به گزارش موبوایران، با توجه به خبری که امروز منتشر شده، به نظر میرسد سامسونگ هم جز همان شرکتهایی است که از روی عمد گوشیهای خود را کند میکنند.
باز هم یک خبر تکراری در رابطه با کند شدن گوشیها اما اینبار این اتفاق برای شرکتی رخ داده که کمتر کسی فکرش را میکرد. آن هم نه به صورت اتفاقی بلکه از روی عمد. تاکنون فکر کردهاید چرا یک بازی یا اپلیکیشن با وجود بهرهمندی از سختافزار قدرتمند و توانایی پردازشی بالا، روی گوشی گلکسی شما به خوبی که انتظار دارید اجرا نمیشود؟ اینطور که به نظر میرسد، اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را نباید در این رابطه سرزنش کنیم. هرچند ضعف پردازشی آنها در برخی مواقع طبیعی است و دلایل خاص خود را دارد، اما مقصر اصلی، سرویس بهینهسازی بازی سامسونگ یا همان GOS است که به صورت خیلی شدیدی، عملکرد پردازنده و گرافیک را محدود میکند.
طبق گفتهی منابع مختلف، از جمله یک یوتیوبر معروف کرهای با نام کاربری Square Dream، این اتفاق واقعا رخ میدهد و هیچ شایعه یا دروغی پشت آن نیست. او با یک ترفند جالب متوجه شد که سامسونگ واقعا گوشیهایش را از روی عمد کند میکند. کاری که این شخص انجام داد، تغییر نام پکیج اپلیکیشن بنچمارک ۳D Mark به «Genshin Impact» بود. در کمال تعجب امتیازی که گوشی گلکسی در این بنچمارک کسب کرد بسیار پایینتر از نتیجهای بود که همین گوشی با اپلیکیشن ۳D Mark قبل از تغییر نام کسب کرده بود.
امتیاز بهدست آمده قبل و بعد از تغییر نام اپلیکیشن ۳D Mark
برخی از کاربران به پیروی از کاری که این شخص انجام داد، اپلیکیشنهای بنچمارک گیکبنچ را به Genshin Impact تغییر نام دادند و متوجه شدند در بخش تکهستهای، ۵۰٪ افت عملکرد داشتند. تفاوت عملکرد بسته به نوع گوشی که استفاده میکردند متفاوت بود اما یک چیز ثابت را به ما فهماند این بود که وقتی یک بازی اجرا میشود، سرویس بهینهسازی سامسونگ وارد عمل میشود و بیش از ۱۰٫۰۰۰ اپلیکیشن درون لیست خود دارد که همهی آنها را با نام بازی میشناسد و آنها را کند میکند. از جمله این اپلیکیشنها میتوان به مایکروسافت آفیس و یوتیوب Vanced اشاره کرد.
به نظر میرسد سامسونگ از این اتفاق آگاه است و به صورت خیلی جدی سعی دارد آن را بررسی و حل کند. البته هنوز چیزی در این رابطه نگفته است اما انتظار میرود یک بیانیهی رسمی بهزودی در این رابطه منتشر شود تا کاربران بیش از این عصبانی نشوند. چون واقعا توضیح خاصی برای این کار وجود ندارد.
نکتهی جالب اینجاست که اگر کسی بازیها را به بنچمارکهای معروف تغییر نام دهد که در این لیست ۱۰ هزارتایی وجود ندارند، آیا شاهد بهبود عملکرد آنها خواهند شد یا خیر. چون سامسونگ وقتی به بنچمارک میرسد، از روی عمد کاری میکند سختافزار در بیشترین میزان قدرت کار کند تا نتیجهی بدست آمده تأثیرگذارتر باشد. اما در طرف مقابل بازیها یا یک سری از اپلیکیشنها که البته وقتی میگوییم تعداد آنها ۱۰ هزار است، دیگر نمیتوان گفت «یک سری» با سرعت و قدرت کمتری اجرا میشوند.
هنوز این موضوع روی گوشیهای سری گلکسی S22 تست نشده است و باید دید آیا در گوشیهای جدید هم وضعیت همانطور است یا خیر. اینطور که به نظر میرسد، سامسونگ یا نمیداند اوضاع از چه قرار است یا اینکه نمیخواهد از اشتباهی که وانپلاس کرد درس بگیرد.
اگر به خاطر داشته باشید میدانید که این اولین باری نیست که شرکتی سعی دارد عملکرد گوشیهایش را در دنیای واقعی از روی عمد کندتر کند. این کار واقعا از لحاظ اخلاقی که بسیاری از شرکتها روی آن «حساس» هستند درست نیست و کاربران هم حق دارند که عصبانی باشند. وانپلاس سال گذشته در سری وانپلاس ۹ هم دقیقا همین کار را انجام داد و به بهانهی بهینهسازی، عملکرد گوشی در اجرای بسیاری از اپلیکیشنهای معروف را تضعیف کرد در حالی که اپلیکیشنهای بنچمارک جز این اپلیکیشنها نبودند.
وبسایت Android Central هم با ارسال یک ایمیل به سامسونگ خواهان توضیح در رابطه با کند کردن گوشیهایش شد تا ببیند در درجهی اول آیا اصلا چنین چیزی درست است یا اینکه اشتباهی رخ داده و اینکه آیا واقعا شرکت کرهای اپلیکیشنهای بنچمارک را از لیست بلندبالای سرویس GOS خود جدا کرده است؟ حال باید دید پاسخ سامسونگ چه خواهد بود.