کاربران واتسآپ بهزودی میتوانند به پیامهای دریافتی خود واکنش نشان دهند
شرکت متا بهعنوان مالک پیامرسان واتسآپ در تدارک انتشار یک بهروزرسانی جدید برای اپلیکیشن مخصوص پلتفرمهای اندروید و iOS است.
به گزارش موبوایران، شرکت متا بهعنوان مالک پیامرسان واتسآپ در تدارک انتشار یک بهروزرسانی جدید برای اپلیکیشن مخصوص پلتفرمهای اندروید و iOS است. در این ورژن جدید امکان ارائه واکنش به پیامهای طرفین فراهم خواهد شد. در حال حاضر این بهروزرسانی مراحل نهایی تست بتا را پشت سر میگذارد. با اینحال هنوز مشخص نیست که نسخه پایدار مشخصه مذکور دقیقا چه زمانی ارائه خواهد شد.
اکنون مدتهاست که شاهد انتشار شایعات متعدد پیرامون امکان پاسخگویی به پیامها از طریق ایموجی در واتسآپ هستیم؛ اما توسعهدهندگان از تصمیمگیری در رابطه با طراحی ظاهری این مشخصه ناتوان بودند. اکنون بهنظر میرسد که این موضوع بالاخره حل و فصل شده و تصاویر اسکرینشات منتشر شده از نسخه تست، ظاهر نهایی مشخصه مذکور را نمایش میدهند.
در حال حاضر تعداد شکلکها برابر با 6 عدد بوده و در رابطه با مکانیسم فراخوانی پنل ایموجیها جهت نمایش واکنش به یک پیام هیچ درک درستی وجود ندارد. واتسآپ آخرین پیامرسان بزرگی است که از این قابلیت بهرهمند میشود.
مشخصه مذکور نخستین بار در برنامه پیامرسان iMessage اپل پیادهسازی شد. سپس فیسبوک با الهام گرفتن از این ایده، امکان ارائه واکنش به پیامها را به شبکه اجتماعی فیسبوک و سپس اینستاگرام اضافه کرد. نهایتا در اواخر سال گذشته میلادی، قابلیت واکنش به پیامها در تلگرام نیز ظاهر شد.
حریم خصوصی واتسآپ
کمیسیون اروپا اخیرا اعلام کرد که برنامه پیامرسان فوری شرکت متا (فیسبوک) موسوم به واتسآپ بایستی پیرامون برخی تغییرات اخیرا اعمال شده در زمینه خدمات و حریم خصوصی شفافسازی نماید. کمپانی بایستی ظرف مدت 1 ماه این شفافسازی را عملیاتی نموده و پیروی خود از قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان در اتحادیه اروپا را به اثبات برساند. پیش از این کمیسیون اروپا ضمن ابراز نگرانی اعلام کرده بود که مصرفکنندگان از پیامدهای تصمیم خود مبنی بر پذیرش یا رد شرایط خدماتی جدید واتسآپ اطلاع چندانی ندارند.
دیدیر ریندرز؛ کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیهای اعلام کرد: “واتسآپ بایستی به جامعه اطمینان دهد که کاربران قادر به درک مجوزهای صادر شده و اطلاع از نحوه بهکارگیری دادههای شخصی خود توسط این پیامرسان خواهند بود. بهعنوان مثال کاربران بایستی بدانند که دادههای آنها با کدام یک از شرکای تجاری و در چه موقعیتهایی به اشتراک گذاشته میشوند. واتسآپ بایستی تعهد بدهد که تا پایان ماه فوریه، کلیه نگرانیهای ما را به نحوی برطرف نماید.”
در سپتامبر سال گذشته این پیامرسان بهدلیل عدم شفافیت در زمینه اشتراکگذاری دادههای شخصی کاربران خود با جریمه 225 میلیون یورویی (266 میلیون دلاری) از سوی کمیسیون حفاظت داده ایرلند (DPC) بهعنوان رگولاتوری اصلی واتسآپ در اتحادیه اروپا مواجه شد.
واتسآپ در ژانویه سال گذشته از سیاست جدید خود در زمینه حفظ حریم خصوصی رونمایی کرد. سیاست جدید به این پیامرسان امکان میدهد تا دادههای کاربران و جزئیات مربوط به تعاملات پلتفرم را با شرکت مادر خود یعنی متا به اشتراک بگذارد. این اقدام واتسآپ با مخالفت شدید بسیاری از کاربران مواجه شد.
در ماه جولای، گروه مصرفکنندگان اروپا موسوم به BEUC شکایت خود از واتسآپ را تسلیم کمیسیون اروپا کرد. در این شکایت ادعا شده که واتسآپ از ادای توضیحات ساده پیرامون سیاست جدید خود در زمینه حفظ حریم خصوصی و تفاوتهای آن با ورژن پیشین ناتوان است. درک پیامدهای ناشی از تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی واتسآپ برای کاربران این پیامرسان دشوار است.
بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان در اتحادیه اروپا، مشاغل بایستی شرایط قرارداد و ضوابط ارتباطات تجاری را بهصورت واضح و شفاف بیان کنند. بنابراین رویکرد مبهم واتسآپ در واقع ناقض قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان در اتحادیه اروپا است.