به گزارش موبوایران، رفرش ریت نمایشگر گوشیهای سری S22 طی روزهای اخیر سروصدای زیادی راه انداخته است. در همین رابطه سایت GSMArena گزارش مفصلی را در مورد رفرش ریت نمایشگرهای گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا منتشر کرده که تصویر کاملتر و بهتری را در مورد این موضوع ترسیم میکند؛ کاری که سامسونگ نتوانسته انجام دهد.
بر اساس اعلام سامسونگ، نمایشگر گلکسی S22 اولترا میتواند رفرش ریت بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز را ارائه کند و کاربران S22 و S22 پلاس با رفرش ریت بین ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز روبرو میشوند. همانطور که احتمالا میدانید، سامسونگ در ابتدا ادعای دیگری را در مورد S22 و S22 پلاس مطرح کرده بود که مدتی بعد این ادعا را تغییر داد. اما مشکل این است که اگرچه ادعای اولیه صحت نداشت، در این میان اعداد جدید هم درست نیستند.
قبل از پرداخت به موضوع اصلی، باید به تفاوت رفرش ریت و فریم ریت بپردازم که بسیاری از کاربران این دو مفهوم را یکسان در نظر میگیرند. به زبان ساده، عدد فریم ریت به زبان ساده میگوید که در هر ثانیه چند فریم توسط GPU رندر شده ولی رفرش ریت تعداد بهروزرسانی نمایشگر در هر ثانیه را نشان میدهد.
با بررسیهای صورت گرفته روی API های اندروید ۱۲ در گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا، اعداد ۱۰، ۲۴، ۳۰، ۴۸، ۶۰، ۹۶ و ۱۲۰ هرتز برای رفرش ریت این نمایشگرها به دست آمده اما بعد از مدتها بررسی، نمایشگر گلکسی S22 پلاس نمیتواند رفرش ریت پایینتر از ۲۴ هرتز را ارائه دهد. این یعنی نمایشگر موردنظر حتی نسبت به ادعای سامسونگ هم عملکرد بهتری ارائه میکند. اما در مورد اینکه چرا در API مربوط به S22 اولترا رفرش ریت ۱ هرتز لیست نشده، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
باید خاطرنشان کنیم رفرش ریت واقعی با اعداد ذکر شده مرتبط است اما یکسان نیست. سامسونگ در منوی مربوط به توسعهدهندگان یک ابزار مفید به نام GPU Watch قرار داده که البته برای بررسی فریم ریت مورد استفاده قرار میگیرد. فریم ریت نمایشگر S22 پلاس هنگام نمایش عکسهای ثابت به ۱ میرسد ولی در همین شرایط معمولا با رفرش ریت ۲۴ هرتز روبرو میشویم.
با توجه به بررسیهای انجام شده، رفرش ریت S22 پلاس با سرعت بسیار زیادی کاهش و افزایش پیدا میکند. به همین خاطر حتی اگر برای لحظهای نمایشگر را لمس نکنید و محتوای آن تغییر نکند، رفرش ریت با سرعت قابل توجهی پایین میآید. با وجود اینکه حداقل رفرش ریت این نمایشگر ۲۴ هرتز است، اما فریم ریت مربوط به پردازندهی گرافیکی تا عدد ۱ هم پایین میآید و همین موضوع باعث میشود که GPU متحمل فشار کمتری شود.
از سوی دیگر، باید به عملکرد عالی نمایشگر S22 پلاس هنگام اجرای بازی هم اشاره کنیم. به عنوان مثال زمانی که فریم ریت ۲۴ را برای بازی انتخاب کنید، این نمایشگر هم رفرش ریت را بر روی ۲۴ هرتر تنظیم میکند. همین موضوع برای دیگر فریمریتها هم انجام میشود. همچنین هنگام پخش ویدیوهای یوتیوب هم نمایشگر موردنظر به صورت خودکار همین رویکرد را تکرار میکند.
با توجه به این شرایط، آیا نمایشگر LTPO استفاده شده برای گلکسی S22 اولترا هیچ مزیتی نسبت به نمایشگرهای LTPS گلکسی S22 و S22 پلاس ندارد؟ در این زمینه باید بگوییم که مهمترین مزیت نمایشگر موردنظر هنگام نمایش ویدیوهای HDR نمود پیدا میکند. به طور مشخص زمانی که در گوشی S22 پلاس محتوای HDR نمایش داده میشود، رفرش ریت فارغ از فریمریت ویدیو بر روی ۱۲۰ هرتز تنظیم میشود که این رویکرد اصلا برای شارژ باتری خوب نیست. اما متاسفانه مزیت نمایشگر S22 اولترا در همین نقطه به پایان میرسد و علیرغم ادعای سامسونگ، رفرش ریت آن هیچوقت به ۱ هرتز نمیرسد و مانند مدل پلاس حداقل رفرش ریت ۲۴ هرتز را ارائه میدهد.
در نهایت باید خاطرنشان کنیم این بررسیها با نسخهی فعلی نرمافزار گوشیهای موردنظر انجام شده و شاید در آینده با انتشار آپدیتهای مختلف، وضعیت آنها تغییر پیدا کند. به طور مشخص باید به رفرش ریت ۱۰ هرتز برای گلکسی S22 پلاس اشاره کنیم که باید ببینیم آیا این مشخصه در آیندهی نزدیک فعال میشود یا نه. در مورد گلکسی S22 اولترا هم باید ببینیم آیا سامسونگ وعدهی رفرش ریت ۱ هرتزی را عملی خواهد کرد؟