سایت خبری طلا

۷ روش نه‌چندان جالب سازندگان گوشی موبایل برای افزایش سود

منبع: دیجی مگ


این روزها بازار گوشی‌های موبایل به حدی رقابتی شده که حتی گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه هم جذابیت زیادی پیدا کرده‌اند.


به گزارش موبوایران، این روزها بازار گوشی‌های موبایل به حدی رقابتی شده که حتی گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه هم جذابیت زیادی پیدا کرده‌اند. به همین خاطر کاربران با پرداخت قیمت‌های مناسب، می‌توانند به گوشی‌های خیلی خوبی مانند وان‌پلاس نورد ۲، پوکو F3 و گلکسی A52 دسترسی داشته باشند. اما در این میان، شرکت‌ها برای کاهش قیمت گوشی‌ها باید ویژگی‌هایی را فدا کنند. اگرچه این موضوع تا حدی قابل درک است، اما برخی اقدامات ناامیدکننده هستند و به‌خصوص وقتی که برای پرچم‌داران هم چنین کارهایی انجام می‌شود، صدای کاربران زیادی درمی‌آید. در ادامه به ۷ راهکار شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش سود حاصل از فروش آن‌ها می‌پردازیم.

۱. حذف دوربین تله‌فوتو

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سود حاصل از فروش پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه و گوشی‌های میان‌رده، حذف دوربین تله‌فوتو است. در حقیقت این روزها فقط شمار اندکی از پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه همراه با دوربین تله‌فوتو راهی بازار می‌شوند.

این در حالی است که تا چند سال قبل اینگونه نبود. به عنوان مثال سری شیائومی می ۹T، وان‌پلاس ۷T و ریلمی X2 پرو همگی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت داشتند و با دوربین تله‌فوتو به دست کاربران رسیدند. اما حالا شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس، شیائومی، گوگل، اپل و دیگران برای پرچم‌داران ارزان‌قیمت خود معمولا چنین دوربینی را کنار می‌گذارند. در عوض، بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که به استفاده از دوربین اولترا واید، ماکرو یا ترکیب این دو ادامه دهند.

روی هم رفته دوربین‌های تله‌فوتو برای کاربران زیادی اهمیت قابل توجهی دارند. البته در این میان باید به بهره‌گیری گوشی‌های جدید از اینترنت ۵G هم اشاره کنیم که هزینه‌های برخی قطعات را افزایش داده و حالا که دیگر قیمت قطعات مربوط به این تکنولوژی کاهش زیادی داشته‌اند، شرکت‌ها می‌توانند بار دیگر به بهره‌گیری از دوربین‌های تله‌فوتو روی بیاورند. در همین زمینه می‌توانیم به سامسونگ اشاره کنیم که برای گلکسی S20 و S21 فن ادیشن از چنین دوربینی استفاده کرده است.

۲. استفاده از بدنه‌ی پلاستیکی

از دیگر روش‌های مورد استفاده برای کاهش هزینه‌های ساخت، می‌توانیم به بهره‌گیری از مواد ارزان‌تر برای بدنه‌ی گوشی‌های موبایل اشاره کنیم. سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که حتی برای تعدادی از پرچم‌داران خود چنین رویکردی اتخاذ کرده است. به عنوان مثال می‌توانیم گلکسی نوت ۲۰ را نام ببریم که با قیمت ۱۰۰۰ دلار راهی بازار شد ولی از بدنه‌ی پلاستیکی بهره می‌برد. از آن زمان، بدنه‌ی پلاستیکی برای گوشی‌هایی مانند گلکسی S21، S20 فن ادیشن و S21 فن ادیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه برخی کاربران استفاده از بدنه‌ی پلاستیکی را به بدنه‌ی شیشه‌ای ترجیح می‌دهند، اما برخی دیگر می‌گویند که چنین بدنه‌هایی یادآور گوشی‌های ارزان‌قیمت هستند. با وجود اینکه عملی کردن این تصمیم برای گوشی‌های مقرون به صرفه منطقی محسوب می‌شود، اما مطمئنا کاربری که می‌خواهد یک پرچم‌دار هزار دلاری بخرد انتظار ندارد که گوشی موردنظر با بدنه‌ی پلاستیکی به دست او برسد.

۳. کنار گذاشتن گواهی IP

یکی دیگر از روش‌های نه‌چندان خوشایند شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها، عدم دریافت گواهی IP است. این گواهی به زبان ساده میزان مقاومت گوشی موردنظر در برابر نفوذ آب و گرد و غبار را نشان می‌دهد. وان‌پلاس از جمله شرکت‌هایی است که در این زمینه ید طولایی دارد. به عنوان مثال این شرکت برای سری وان‌پلاس ۷ اعلام کرد که این گوشی‌ها ضدآب هستند ولی برای اینکه هزینه‌ها را کاهش بدهد، گواهی IP را برای آن‌ها دریافت نکرده است.

اما با عرضه‌ی وان‌پلاس ۸ و ۹ اوضاع پیچیده‌تر شد. مدل‌هایی که از طرف اپراتور مخابراتی T-Mobile راهی بازار آمریکا شدند، از این گواهی بهره می‌بردند ولی دیگر مدل‌های مربوط به بازارهای مختلف، از این گواهی بهره‌مند نشدند. با این حال، مدل جهانی وان‌پلاس ۹ پرو از گواهی IP68 بهره می‌برد.

