تغییرات طراحی ماکان T نیز نسبت به تریمهای دیگر خیلی چشم گیر نیست، اما همین تغییرات اندک نیز به اسپرت شدن تریم جدید پورشه ماکان کمک کرده است. مثلا آینههای جانبی، اسپویلر سقف و برخی از قطعات روی سپر به رنگ خاکستری درآمده اند. اگزوزها به مشکی تغییر رنگ داده اند و چرخهای ۲۰ اینچی ماکان S نیز به ماکان T افزوده شده است.
فرارو نوشت:ماکان T نسخه ۲۰۲۳ از سوی کمپانی آلمانی پورشه معرفی شد. این کراس اوور که برای نخستین بار در میان شاسی بلندهای این کمپانی نشان تورینگ را دریافت کرده، بین مدل پایه و ماکان S قرار میگیرد. پس حالا در نخستین گام میدانیم که T معادل همان تورینگ است. پیش از این پورشه نسخه تورینگ مدلهای ۷۱۸ و ۹۱۱ را عرضه کرده بود.
به گزارش فرارو، به شکل سنتی پورشه شکاف بین تریمهای پایه و میان رده را در خط تولید خود، با مدلهای تورینگ پر میکند. مدلهایی که از نظر قیمت و تجهیزات متوسط محسوب میشوند. با این وجود حالا در گام دوم میدانیم که نباید از ماکان T انتظار بهترینهای رده خودش را داشته باشیم، اما همچنان انتظار داریم که در پورشه ماکان T نسخه ۲۰۲۳ چیزی بیش از حداقلهای نسخه پایه دیده شود.
البته برای ما ایرانیها پورشه ماکان، خودرویی نیست که از نزدیک ندیده باشیم، حتی اگر ورود خودروهای لوکس خارجی از چهار سال قبل به ایران ممنوع شده باشد. چرا که حداقل مدلهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پورشه ماکان در جادههای ایران خودنمایی میکنند.
این کراس اوور جذاب در بازار ایران بسته به سال تولید و کارکرد قیمتهای متفاوتی دارد. اما بیشتر پورشه ماکانهای بازار تولید سال ۲۰۱۷ هستند. قیمت این مدلها از ۵ میلیارد تومان شروع میشود و به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم میرسد. مدل ۲۰۱۸ این شاسی بلند نیز، با هر کارکردی زیر ۷ میلیارد تومان در بازار پیدا نمیشود.
مشخصات ماکان T نسخه ۲۰۲۳؛ چه تفاوتهایی با نسخه پایه وجود دارد؟
کمپانی آلمانی پورشه میگوید که پیشرانه اولیه ماکان در نسخه T حفظ شده است. با این وجود نسخه ۲۰۲۳ این شاسی بلند لوکس، به یک موتور توربوشارژ ۲ لیتری مجهز است. پیشرانه ای که قادر به تولید قدرت ۲۶۱ اسب بخاری (۱۹۵ کیلووات) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری است. این نیرو نیز به وسیله یک گیربکس هفت سرعته PDK به هر چهار چرخ منتقل میشود.
طبق اعلام مسئولان این شرکت، ماکان T میتواند در ۵.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که ۰.۲ ثانیه سریعتر از مدل پایه است. حداکثر سرعت نیز حدود ۲۳۱ کیلومتر در ساعت است. با این وجود حالا در گام سوم هم میدانیم که در بخش فنی، ماکان T تفاوت چندانی با نسخه پایه ندارد. اما پورشه اعلام کرده که بیشتر تفاوتها در بخش تجهیزات و آپشنها است.
تغییرات طراحی ماکان T نیز نسبت به تریمهای دیگر خیلی چشم گیر نیست، اما همین تغییرات اندک نیز به اسپرت شدن تریم جدید پورشه ماکان کمک کرده است. مثلا آینههای جانبی، اسپویلر سقف و برخی از قطعات روی سپر به رنگ خاکستری درآمده اند. اگزوزها به مشکی تغییر رنگ داده اند و چرخهای ۲۰ اینچی ماکان S نیز به ماکان T افزوده شده است.
صندلیهای اسپرت گرم شونده هشت جهته ردیف جلو با تریم ویژه ماکان T، فرمان اسپرت استاندارد، کرونومتر اسپورت کرونو روی داشبورد و علامت ماکان T در رکاب درها، تغییراتی است که در این محصول نسبت به نسخه پایه وجود دارد.
در مورد تجهیزات فنی ماکان T نیز گفته میشود که این کراس اوور از پکیج اسپورت کورونو و سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه، به عنوان تجهیزات استاندارد برخوردار است. البته مشتریان این شاسی بلند لوکس میتوانند سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر را به شکل اختیاری انتخاب کنند. علاوه بر این یک سیستم تقسیم گشتاور پورشه نیز تحت نام (Porsche Torque Vectoring Plus) وجود دارد، اما این آپشن مانند سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر، یک گزینه اضافی است و به شکل اختیاری اضافه میشود.
اما مهمتر از همه بحث قیمت این کراس اوور لوکس است که هنوز پورشه اعلام نکرده است. اما همانطور که پیشتر گفتیم، ماکان T تریمی بین نسخه پایه و ماکان S است؛ بنابراین باید قیمتی ما بین این دو تریم داشته باشد. در حال حاضر ماکان پایه و ماکان S به ترتیب با قیمتهای ۵۴ هزار و ۹۰۰ دلار و ۶۵ هزار و ۴۰۰ فروخته میشود. برخی از کارشناسان حوزه خودرو پیش بینی میکنند که پورشه ماکان T با قیمت ۶۲ هزار دلار عرضه شود.