سایت خبری طلا

اولین پهپاد هیدرولیک جهان با ۸۰۰ کیلوتر پرواز بدون وقفه

منبع: فرارو


یک شرکت پیشرو در صنعت اخیراً موفق به ساخت اولین پهباد هیدرولیک جهان شده است که می‌تواند شش ساعته و بدون وقفه بیش از ۸۰۰ کیلومتر را پرواز کند.


صنعت پهپاد‌ها به شدت به پیشرانه‌های برقی متکی است، اما در اقدامی جالب توجه یک شرکت پیشرو در صنعت پهپادی را توسعه داده که بجای برق از هیدرولیک برای انتقال نیرو به ملخ‌های دستگاه استفاده می‌کند. به عبارت بهتر ما اکنون شاهد عرضه اولین پهپاد هیدرولیکی جهان هستیم که می‌تواند به طرز چشمگیری حدود شش ساعت را بدون وقفه به پرواز در بیاید و مسافتی بیش ۸۰۰ کیلومتر را طی کند.

به گزارش فرارو، اگرچه این پروژه هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده، اما شرکتی بریتانیایی به نام Flowcopter در حال ساخت اولین پهپاد هیدرولیک جهان است که باتری‌ها و موتور‌های الکتریکی را با پمپ‌ها و موتور‌های گازی عوض می‌کند. این قابلیت باعت می‌شود تا این دستگاه پرنده به مداومت پروازی و برد حرکتی چشمگیری نسبت به دستگاه‌های مشابه دست یابد.

تردیدی وجود ندارد که روزی باتری‌ها و موتور‌های الکتریکی وظیفه تامین انرژی تمام وسایل نقلیه‌ای را که ما به آن‌ها تکیه می‌کنیم، از خودرو‌ها گرفته تا کشتی‌های کانتینری عظیم، حتی هواپیما‌ها بر عهده خواهند داشت، اما واقعیت فعلی این است که بنزین و سایر سوخت‌های فسیلی هنوز جایگاه قدرتمند تری دارند. این نوع سوخت‌ها با چگالی بسیار بالاتر، منبعی ارزشمند‌تر نسبت به باتری محسوب می‌شوند که می‌تواند موتور‌ها را در مسافت بسیار طولانی‌تر و با وزن بسیار کمتر تغذیه کنند.

پس چرا هیچ کوادکوپتری وجود ندارد که موتور‌های سوخت فسیلی کوچک بتواند به راحتی تک تک روتور‌های آن را تغذیه کند، در حالی که آسمان پر از هواپیما‌های سوخت فسیلی است که در حال عبور از آسمان کره زمین هستند؟ مشکل این است که موتور‌های گازسوز را نمی‌توان به دقت موتور‌های الکتریکی کنترل کرد، در حالی که تنظیم فوری و دقیق سرعت چرخش هر روتور در یک کوادکوپتر برای پرواز پایدار و قابل کنترل آن ضروری است. فقدان کنترل دقیق در هواپیما‌هایی که تنها وظیفه موتور جت یا پروانه آن ایجاد نیروی رانش در یک جهت است، مشکلی نیست، اما در کوادکوپتر، هر تیغه در حال چرخش باید دائماً تنظیم شود تا با حرکت‌های بی پایان باد مقابله کند و از کشش گرانش جلوگیری کند.

مطمئناً می‌توان از یک موتور گازی روی یک پهپاد برای نیرو دادن به ژنراتوری استفاده کرد که نیروی موتور‌های الکتریکی را تأمین می‌کند - رویکردی که وسایل نقلیه الکتریکی اولیه مانند شورولت ولت از آن به عنوان پشتیبان برای افزایش برد خود استفاده می‌کردند -، اما Flowcopter چیزی کاملاً جدید را توسعه داده است. به جای موتور‌های الکتریکی که هر پروانه را تغذیه می‌کنند، موتور‌های هیدرولیک که با جریان بی پایان مایع هیدرولیک از طریق شیلنگ‌ها تغذیه می‌شوند، آن‌ها را به چرخش در می‌آورند. کلید عملکرد وعده داده شده پهپاد - هم از نظر پایداری در هوا و هم از نظر قابلیت حمل بار - جفت کردن یک «موتور تایید شده از نوع هواپیمای سبک» با یک پمپ جابجایی دیجیتال است که می‌تواند جریان سیال هیدرولیک به موتور‌ها را کنترل کند. دقت کافی برای رقابت با عملکرد موتور‌های الکتریکی و در عین حال ارائه قدرت بسیار بیشتر از جمله مزایای این روش است. هر موتور هیدرولیک می‌تواند تا ۱۲۹ اسب بخار قدرت تولید کند، در حالی که وزن هر کدام کمتر از ۵.۵ کیلوگرم است.

شرکت Flowcopter بر روی نمونه‌های اولیه کاربردی از پهپاد هیدرولیک خود کار می‌کند و اگرچه این ایده هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده و قابلیت حمل بار توسط این نوع پهپاد‌ها هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته، اما تست‌های اولیه به خوبی عملی بودن این ایده را به اثبات رسانده است. بی شک هر طرحی مسیر توسعه را طی خواهد کرد و در این مسیر نیز آزمون و خطا‌های بسیار وجود خواهد داشت، اما شرکت سازنده تأکید کرده است که مواد اولیه پیشرفته‌ای در طراحی کلی این پهپاد گنجانده خواهد شد.

این شرکت بریتانیایی البته اشاره می‌کند تجهیزات دیگر این پهپاد همچون پمپ جابه‌جایی دیجیتال، موتور گازی و مخازن سوخت مانند موتور‌های هیدرولیک آن سبک نخواهد بود، با این حال، وقتی با وزن باتری‌های لیتیومی و برد محدود پهپاد‌های الکتریکی مقایسه می‌شود، پهپاد هیدرولیک چندان سنگین هم به نظر نمی‌رسد. شرکت بریتانیایی Flowcopter ادعا می‌کند که پهپادش می‌تواند بدون سوخت‌گیری (یا گاهی اوقات به پرواز بدون موتور مانند یک هواپیمای بالدار سنتی تبدیل شود) تا ۶ ساعت و در مسافت‌هایی تا ۹۰۰ کیلومتر در هوا بماند. در پرواز‌های کوتاه‌تر این پهپاد همچنین می‌تواند محموله‌هایی با وزن تا ۱۵۰ کیلوگرم را حمل کند. قابلیت اخیر می‌تواند این پهپاد را به یک وسیله نقلیه تحویل بار کارآمد در مسافت‌های کوتاه درون شهری تبدیل کند، زیرا نیازی به زمان شارژ طولانی مدت بین پرواز‌ها ندارد و عملاً می‌تواند سبب کاهش ترافیک شود.