترسی ندارید، میتوانید از نمایشگر گوشی برای این کار استفاده کنید.
در کنار اینها باید به تعهد سامسونگ برای پشتیبانی بلندمدت از بسیاری از گوشیهای این شرکت هم اشاره کنیم. همانطور که احتمالا میدانید، تعداد زیادی از گوشیهای سامسونگ ۳ نسخهی اصلی اندروید را دریافت میکنند و چنین تعهدی با استقبال گسترده از طرف کاربران روبهرو شده است.
حضور گسترده در کشورهای در حال توسعه به لطف گوشیهای ارزانقیمت
در کشورهایی که کاربران قدرت خرید بالایی ندارند، سامسونگ به لطف عرضهی گوشیهای ارزانقیمت توانسته توجهات زیادی را جلب کند. اگرچه شیائومی طی سالهای گذشته در این بخش از بازار توانسته جایگاه محکمی برای خود ایجاد کند، اما روی هم رفته در این حوزه بین شیائومی و سامسونگ رقابت تنگاتنگی در جریان است.
اگرچه این نوع گوشیها سود کمتری برای سامسونگ دارند، اما به دلیل بالا بودن آمار فروش آنها، در کل درآمد قابل توجهی را برای این شرکت به ارمغان میآورند. از بین گوشیهای ارزانقیمت جذاب سامسونگ میتوانیم به گلکسی A03s اشاره کنیم که با وجود قیمت ۱۵۹ دلاری آن، ویژگیهایی مانند نمایشگر ۶.۵ اینچی و باتری ۵۰۰۰ میلیآمپر ساعتی ارائه میکند.
سامسونگ به طور مرتب از مدلهای جدید گوشیهای ارزانقیمت خود رونمایی میکند و کاربرانی که خواستار خرید این نوع گوشیها هستند، به گزینههای متنوعی دسترسی دارند.
عرضهی گسترده در کشورهای مختلف
اگرچه در اکوسیستم اندروید شرکتهایی مانند گوگل از گوشیهای جذابی رونمایی میکنند، اما باید خاطرنشان کنیم سری پیکسل ۶ فقط در ۹ کشور عرضه شده است. همینطور باید به هواوی، اوپو و ویوو هم اشاره کنیم که گوشیهای این شرکتهای چینی راهی برخی کشورها میشوند. در این میان اگرچه شیائومی در زمینهی عرضه در بازارهای مختلف عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبای خود دارد، ولی همچنان در این زمینه به پای سامسونگ نمیرسد.
روی هم رفته در بازار موبایل که رقابت بسیار سنگینی جریان دارد، سامسونگ طی سالهای متمادی توانسته در مقام نخست قرار بگیرد. اما در این میان باید خاطرنشان کنیم به غیر از شرکت اپل که رقیب دیرینهی سامسونگ محسوب میشود، شیائومی هم روزبهروز توجه کاربران بیشتری را جلب میکند و به تهدید مهمی برای این شرکت کرهای تبدیل شده است. به نظر شما آیا موفقیتهای سامسونگ در سال ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا میکند؟