به گزارش سایت طلا،وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو بهصورت زمانبندی تهیه شده است، تصریح کرد: گلایههای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو بجاست و ما بهعنوان وزارت صمت این مسئولیت را میپذیریم.
سیدرضا فاطمی امین در گفتگوی ویژه خبری ابراز کرد: در چند ماه اخیر 6 مرکز تجاری جدید در کشورهای دیگر از جمله ارمنستان و ترکیه ایجاد کردهایم و دو پایانه صادراتی کشور که چالشهایی مانند صادرات فلفل دلمهای به روسیه را حل میکند، فعال شده است.
وی گفت: در این پایانهها مسئله کیفیت و آزمایش محصولهای صادراتی ساماندهی میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 6 رایزن اقتصادی داشتیم که در چند ماه اخیر چهار رایزن اضافه شده است.
آقای فاطمی امین ادامه داد: صادرات فنی و مهندسی نیز از 700 میلیون دلار در سال گذشته به 1.8 میلیارد دلار افزایش یافته و بازگشت ارز 8 درصد بیشتر شده است.
وی گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم 650 مورد تهاتر انجام و رویههای واردات در برابر صادرات بهشدت تقویت شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: زیرساختهای تجارت با رمزارزها ایجاد و موافقتنامههای اقتصادی با کشورهای دیگر در این مدت فعال شده است.
آقای فاطمی امین گفت: در این چند ماه دو ربات جراح به اندونزی صادر کردیم.
وی با یادآوری اینکه تهیه نقشه راه صنعت کشور ضروری است، اذعان کرد: در سالهای گذشته سندهای متعددی تدوین شد، اما در اجرا مشکل داشت و فرایند شفاف و مسیر روشن در این زمینه نداشتیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید در شاخصهای مهم اقتصاد هدفگذاریها، کمی و قابل سنجش باشد و برنامهها رویدادها را شفاف بیان کند.
آقای فاطمی امین افزود: بسیاری از برنامهها کلی و توصیفی هستند و در آنها با جملات و عبارات بازی میشود.
وی گفت: برنامهها باید جامع باشند و به زیرساختها، صادرات و زنجیرهها توجه کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید به اینکه در برنامهریزی باید طراحی به اجرا متصل شود، اضافه کرد: بهعنوان نمونه هیچکس با استفاده از شرکتهای دانشبنیان مخالف نیست، اما سازوکاری که این کار را اجرایی کند، طراحی نشده است.
آقای فاطمی امین گفت: بر اساس اسنادی که در گذشته رشد اقتصادی کشور را هشت درصد پیشبینی میکردند تولید فولاد در سال 1404، حدود 55 میلیون تن برآورد شده بود در حالی که این میزان بر اساس شرایط کشور کاملاً اشتباه است.
وی همچنین گفت: میزانی که ما پیشبینی میکنیم و در حال بررسی آن هستیم 30 تا 40 میلیون تن است البته باید مشخص شود این میزان تولید فولاد چقدر گاز نیاز دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: در یکی دو ماه گذشته قطعی گاز، تولید واحدهای فولاد را دچار مشکل کرد.
آقای فاطمی امین افزود: فارغالتحصیلان بیکار زیادی داریم، اما منابع برای اشتغال آنها کم است بنابراین باید بهسمت صنایعی برویم که فناوری بالا دارند و میتوانند برای فارغالتحصیلان اشتغال ایجاد کنند.
وی گفت: انتخاب فولاد برای این کار اشتباه است، زیرا منابع مالی بسیاری نیاز دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در برنامهریزی برای صنعت اهداف باید به یکدیگر متصل و یکپارچه باشند و نباید نقشه راه، ما را بهسمت برنامهریزی متمرکز ببرد، زیرا برنامهریزیهای کلان نیازمند هماهنگی بینبخشی است.
آقای فاطمی امین گفت: نباید یکنفره فکر کنیم، تصمیم بگیریم و برای اجرا ابلاغ نماییم بلکه باید با مشخص کردن چند اولویت سازوکارها را طراحی کنیم تا فعالان اقتصادی در قالب آن سازوکارها حرکت و اهداف را محقق کنند.
وی متذکر شد: بهعنوان نمونه اتفاقهای بدی در صنعت فولاد ما افتاده است و در این صنعت توازن نداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون در تولید نورد بیش از ظرفیت شمش و تولید فولاد بهویژه در کورههای القائی ظرفیت داریم.
