چرا گوشی‌های شیائومی در بازار آمریکا به فروش نمی‌رسند؟

شیائومی مانند بسیاری از شرکت‌های چینی در ابتدا فقط در بازار این کشور فعالیت می‌کرد اما بعد از موفقیت‌های چشم‌گیر، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند وارد بازار دیگر کشورها شوند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، شیائومی مانند بسیاری از شرکت‌های چینی در ابتدا فقط در بازار این کشور فعالیت می‌کرد اما بعد از موفقیت‌های چشم‌گیر، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند وارد بازار دیگر کشورها شوند. ۷ سال قبل گوشی‌های شیائومی وارد بازار هند شدند و همچنان این بازار برای شیائومی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما در کنار چین و هند، آمریکا هم یکی از مهم‌ترین بازارهای موبایل محسوب می‌شود که این شرکت در آن منطقه فعالیتی ندارد.

شیائومی حالا با حضور رسمی در بیش از ۵۰ کشور جهان، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی در جهان است. با وجود اینکه این شرکت در سال ۲۰۱۶ موفق به ورود در بازار آمریکا شد، اما فقط محصولاتی مانند پاوربانک، پروژکتور، لامپ‌های هوشمند و دیگر گجت‌های این‌چنینی را به طور رسمی به دست کاربران آمریکایی می‌رساند. گوشی‌های این شرکت به طور رسمی در آمریکا در دسترس کاربران نیستند و به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک هم این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

دلیل اصلی عدم فروش گوشی‌های شیائومی در بازار آمریکا مربوط به مدل کسب‌وکار این شرکت است. همانطور که احتمالا می‌دانید، سود این شرکت از فروش گوشی‌ها حداکثر ۵ درصد است و به همین خاطر محصولات شیائومی به دلیل قیمت پایین و امکانات جذاب مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند. اما در حالی که این استراتژی به شیائومی اجازه داده در بازارهای مختلف روزبه‌روز بزرگ‌تر شود، اما چنین رویکردی مورد پسند اپراتورهای مخابراتی فعال در آمریکا نیست.

در همین زمینه می‌توانیم به شرکت چینی وان‌پلاس اشاره کنیم. این شرکت سال‌ها قبل وارد بازار موبایل آمریکا شد اما فقط تعداد محدودی از کاربران آمریکایی گوشی‌های آن را می‌خریدند. اما از سال ۲۰۱۸ که همکاری وان‌پلاس با اپراتور T-Mobile آغاز شده، آمار فروش گوشی‌های این شرکت به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۱ هم وان‌پلاس تنها برندی بود که در بازار آمریکا با رشد روبرو شد.

بنابراین اگر شیائومی بخواهد با اپراتورهای آمریکایی همکاری کند، باید بودجه‌ی هنگفتی را به این موضوع اختصاص دهد و در ضمن قیمت گوشی‌های خود را هم باید بیشتر کند. اگرچه در حال حاضر کاربران ساکن کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان، اسپانیا، فرانسه و دیگر مناطق به راحتی قادر به خرید گوشی‌های این شرکت هستند، اما شیائومی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ورود به بازار آمریکا ندارد.

یکی از مدیران ارشد شرکت تحقیقاتی IDC در این زمینه به افزایش تنش‌های بین آمریکا و چین هم اشاره کرده است. او می‌گوید: «به خصوص بعد از اتفاقاتی که در مورد هواوی رخ داد، حتی اگر دولت آمریکا و اپراتورهای مخابراتی آماده‌ی همکاری با شیائومی باشند، فکر نمی‌کنم هیچ برند چینی بخواهد سرمایه‌ی هنگفتی را در بازاری قرار دهد که هر روز ممکن است با تصویب یک قانون جدید فعالیت آن‌ها ممنوع شود.»

حتی اگر شیائومی علاقه‌مند به حرکت در آب‌های متلاطم سیاسی باشد، باید با این واقعیت روبرو شود که بازار آمریکا به‌خصوص در زمینه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالا در دستان دو شرکت سامسونگ و اپل قرار دارد. این دو شرکت در مجموع حدود ۸۰ درصد از بازار آمریکا را تشکیل می‌دهند و به همین خاطر شرکتی مانند شیائومی برای حضور گسترده در این بازار باید تا سال‌ها مبالغ هنگفتی را در زمینه‌ی تبلیغات هزینه کند که البته حتی با این نوع اقدامات هم تضمینی برای موفقیت چنین شرکت‌هایی وجود ندارد.

شیائومی بدون اینکه حتی یک گوشی را به طور رسمی در بازار آمریکا به فروش برساند، توانسته رتبه‌ی سوم بازار موبایل را از آن خود کند. در همین رابطه تحلیلگران می‌گویند که رشد شگفت‌انگیز شیائومی در دو سال گذشته به لطف سقوط هواوی ممکن شده است. اما حالا که هواوی عملاً دیگر در بازار جهانی حضور ندارد، شیائومی صرفاً با بهره‌گیری از قدرت برند خود باید بتواند سهم بازار شرکت‌هایی مانند سامسونگ را تصاحب کند.

البته شیائومی باید با رقبای قدرتمندی مانند اوپو، ویوو و ریلمی هم رقابت کند که تمام این شرکت‌ها به همراه وان‌پلاس زیرمجموعه‌ی هلدینگ BBK هستند. بنابراین باید ببینیم آیا روند رشد شیائومی در سال ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا می‌کند یا نه.