۴. عدم توجه به آپدیت‌های نرم‌افزاری

آپدیت‌های نرم‌افزاری برای گوشی‌های موبایل اهمیت زیادی دارند زیرا ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌دهند، باگ‌ها را برطرف می‌کنند و حفره‌های امنیتی را اصلاح می‌کنند. اما متاسفانه، برخی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها در این زمینه خساست به خرج می‌دهند. شرکت‌هایی مانند موتورولا و نوکیا برای برخی از گوشی‌های خود فقط یک نسخه‌ی جدید اندروید را منتشر می‌کنند. همچنین شیائومی و ویوو هم ماه‌ها قبل اعلام کردند که برای برخی از گوشی‌ها ۳ نسخه‌ی جدید اندروید را ارائه خواهند داد ولی در لیست آن‌ها نام چندین پرچم‌دار جدید دیده نمی‌شود.

روی هم رفته انتشار آپدیت برای گوشی‌های موبایل فرایند زمان‌بری محسوب می‌شود و هزینه‌های زیادی دارد. اما در همین رابطه باید به سامسونگ اشاره کنیم که متعهد شده برای بسیاری از گوشی‌های خود ۳ نسخه‌ی جدید اندروید را منتشر کند. در نتیجه شمار مشتریان وفادار به برند سامسونگ افزایش پیدا می‌کند و این افراد برای خرید گوشی بعدی، باز هم از بین محصولات سامسونگ دست به انتخاب می‌زنند.

۵. ارائه‌ی شارژر با سرعت پایین‌تر

از دیگر تاکتیک‌های مورد علاقه‌ی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها، می‌توانیم به ارائه‌ی شارژرهایی اشاره کنیم که سرعت آن‌ها پایین‌تر از حد توان گوشی است. به عنوان مثال، گوشی گلکسی S20 فن ادیشن از سرعت شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند ولی با شارژر ۱۵ واتی عرضه شده است. برخی بر این باور هستند که این شرکت‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ها چنین کاری را انجام می‌دهند ولی برخی دیگر می‌گویند که با این کار، شماری از کاربران شارژر ۲۵ واتی خریداری می‌کنند و در نتیجه سامسونگ درآمد بیشتری کسب می‌کند.

از سوی دیگر، برخی گوشی‌ها با شارژر سریع‌تر از توان گوشی موردنظر راهی بازار می‌شوند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ شیائومی می ۱۰ با شارژر ۶۵ واتی عرضه شد و این در حالی بود که گوشی موردنظر از سرعت شارژ ۵۰ وات پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر کاربران این گوشی می‌توانند از این شارژر برای کارهایی مانند شارژ لپ‌تاپ و دیگر گجت‌ها استفاده کنند.

۶. حذف شارژر

اپل اولین شرکتی بود که حذف شارژر از جعبه‌ی گوشی‌ها را آغاز کرد و همانطور که انتظار داشتیم، برخی از شرکت‌ها هم این ایده را عملی کرده‌اند. اپل و سامسونگ کمک به وضعیت محیط زیست را به عنوان هدف اصلی این کار عنوان کرده‌اند. اپل در سال ۲۰۲۱ گزارشی منتشر کرد که در آن آمده با حذف شارژر، اندازه‌ی جعبه‌ی آیفون کاهش پیدا می‌کند و به همین خاطر برای حمل و نقل آن‌ها وسایل کمتری مورد استفاده قرار می‌دهد. در نتیجه، آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل و نقل این گجت‌ها هم پایین می‌آید. در این میان، تمام کاربران می‌دانند که حفظ محیط زیست تنها دلیل اپل برای انجام این کار نیست و اپل با فروش شارژرها، سود هنگفتی را راهی خزانه‌ی خود می‌کند.

از سوی دیگر، شیائومی نشان داد که در این زمینه امکان بهره‌گیری از رویکرد بهتری وجود دارد. به طور مشخص باید به گوشی می ۱۱ اشاره کنیم که شیائومی اعلام کرد کاربران چینی می‌توانند این گوشی را همراه با شارژر یا بدون شارژر دریافت کنند و بین این دو مدل هم از نظر قیمت هیچ تفاوتی وجود ندارد. بنابراین امیدواریم اگر شرکت‌ها واقعا نگران محیط زیست هستند، چنین رویکردی را در نظر بگیرند یا اینکه حداقل قیمت شارژرها را پایین بیاورند.

۷. پایین بودن رفرش ریت نمایشگر

طی چند سال گذشته، نمایشگرهای مبتنی بر رفرش‌ریت بالا به پدیده‌ای همه‌گیر تبدیل شده‌اند و حتی در گوشی‌های ارزان‌قیمت هم چنین نمایشگرهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما متاسفانه برخی شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها، از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند. زمانی که گوشی موردنظر قیمت پایینی دارد یا مثلا از باتری کوچکی بهره می‌برد، استفاده از نمایشگر ۶۰ هرتزی اقدامی منطقی محسوب می‌شود.

اما مثلا گوشی‌های گران‌قیمتی مانند ال‌جی V60 و آیفون ۱۲ پرو مکس هم با چنین نمایشگرهایی عرضه شده‌اند. این شرکت‌ها صرفا برای افزایش سود حاصل از فروش گوشی‌های موردنظر دست به انجام این کار زده‌اند و غیر از این موضوع نمی‌توانیم به دلیل مشخص دیگری اشاره کنیم. خوشبختانه این روند در سال ۲۰۲۱ کنار گذاشته شده و امیدواریم شرکت‌ها دیگر دست به انجام چنین کاری نزنند.