سایت خبری طلا

سازمان حج و زیارت از هزینه سفر عتبات سودی نمی‌برد

منبع: فارس


معاون عتبات سازمان حج و زیارت در واکنش به گزارش سه‌شنبه خبرگزاری فارس، دلیل بلوکه کردن بخشی از هزینه سفر عتبات در حساب این سازمان را نظارت بر شیوه اعزام‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان حج و زیارت هیچ منفعت مادی از این اقدام ندارد.


به گزارش سایت طلا، با اجرای شیوه نوین سفرهای زیارتی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، برخی از دفاتر زیارتی از نوع پرداخت‌ها گلایه داشته و خواستار تغییراتی در این زمینه شدند. چرا که معتقدند سازمان حج و زیارت در شیوه جدید اعزام‌ها به جای نظارت وارد امور اجرایی شده و به دفاتر زیارتی که زیرمجموعه خودش است، اعتماد ندارد. (اینجا بخوانید)

یکی از موضوعات مهمی که موجب نارضایتی دفاتر زیارتی و مجریان اعزام زائران در شیوه نوین سفرهای زیارتی شده، بلوکه کردن ۱۰ درصد هزینه سفر عتبات در حساب سازمان حج و زیارت است.

چرا هزینه سفر عتبات به حساب سازمان حج و زیارت واریز می‌شود؟

‌در همین زمینه، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به گزارش روز سه‌شنبه فارس و با بیان اینکه هزینه سفر عتبات در حساب سازمان حج و زیارت واریز می‌شود، اما سازمان هیچ سودی از آن نمی‌برد، گفت: حساب سازمان حج و زیارت دولتی است و حتی اگر چند ماه مبلغی در این حساب باشد، سودی به آن تعلق نمی‌‌گیرد. بنابراین، بودن مبالغ در دست سازمان حج و زیارت منفعت مادی برای ما ندارد، بلکه بحث نظارتی است.

وی با بیان اینکه ما برای رضایت زائران  و نظارتی که بر اعزام‌ها داریم، ۱۰ درصد از هزینه سفر را به منظور تضمین کار بلوکه می‌کنیم، افزود: این مبلغ هم پس از بررسی و ارزیابی اعزام، در صورتی که تخلفی صورت نگیرد و شکایتی ثبت نشود، حداکثر ۱۰ روز بعد از بازگشت کاروان، به حساب دفاتر زیارتی واریز می‌شود و هم‌اکنون گزارش آن موجود است.

گزارش تخلف دلیل واریز نشدن هزینه سفر عتبات به حساب دفاتر

حجت‌الاسلام رحمانی، درباره واریز نشدن ۱۰ درصد هزینه سفر به برخی از دفاتر زیارتی ادامه داد: در برخی از کاروان‌های زیارتی به دلیل وجود گزارش تخلف یا نارضایتی زائران از خدمات ارائه شده، این مبلغ به حساب دفاتر زیارتی واریز‌ ‌نشده است؛ چرا که در صورت وجود تخلف و ناهماهنگی در خدمات اعلامی‌ با آنچه که به زائر ارائه شده است، دفاتر زیارتی باید مابه‌التفاوت هزینه را به زائر بازگردانند و پس از تحویل فیش‌های واریزی به عنوان خسارت به زائران، هزینه بلوکه شده به حساب دفاتر زیارتی واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف، جلب رضایت زائر همراه با ارائه خدمات مناسب به آنها‌ست، گفت: برخی از دفاتر زیارتی در نوع غذا یا حتی اسکان و سایر خدمات کوتاهی می‌کنند که سازمان حج و زیارت به عنوان ناظر خود را موظف می‌داند که با نقش نظارتی که دارد، اجازه ندهد حق زائر تضییع ‌شود.

هزینه سفر عتبات به زودی در حساب جداگانه دفاتر واریز می‌شود‌

‌معاون عتبات سازمان حج و زیارت در ادامه از تغییرات در نوع پرداخت هزینه‌های سفر عتبات برای دفاتر زیارتی خبر داد و افزود: به منظور جلوگیری از مشکلات موجود، در نظر داریم که به دفاتر زیارتی و مجریان اعزام اعلام کنیم که حساب جداگانه افتتاح کرده و هزینه‌ها به جای واریز در حساب سازمان حج و زیارت، به حساب خودشان واریز و ۱۰ درصد آن بلوکه شود تا پس از رضایت زائران و نبود تخلف در اعزام، امکان بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد.

‌برخی غذاهای ارائه شده در کاروان‌ها بهداشتی نبود

‌وی با اشاره به راه‌اندازی آشپزخانه مرکزی در روزهای اخیر تصریح کرد: با توجه به اینکه در بازرسی‌های به عمل آمده برخی از محل‌های طبخ غذا از شرایط بهداشتی لازم برخوردار نبودند، دفاتر مجری به تهیه غذا از آشپزخانه‌های مرکزی نجف و کربلا سوق داده شدند. 

حجت‌الاسلام رحمانی‌ با بیان اینکه آشپزخانه‌های مرکزی از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار هستند، گفت: رعایت بهداشت و حفظ سلامت زائران از اهمیت ویژه‌ای برای سازمان حج و زیارت برخوردار است و کارشناسان بهداشت مرکز پزشکی بر رعایت مسائل بهداشتی در آشپزخانه‌های مرکزی نظارت دارند. بر همین اساس، غذایی که به دست زائر می‌رسد از نظر بهداشتی تضمین می‌شود.

‌معاون عتبات سازمان حج و زیارت افزایش قیمت سفر عتبات نسبت به سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا را ناشی از افزایش نرخ ارز و بلیط هواپیما برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود به موقع سازمان هواپیمایی کشوری به کنترل هزینه بلیت‌های هواپیما از افزایش نرخ بلیت‌ها در ایام نوروز که دغدغه جدی دفاتر خدمات زیارتی و این سازمان است، پیشگیری شود.