به گزارش موبوایران، بر اساس گزارشهای Counterpoint Research و Omdia، علیرغم مشکلات زنجیره تامین در سال گذشته، بازار گوشیهای هوشمند موفق شد سال به سال رشد کند. برندگان کلی بازار، دو شرکت معمولی اپل و سامسونگ بودند، طبق گزارش ها، سامسونگ در سال 2021 در مجموع پیشتاز بود در حالی که اپل در سه ماه آخر سال تسلط داشت.
اینکه چه کسی برنده شد و چه کسی دوم شد بستگی به یک موضوع دارد. با نگاهی به کل بازار سالانه، هر دو سامسونگ و اپل به ترتیب با 271 میلیون دستگاه و 238 میلیون دستگاه فروش در صدر قرار گرفتند. در پایان سال، آیفون با فروش 87 میلیون محصول برتری داشت.
انتظار می رود با عرضه سری آیفون 13، قیمت کلی آیفون در 3ماهه چهارم برای اولین بار از 1000 دلار فراتر رود. جوسی هانگ، مدیر ارشد Omdia گفت: این منجر به نرخ رشد بالاتر درآمد در مقایسه با تعداد واحدها شد.
اگرچه سامسونگ ترکیبی از محصولات درجه یک مانند اپل را نداشت، اما محصولات تاشو این شرکت در بازار گرانقیمت به خوبی عمل میکنند.
اپل و سامسونگ تنها کسانی نبودند که سال های خوبی داشتند. شیائومی در جایگاه سوم است و در سال 2021 به طور کلی 190 میلیون فروش داشت. این شرکت با گوشی هایی مانند آنر 50 و 50 پرو به صورت قوی بازگشته است و حتی قصد دارد در دنیای گوشی های تاشو قدم بگذارد. این برند در سال 2021، 40 میلیون دستگاه فروخت. موتورولا به دلیل غیبت الجی همچنان شاهد رشد در بازار کمتر از 300 دلاری ایالات متحده است، در حالی که در آمریکای لاتین و اروپا با طیف وسیعی از تلفنهای دارای مشخصات خوب در حال گسترش است.
شایان ذکر است که بسیاری از مواردی که بازار گوشیهای اندرویدی را محدود میکرد، مشکلات عرضه بود که در همهگیری نیز تشدید شد. تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر وضعیت بد گذشته است و رشد گوشی در سال 2022 خواهد بود.
سال 2021 سال سختی بود، با کمبود قطعات فشار بیشتری را بر بازاری که با مشکلات ماندگار کووید-19 مبارزه میکرد، اضافه کرد. با این حال، به رغم خطر تجدید حیات در پایان سال گذشته، جهان به آرامی در بالای همه گیری قرار می گیرد و با توجه به اینکه امیدواریم مشکلات عرضه در اواسط سال جاری به پایان برسد، دلیلی برای خوش بین بودن وجود دارد.