آقای فاطمی امین افزود: چون قیمتها برای شمش و میلگرد دستوری تعیین میشد سرمایهگذاران بر اساس اهداف نادرست سرمایهگذاری کردند.
وی گفت: اکنون قاعده را در بازار گذاشتهایم و قیمتهای واقعی شکل گرفته است بنابراین افزایش دلار در یکی دو ماه گذشته و قطع گاز تأثیر بر قیمت ورق و شمش فولادی نداشت و حتی این قیمتها کاهشی بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اکنون با قیمتهای واقعی برخی صنایع فولادی توجیه اقتصادی ندارند البته از آنها برای تغییر کاربری حمایت میکنیم و معنی حرف ما رها کردن این بخش نیست.
آقای فاطمی امین گفت: طراحی اولویتها پایان کار نیست بلکه باید سازوکارها نیز تعریف شود.
وی با تأکید به "اگر برای هر قسمت یک قیمت بگذاریم بهطور قطع زنجیره نامتوازن میشود"، خاطرنشان کرد: بر این اساس کل زنجیره فولاد را از کنسانتره وارد بورس کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بهدلیل عیار متفاوت سنگ آهن این کالا امکان عرضه در بورس را ندارد.
آقای فاطمی امین گفت: ورود به بورس کالا قیمت واقعی فولاد را مشخص میکند و اهدافی که داریم محقق میشود.
وی افزود: در وزارت صمت چند شاخص اصلی مانند صادرات، ارزش افزوده، اشتغال، منابع لازم برای سرمایه در گردش و ثابت واحدهای تولیدی بر اساس مدلهای کلان اقتصادی طراحی کردهایم و اکنون میدانیم در سال 1401 و پس از آن چقدر پول برای چهکاری میخواهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات بهتنهایی کافی نیست بلکه باید با نوع کالایی که وارد یا صادر میشود برنامه اشتغال نیز داشته باشیم و بدانیم کالایی که صادر میشود چهمیزان فناوری و انرژی به خود اختصاص داده است.
آقای فاطمی امین همچنین گفت: باید نظام رتبهبندی صادرکنندگان تغییر کند یعنی اگر کسی یکمیلیون دلار فولاد صادر کرد با کسی که یکمیلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر میکند برابر نیست.
وی گفت: این روش صادرکنندگان را تشویق و جذب میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سالهای اخیر ظرفیتهایی قابل توجه در شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است، اما بیشتر آنها واحدهای کوچکی هستند که توان مالی و بازار ندارند.
آقای فاطمی امین گفت: اگر در صنایع بزرگ برای شرکتهای دانشبنیان بازار ایجاد کنیم ارزش افزوده به دست میآوریم.
وی افزود: نخستین نکته در بخش دانشبنیان اولویتهای تولید کشور است و اینکه اولویتها باید با شرایط آن کشور از جمله ترکیب جمعیتی، منابع، ظرفیتهای علمی و مبادلات بینالمللی پیوند بخورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات ماشینآلات و تجهیزات تولید برای ما افتخارات بینالمللی ایجاد میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز اینکه 60 درصد برنامهها قابلیت اجرایی ندارند، گفت: الزامات رشد 8درصدی در بودجه 1401 لحاظ شده است.
فاطمی امین در ادامه افزود: ارزش صنعت ماشینسازی، الکترونیک و خودرو از نفت بیشتر شده است و برای توجه به بخش تولید ماشینآلات؛ معاونت ماشینآلات و تجهیزات را در وزارت صمت ایجاد کردیم.
وی گفت: برای حمایت از صنعت ماشینسازی 30 مورد مشوق و رفع موانع را استخراج کردهایم که یکی از آنها تأمین مالی زنجیرهای بر اساس اختصاص اعتبار خرید ماشینآلات داخلی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بخشی از افزایش صادرات به تلاش وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نیرو بازمیگردد و این روند ضرورت همگرایی بیشتر دستگاهها برای افزایش صادرات را نشان میدهد.
آقای فاطمی امین گفت: رئیس جمهور، معاون اول را مأمور ایجاد نهاد بینبخشی برای مدیریت این جریان کرده است.
