اپل با ارزش‌ترین شرکت جهان در سال ۲۰۲۲

یک گزارش تحقیقاتی جدید که توسط وب‌سایت Brand Directory منتشر شده، اپل را با ارزش‌ترین برند جهان در سال ۲۰۲۲ می‌داند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، یک گزارش تحقیقاتی جدید که توسط وب‌سایت Brand Directory منتشر شده، اپل را با ارزش‌ترین برند جهان در سال ۲۰۲۲ می‌داند. این شرکت تحقیقاتی ارزش این برند را ۳۵۵.۱ میلیارد دلار محاسبه کرده است. توجه داشته باشید که این ارزش‌گذاری توسط وب‌سایت Brand Directory انجام شده و منعکس‌کننده ارزش بازار این برندها نیست.

Brand Directory ده برند برتر در سطح جهانی را به شرح زیر معرفی کرده است:

پل

آمازون

گوگل

مایکروسافت

وال‌مارت

سامسونگ

متا (فیسبوک)

ICBC

هواوی

ورایزن

ارزش برند اپل در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ۳۵ درصد افزایش یافته و این ارزش‌گذاری بالاترین نرخی است که این شرکت در بین سایر برند‌ها به ثبت رسانده است. این غول فناوری آمریکایی سال ۲۰۲۱ بی‌نظیری را پشت سر گذاشت که با موفقیت خود در آغاز سال ۲۰۲۲ همراه شد. همانطور که احتمالا می‌دانید، اپل اولین شرکتی بود که به ارزش ۳ تریلیون دلاری رسید. رشد قیمت سهام اپل طی چند سال گذشته شگفت‌انگیز بوده است. در آگوست ۲۰۱۸ اپل توانست مقام اولین شرکت ۱ تریلیون دلاری را از آن خود کند و حدود ۲ سال بعد ارزش آن به ۲ تریلیون دلار رسید و درنهایت پس از گذشت ۱۶ ماه و ۱۵ روز توانسته رکورد ۳ تریلیون دلار را هم ثبت کند. موفقیت این غول فناوری از لحاظ تاریخی در ارتقای جایگاه اصلی این شرکت نهفته است، اما رشد اخیر آن را می‌توان به معروفیت شرکت نسبت داد به نحوه‌ای که نام تجاری آن می‌تواند به طور موثر در طیف وسیع‌تری از خدمات اعمال شود.

زمانی که اپل در ژانویه ۲۰۰۷ از اولین نسل آیفون رونمایی کرد، ارزش کل این شرکت فقط ۷۳.۴ میلیارد دلار بود. اما حالا بعد از ۱۵ سال، فروش آیفون به طور شگفت‌انگیزی همچنان رو به افزایش است. در سال مالی منتهی به سپتامبر، اپل از طرف فروش آیفون توانسته ۱۹۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند که ۴۰ درصد بیشتر از سال قبلی است. آیفون هنوز هم حدود نیمی از فروش این برند را به خود اختصاص داده است. با این حال، امسال شاهد آن بودیم که اپل با نسل جدید آیپدها، آی‌مک بازطراحی شده و معرفی ردیاب‌های ایرتگ به سایر محصولات خود توجه بیشتری نشان داد. طیف وسیعی از خدمات آن، از اپل Pay گرفته تا اپل TV نیز همچنان مورد استقبال کاربران قرار دارد و برای موفقیت این شرکت اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

گوگل در رتبه سوم با ارزش‌ترین برندهای سال ۲۰۲۲ قرار گرفت. گوگل با رشد ۳۸ درصدی ارزش برند خود به ۲۶۳.۴ میلیارد دلار رسید. این برند برای اکثریت قریب به اتفاق درآمد خود به تبلیغات متکی است و در ابتدای همه‌گیری کرونا به شدت آسیب دید زیرا هزینه‌ی تبلیغات به دلیل عدم اطمینان کاربران کاهش یافته بود. اما با عادی شدن شرایط برای کاربران سراسر جهان و همچنین صرف زمان بیشتر آن‌ها به صورت آنلاین، بودجه‌های تبلیغاتی افزایش یافت و کسب‌وکار شرکت گوگل دوباره رونق گرفت که همین منجر به ارتقای ارزش این شرکت شد.

سامسونگ نیز در رده‌ی ششم این لیست جای گرفته و تنها برند کره‌ای است که در جمع ۲۵ برند برتر این لیست به چشم می‌خورد. ارزش شرکت گروه سامسونگ کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۷.۳ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال گذشته با افزایش ۵ درصدی روبرو می‌شود. اگرچه این شرکت در رتبه ششم قرار دارد، اما همین امر به سامسونگ اجازه می‌دهد تا از جایگاهی که به مدت طولانی در اختیار آن‌ها است به عنوان با ارزش‌ترین برند در آسیا و اقیانوسیه دفاع کند. همچنین باید اشاره کنیم که شرکت وال‌مارت در رتبه‌ی پنجم این لیست قرار دارد.

درآمدهای سامسونگ در نتیجه‌ی عرضه‌ی محصولات جدیدش افزایش یافته است. در میان بحران زنجیره‌ی تامین جهانی و تقاضای زیاد برای تراشه‌های حافظه، این برند با داشتن درآمدهای بالا در تجارت تراشه از رقبای خود عملکرد بهتری داشته است. علاوه بر این، برای پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کننده، سامسونگ در حال راه‌اندازی یک کارخانه جدید تراشه‌های کامپیوتری در تگزاس به ارزش ۱۷ میلیارد دلار است. این غول فناوری کره‌ای، محصولات الکترونیکی خود را نیز با طیف جدیدی از دستگاه‌های قابل حمل و همچنین لوازم خانه و آشپزخانه گسترش داده است.

هواوی در جایگاه نهمین برند پرارزش سال ۲۰۲۲ قرار دارد و از رتبه‌ی بیست و یکم در سال ۲۰۲۱ صعود محسوسی کرده است. مطمئناً هواوی نسبت به ابتدای تحریم ایالات متحده آمریکا عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. هواوی پس از رشد ۲۹ درصدی به ۷۱.۲ میلیارد دلار، توانست جایگاه خود را در بین ۱۰ برند برتر جهان بازپس گیرد. کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند هواوی تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، اما با افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری داخلی و تحقیق و توسعه و همچنین توجه خدمات ابری، این شرکت خود را به روز‌های خوبش نزدیک‌تر می‌بیند.

در نهایت باید اشاره کنیم که تیک‌تاک عنوان سریع‌ترین برند در حال رشد جهان را در اختیار دارد. با سه برابر شدن ارزش این برند در سال گذشته، تیک‌تاک سریع‌ترین برند در حال رشد جهان است. با رشد خیره کننده ۲۱۵ درصدی، ارزش این شرکت از ۱۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۵۹.۰ میلیارد دلار در سال جاری افزایش یافته است. با محدودیت‌هایی که کووید ۱۹ در سراسر جهان ایجاد کرده، سرگرمی‌های دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های استریم شاهد رشد مداومی بودند و از افزایش کاربران اپلیکیشن تیک‌تاک می‌توان به عنوان گواهی بر چگونگی تغییر مصرف رسانه‌های اجتماعی یاد کرد.