وی افزود: هر دو هفته یکبار با بانک مرکزی جلسه داریم و مسائل را بررسی و حل میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از این بحثها قرارداد هوشمند و استفاده از رمزارزها در صادرات کشور بوده که عملیاتی شده است.
آقای فاطمی امین تصریح کرد: این موضوعها برای صادرات ما اهمیت دارند و طرفهای خارجی آسانتر با ما کار میکنند.
وی گفت: این کار برای بیتکوین تولیدی، محل مصرف و محل هزینهکرد ایجاد میکند و میتوان با بیتکوین واردات انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: قرارداد هوشمند نیز روابط را بسیار تسهیل میکند.
آقای فاطمی امین گفت: امیدوارم پیش از نوشتن برنامه هفتم توسعه سند راهبردی صنعت کامل شود.
وی با ابراز اینکه 60 درصد برنامهها قابلیت اجرایی ندارند، افزود: بسیاری از آنها دستور کار تهیه برنامه هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: الزامات رشد هشتدرصدی اقتصاد در لایحه بودجه 1401 دیده شده است.
وزیر صمت گفت: برای بهرهبردار جدید معدن خواف چندین گزینه مطرح است و در حال بررسی هستیم تا بدون رانت، بهرهبردار مشخص شود و بهزودی فعالیت معدن انجام شود.
فاطمی امین درباره وضعیت بهرهبرداری از معدن خواف گفت: بهرهبردار این معدن در بخشهای مختلف تخلفاتی داشت که در آن مقطع (در سال 98) سازمان بازرسی مکاتباتی با وزارت صمت داشت و بیان کرد که بهدلیل تخلفات، مجوز بهرهبردار این واحد تمدید نشود.
وی ادامه داد: طبق نامه شورایعالی معادن در سال 98، مصوب شد تا پایان دوره بهرهبرداری، کار ادامه پیدا کند و بعد از پایان مهلت، مجوز این بهرهبردار تمدید نشود.
وی افزود: همکاران ما اقداماتی برای جابهجایی بهرهبردار، انجام دادند تا بهرهبردار جدید کار را بهعهده بگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز "نیمی از چالش شاغلین این واحد حل شده است"، گفت: معدن خواف 700 نفر شاغل دارد که از این تعداد 400 نفر در پروژهای دیگر مشغول به کار شدند و بقیه بهزودی شاغل میشوند.
وی اظهار کرد: بهدلیل موقعیت خاص این معدن، اینکه به چهکسی واگذار شود باید دقت شود تا باعث ایجاد رانت نشود.
* وزیر صمت: مسئولیت کیفیت خودرو را میپذیریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو بهصورت زمانبندی تهیه شده است، تصریح کرد: گلایههای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو بجاست و ما بهعنوان وزارت صمت این مسئولیت را میپذیریم.
فاطمی امین درباره کیفیت خودروها اضافه کرد: در این زمینه در سطح دولت و قطعهسازان و خودروسازان باید کار کنیم و دو ماه است پیشنویس برنامه راهبردی خودرو تهیه شده است و منتظر دریافت نظرها برای نهایی کردن آن هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: یکی از کارها که باید در سطح دولت برای صنعت خودرو انجام شود، نظارت و شفافیت است.
آقای فاطمی امین گفت: 70 درصد کیفیت خودرو به قطعه و 30 درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد، اما اگر روابط خودروساز و قطعهساز درست نباشد و خودروساز بهموقع پول قطعهساز را ندهد، قطعهساز نیز بهدلیل زیان کیفیت قطعات را کاهش میدهد و خودروساز نیز، چون نمیتواند خط تولید را متوقف کند، همان قطعه بیکیفیت را استفاده میکند.
وی با بیان اینکه حدود 15 سال است مفهوم ردهبندی در صنعت خودروسازی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: یک خودروساز با 800 قطعهساز روبهرو است که اگر یک قطعه بیکیفیت باشد چند بخش خودرو دچار مشکل میشود، اما با ایجاد چند مجموعه که قسمتهای مختلف خودرو را با قطعات قطعهسازان مونتاژ میکنند میتوان با افزایش کیفیت خودرو قیمت آن را کاهش داد و تحقیق و توسعه را توزیع کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان استاندارد برای شمارهگذاری خودروها ضوابطی را برای خودروسازان قرار داد که آنها پذیرفتند و تعهد دادند.